Nekromanti Världens största rollspel?

Chryckan

Swordsman
Jag menar nu inte störst upplaga, omsättning, antal spelare utan bokstavligen rent fysiskt vilket världens största rollspel är.

Skälet till denna lilla fundering är för att jag just införskaffade Hero System 6th ed. Character Creation som är av folie storlek, är den tjockaste regelboken i min samling(endast Noir kommer ens i närheten) och väger 3kg.

Detta är dessutom bara volym 1 av grundreglerna! Det finns en till volym som är av samma mått.(Inte för att vi räknar båda böckerna som en.)

Så är det någon som har ett rollspel som kan bräcka detta?
Som är större?
Tjockare?
Tyngre?
Som är världens största roll spel i någon kategori?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Nu vet jag inte om du räknar med egenhändigt komponerade spel men Starchallenge: STAR (min tredje version) skrevs ut på 80 grams A4 på ena sidan och mätte om jag minns rätt 13 cm i höjd och regler + värld var på ca 2000 sidor fördelat på 4 pärmar. Enbart stridskapitlet tror jag var 276 sidor. Då det sjösattes drog jag en mycket snabb och dyrköpt erfarenhet: Jag gillar inte komplicerade, tunga spel. Noir skrämmer mig direkt liksom En Garde. Skymningshem har däremot ett trevligt lätt format. OT så tror jag också att man lättare attraherar nya spelare med lätta format som Deds bok.

solvebring

Superhero
Hur "stor" en bok är fysiskt mäts väl ändå alltid i sidantal?

Om man till exempel mäter i vikt så kan ju en tunnare bok gå om en tjockare just för att den har grova papper och monsterpärmar, och för den delen är av ett större sidformat.

Med andra ord är inte vikten, formatet eller pärmtypen väsentlig, utan endast sidantalet.

Hur som helst blir jag nyfiken... Hur många sidor är det i rollspelsboken du talar om?

solvebring

Superhero
solvebring said:
Hur "stor" en bok är fysiskt mäts väl ändå alltid i sidantal?

Om man till exempel mäter i vikt så kan ju en tunnare bok gå om en tjockare just för att den har grova papper och monsterpärmar, och för den delen är av ett större sidformat.

Med andra ord är inte vikten, formatet eller pärmtypen väsentlig, utan endast sidantalet.

Hur som helst blir jag nyfiken... Hur många sidor är det i rollspelsboken du talar om?
Edit: Lättast vore därför - tror jag iaf - om du valde att rikta in dig på en sak som du letade efter. Till exempel tyngst i vikt, tjockast i sidantal, tjockast mätt i cm, största sidformatet, tjockaste pärmen osv.

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Kontring till det Solvebring måste ju vara att om man ska mäta rent regelinnehåll så bör man köra med antal tecken i den.

Fast det rent fysiska formatet tilltalar mig, jag gillar att ha en stadig bok i händerna med "riktiga pärmar". Och just sånt jox får ju den faktiska produkten av väga mer. :gremsmile: Ännu hellre gillar jag en bok som verkligen är inbunden (i ordets rätta bemärkelse, dvs med tråd och så vidare) och har läderpärmar... men det är en helt annan historia.

Hur ska vi då mäta spel som dessutom har en förenklad form av stridsregler i en grundbok och utbyggnader som tex Rolemasters en gång i tiden. Ju mer tabelltokig man blev desto mer ville man ha av utbyggnaderna (ja, jag har varit där, men strävar mot motsatsen idag) och det blev liksom aldrig fullkomligt förrens man hade alla utbyggnader och då väger det tungt - jag lovar. Fast pappret var skitpapper och tjockt... och ja... hyllmeter känns som ett troligt uttryck...

Annars har jag nog inget som slår uttalandet tidigare...

Niklas73

Skapare av Starchallenge
OT

Det verkar som ju äldre man blir desto mindre tabelltokig blir man. Man kanske får nog av det i vanliga livet? :gremwink:

Ond bråd död

Swashbuckler
Underbart med så rejäla regler. Undrar lite vad som tar upp 276 sidor i stridskapitlet. :gremtongue:

Noir och En Garde är inte särskilt komplicerade, det mesta är fluff, särskilt i Noirs fall.

