Nekromanti Världens minsta äventyr?

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,663
Re: Orc And Pie - Extended Edition? ;-) [NT]

"Vad ska man med en dörr till? Man är redan i samma rum som pajen! "

Man måste kanske gå på toaletten efter att ha ätit pajen?
Eller så är det den sista orchen i världen och någon ska knacka på dörren?
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Är det ingen som vill spela pajen då?

Jo, men så måste man vänta tills "Complete Pastries Handbook" kommer ut i maj 2004. Där kommer det att finas regler för att spela pajer, tårtor, bakelser och bullar.

WotC kommer dock att få massiv kritik för att de inte inkluderat regler för att spela bröd.

JPS
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: Orc And Pie - Extended Edition? ;-) [NT]

Det här sätter fokus på en viktig sak (?)

Ibland är det bästa äventyret inte det största eller det mest förberedda, det kan vara ett litet äventyr som växer.

Fler och fler aspekter kommer fram från den (i det här fallet, mycket) lilla äventyret.

Rader av spekulationer och tillägg kan göras, vad har orchen för färg på strumporna och varför, har han överhuvud taget strumpor och var har han fått tag på dem.

Improvisationsäventyr kan bli väldigt bra om speledaren får lite chans mellan äventyren att sy ihop saker och ting och inte tvingas pressa fram hela äventyret på en liten stund.

Hur brukar det gå för er, när ni improviserar.

Bombu
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,663
Re: Orc And Pie - Extended Edition? ;-) [NT]

Improvisationsäventyr kan bli väldigt bra om speledaren får lite chans mellan äventyren att sy ihop saker och ting och inte tvingas pressa fram hela äventyret på en liten stund.
Mycket bra kommentar!

Hur brukar det gå för er, när ni improviserar.
Jag brukar föredra att improvisera utifrån en dimmig ide om hur bakgrunden ser ut. Detta beror dels på att jag inte blivit avmaskad och därför fortfarande lider av latmask, dels att jag tycker att det ger ett mer levande spel och en mer dubbelriktad kommunikation mot spelarna. Spelarna brukar uppskatta det för att de är friare att välja sin egen väg, utan att känna sig styrda av ett färdigskrivet scenario.

Viktigt för att det ska funka är dock att man har rätt spelare. Har inte spelarna själva förmåga att driva handlingen så funkar det betydligt sämre.

Det kräver också att man som spelledare klarar att spela utan reglernas stöd, eftersom man per definition inte kan ha kompletta stats för varje person spelarna möter (de finns ju inte förrän de möter dem...). För mig är detta inget större problem, jag öppnar normalt sett aldrig regelbok eller anteckningar under pågående spel.

Sedan passar olika sorters spel olika bra. Humor funkar bara improviserat, medan detektivspel ofta kräver en del anteckningar för att man inte ska röra ihop ledtrådarna. Vissa spel blir ofelbart improviserat hur mycket man än försöker rälsa (läs Paranoia).
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: Orc And Pie - Extended Edition? ;-) [NT]

Jag tycker själv att det inte får bli för rälsat eller nosring eller vad man vill kalla det.

Men lite tror jag det beror på hur länge man hållit på och hur uppenbar nosringen, rälsen är.

Vissa äventyr jag spelad i början av min rollspelskariär var av typen nosring, typ dragonlance äventyren, men de var kul att köra ändå. Jag är inte säker att jag skulle uppskatta dem idag, men det är så väldigt svårt att svara på den typen av frågor.

Skulle jag uppskattat detta om jag spelat det idag för första gången?

Viss frihet i rollspelandet är defenitivt kul, men spelledaren kan ibland behöva ha nått att sparka igång spelarna med om de kör fast. Eller bara lullar runt helt planlöst.

Att lulla runt planlöst kan i vissa fall vara väldigt kul, men ibland blir det för mycket, och om spelarna inte klarar av att aktivera sig själva eller kör in sig för mycket på nått väldigt obskyrt sidospår då kan man antingen utvidga sidospåret eller ge lite andra alternativ.

Den starkaste formen av räls-nosring är dock nästan alltid av ondo.

Improvisation kan vara det bästa om inspirationen finns och man får svar från sin spelgrupp.

Bombu
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,663
Re: Orc And Pie - Extended Edition? ;-) [NT]

Viss frihet i rollspelandet är defenitivt kul, men spelledaren kan ibland behöva ha nått att sparka igång spelarna med om de kör fast. Eller bara lullar runt helt planlöst.
Självklart. Själv brukar jag lösa fastkörningar genom att slänga åt dem en oförtjänt ledtråd, men oftast då med en prislapp.Till exempel kan de komma över ledtråden då de blir överfallna eller bestulna.

Lyckligtvis har jag spelare som är löjligt lättstartade när de lullar runt. Det räcker att de köper något av en handlare och sen upptäcker att det var skräp eller att det fanns mycket billigare i affären mitt emot, sedan är cirkusen i full gång igen.

Däremot så behövs en viss form av styrning/incitament. Oftast måste man ha något spännande scenario att slänga åt spelarna, man kan inte förlita sig helt på att de klarar att skapa en handling på egen hand. Dock är det en stor skillnad mellan detta och räslning.

Jag brukar också styra lite mer i början av en kampanj när jag vill presentera världen och låta spelarna känna sina karaktärer. När det sedan börja flyta så styr jag mindre och mindre.

Dessutom är det mer spännande om man inte själv vet vad som kommer att hända.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: Orc And Pie - Extended Edition? ;-) [NT]

Att styra lite mer i början av kampanjen är nog nödvändigt, jag kör också med det, när väl kampanjen väl är igång då brukar det gå att låta spelarna själva diktera mer av handlingen.

Ibland blir man förvånad när spelarna knyter ihop trådar man själv för länge sen glömt bort, det kan verkligen bli bra, och när man sen tar upp tråden så upptäcker man potentialen.

Samverkan vid skapandet av äventyr, det är inte dumt, det finns ingen like start kraft för att engagera spelarna som när de känner att de faktiskt kan påverka kampanjen på riktigt och efter några logiska regler, inte meta utan regler för hur världen fungerar, villka SLPs man blandar in och så.


Bombu
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Orc And Pie - The good years

"Hur brukar det gå för er, när ni improviserar."

En intressant fråga som egentligen förtjänar mer utrymme på något annat mer lämpligt forum.

Själv brukar jag alltid ha en massa lösa ideér och upplägg som valsar runt i hjärnans mörka hörn. Det är sällan som jag har några större problem att improvisera iallafall när det gäller de rollspel som jag spelare mest. Det är bara att skapa några spelledarkaraktärer, en ramhandling och några händelser. Sedan får spelarna navigera runt bäst de vill.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: Orc And Pie - The good years

Jo lösa ideer är nått jag också brukar använda.

Mitt problem när jag improviserar är att jag ibland glömmer bort centrala "sanningar", som kampanjen bygger på.

Jag glömmer bort exakt hur jag tänkte att ditten eller datten skulle fungera.

Vad jag ibland saknar är nog en redig ramhandling när jag imprviserar.

Får arbeta med det lite mer.

Sen gäller det att komma ihåg det man kommit på under improvisationen.

Bombu
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Orc And Pie - The good years

"Sen gäller det att komma ihåg det man kommit på under improvisationen."

Det kan vara ett lite problem emellanåt. För att inte tala om alla lustiga namn på spelledarpersoner som brukar vara en följd av mycket improviserande.
 
Top