God45
#PrayersForBahakan
OMFG! Det är dedikation.Jag vet folk som spelat MUA med de reglerna. Skulle aldrig palla med det själv.
OMFG! Det är dedikation.Jag vet folk som spelat MUA med de reglerna. Skulle aldrig palla med det själv.
Western 3rd Ed var rejält slimmad och kanske den bästa versionen. Absolut den jag har spelat mest. Långt ifrån Western 1st Ed i komplexitet och med Western IV togs ett steg tillbaka mot komplexitet igen men fortfarande inte i paritet med första utgåvan.Western 2* av de jag spelat, Warhammer 3 är god tvåa. Rolemaster av de jag är bekant med.
(* Exakt samma spel som 1an tror jag)
Jag tror det är Phoenix Command, baserat på vad jag läst om det. Av de spel jag läst så är det Dangerous Journeys.Utan att jag ger någon beskrivning av vad jag tycker komplicerad betyder, och utan att du går ner och läser vad andra svarat i den här tråden. Vad anser du vara det mest komplicerade rollspelet?
Under årtionden var alltid Advanced Squad Leader spelet vi i min bekantskapskrets skrattade åt för hur komplicerat och otympligt det var, utan att vi egentligen hade spelat det. Det representerade bara "det gamla" i spelsammanhang, med sina kartongbitar och hexagonkartor.Sedan får man väl följa upp den här tråden med vilka kvaliteter komplexitet kan ha.
Precis! System mastery! Jag har ju sett folk spela olika typer av figurspel med en komplexitet som vida överstiger de klurigaste rollspelen, men där man satt sig i reglerna till sådan grad att man kan se och förstå (och analysera) varje val. Det blir en fungerande strategi som kan kontras. Men detta kräver ett otroligt engagemang som man kanske har, eller inte....det snarare är en hel hobby än ett spel
Det är också ett exempel på att spel kan vara komplicerade på olika vis. ASL har massor med regeltext och är ökänt svårt att lära sig, men samtidigt är reglerna benhårt logiska och exceptionellt väldefinierade och sammanhängande. Det är komplicerat på samma vis som det är komplicerat att läsa programkod. Medan att förstå andra spels regler kan vara som att tolka en feberdröm där inget hänger ihop och inget är begripligt.Advanced Squad Leader
Oj. Aldrig hört talas om. Kan du berätta lite om det?Dangerous Journeys.
Det här tycker jag fångar skillnaderna mellan DnD3 och 5. 3 är mer komplext, men det är också tydligare skrivet. För mig var 3 lättare att köra än 5.Det är också ett exempel på att spel kan vara komplicerade på olika vis. ASL har massor med regeltext och är ökänt svårt att lära sig, men samtidigt är reglerna benhårt logiska och exceptionellt väldefinierade och sammanhängande. Det är komplicerat på samma vis som det är komplicerat att läsa programkod. Medan att förstå andra spels regler kan vara som att tolka en feberdröm där inget hänger ihop och inget är begripligt.
Det handlar ju till stor del om mängd undantag, skulle jag säga. Det logiska och väldefinierade gör också ofta reglerna rätt svårlästa och snåriga, särskilt som att två regler ibland kan motsäga varandra och det är inte självklart att det blir tydligare i det finstilta. Systemet har ju också massor med små exploits som folk gillar att använda, som att skjuta med en stridsvagns hull MG för att få svänga gratis... Och inbitna fans brukar skoja om att ingen någonsin spelat ett helt scenario "korrekt" med alla regler.ASL har massor med regeltext och är ökänt svårt att lära sig, men samtidigt är reglerna benhårt logiska och exceptionellt väldefinierade och sammanhängande.
Jag tror mig ha en förklaring här:MERP, av de jag känner till.