OnT: Starblazer är på 630 sidor vilket borde duga för topp 5 iaf.

Helmgast
Eon II grand luxe är på 512 sidor, det är den tjockaste rollspelsbok jag har. Den är en ihopslagning av Eon II, Geografica Mundana och Fjärran riken, samlade under samma fuskläderpärm.

Storuggla

Champion
Deathstalkers 1 hade över 600 sidor, men var i pärm så det är lite fusk. Multiverser är på 555 sidor. Det är rätt så mycket papper för så ... lite kvalitet :gremwink:

Storuggla, måste kanske köpa te

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag kan mejla dig kapitlet :gremwink:. ja det är ett enkelt och ett avancerat stridsystem både för mark och för rymd. Det är vapentillbehör och vapenlistor, specialregler, fluff, ett mycket avancerat skadesystem (Smärta Post Festum någon?) med mera med mera med mera

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Eftersom ingen har nämnt Nobilis så gör jag det. Boken är tjock, om än inte extremt tjock. Det som gör den stor är formatet, som mer liknar en coffee table book än en normal regelbok till ett rollspel.

Innehållet är bra också.

/tobias

anth

Vetefan
Frågan är fortfarande hur du räknar.

Jag har bara HERO 5th ed. på 590 sidor, men jag antar att den av ungefär samma mått som 6th ed.

Sedan ha jag GURPS4 Basic Set, men där insåg man att det skulle bli för otympligt att ha allt i en bok så man delade upp dem i två: Characters & Campaigns.
Följdaktligen är Characters på 336 sidor, och Campaigns börjar på sidan 337 för att sedan fortsätta till sidan 576 - räknas det som en bok?

Och så har vi DnD. Core Rules består av PHB+DMG+MM och när jag köpte senaste versionen fick jag dem i en samlingslåda som gör jävligt ont att tappa på fötterna - räknas det som en bok?

Chryckan

Swordsman
solvebring said:
Den är bara på 460 sidor.

Anthraxus said:
Frågan är fortfarande hur du räknar.

Jag har bara HERO 5th ed. på 590 sidor, men jag antar att den av ungefär samma mått som 6th ed.

Sedan ha jag GURPS4 Basic Set, men där insåg man att det skulle bli för otympligt att ha allt i en bok så man delade upp dem i två: Characters & Campaigns.
Följdaktligen är Characters på 336 sidor, och Campaigns börjar på sidan 337 för att sedan fortsätta till sidan 576 - räknas det som en bok?

Och så har vi DnD. Core Rules består av PHB+DMG+MM och när jag köpte senaste versionen fick jag dem i en samlingslåda som gör jävligt ont att tappa på fötterna - räknas det som en bok?
Tja, 6th edition har dom oxå delat upp på två böcker nu. Det är den ena av de två böckerna jag talar om så om man slog ihop dom så pratar vi om 6 kg böcker.

Gurgeh said:
Eftersom ingen har nämnt Nobilis så gör jag det. Boken är tjock, om än inte extremt tjock. Det som gör den stor är formatet, som mer liknar en coffee table book än en normal regelbok till ett rollspel.

Innehållet är bra också.

/tobias
Okej, den vinner nog störst storleksmässigt i så fall.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Mina damer och herrar, den italienska versionen av My Life With Master i ett något uppförstorat utförande:

Här visad av Claudia Cangini som har illustrerat och gett grafisk form till den italienska versionen. 140 x 100 cm när den är uppslagen, världens största rollspelsbok?

solvebring

Superhero
DeBracy said:
Mina damer och herrar, den italienska versionen av My Life With Master i ett något uppförstorat utförande:

Här visad av Claudia Cangini som har illustrerat och gett grafisk form till den italienska versionen. 140 x 100 cm när den är uppslagen, världens största rollspelsbok?
Coolt!

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Frågan är ju vad de här böckerna innehåller... Men jag borde ju iofs veta...