Nekromanti Världsböcker som pdf eller i tryck.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Min världsbok håller 315 sidor i nuläget enkelt radavstånd, 12 pt inga illustrationer. Skulle ni föredra den mängden info digitalt eller på print? I och med att en världsbok ibland användes som referens kan det vara enklare och mindre bökigt att ha den i telefonen eller på en laptop?

Samtidigt ÄR böcker mysigare. Vad tycker ni?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
.pdf använder jag enbart som komplement till en riktig bok, så det Arfert skrev. Att läsa en trehundrasidig bok på skärmen är helt otänkbart.

Paizo är grymma, om man prenumererar på deras produkter får man både den tryckta och den digitala produktionen. Helt grymt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Niklas73 said:
Min världsbok håller 315 sidor i nuläget enkelt radavstånd, 12 pt inga illustrationer. Skulle ni föredra den mängden info digitalt eller på print? I och med att en världsbok ibland användes som referens kan det vara enklare och mindre bökigt att ha den i telefonen eller på en laptop?

Samtidigt ÄR böcker mysigare. Vad tycker ni?
Jag skulle helst se en tryckt bok med en PDF på köpet som Arfert säger.

Fast egentligen - PDF är ett helt värdelöst format för att läsa på skärm. Jag skulle nog köra med EPUB eller kanske, om man ska ha det som ett referensverk, något i stil med en offlinewiki...

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Epub? Jag hänger verkoigen inte med i ert tekniksnack. En pdf kanske är fel. Gillar faktiskt Dokumentöversikt i Word. Samt sökfunktion.

krank

Niklas73 said:
Epub? Jag hänger verkoigen inte med i ert tekniksnack. En pdf kanske är fel. Gillar faktiskt Dokumentöversikt i Word. Samt sökfunktion.
EPUB är E-boksformat. Det är typ HTML-baserat och anpassat för att användas i läsplattor och liknande.

PDF är bättre än word. Word har samma nackdelar, men blir dessutom fult. PDF:ers nackdelar är att de blir låsta i sin layout (dvs anpassar sig inte bra efter stora/små skärmar). Sökfunktion finns i kompetenta PDF-program, liksom möjligheten att ha en outline i form av "bokmärken".

Arfert

Facit
det man ska tänka på med Epub att man kan glömma allt vad layout heter, dokumentet anpassar sig efter den plattform man läser den på.

Vilket naturligtvis både är en fördel och en nackdel, beroende på innehållet.

Patrick Bateman

Warrior
Jag har nyligen läst en lång pdf (Rogue Traders grundbok), på datorskärm. Eller rättare sagt, läst delar av den. Personligen tycker jag det är väldigt drygt att läsa långa texter på pdf på skärm. Om du vill att folk på allvar ska läsa boken, tycker jag du ska publicera den i tryckt form. Men gärna pdf som komplement, som tidigare sagts.

Jag tycker att tryckt bok är bäst för att verkligen läsa, medan pdf passar bättre som referensverk (klickbara länkar, sökfunktion).

solvebring

Superhero
Vitulv said:
.pdf använder jag enbart som komplement till en riktig bok, så det Arfert skrev. Att läsa en trehundrasidig bok på skärmen är helt otänkbart.
Kunde inte sagt det bättre själv. Förövrigt orkar jag sällan bry mig om PDF:er som ligger på över 100 sidor. Det är kort och gott förbenat jobbigt att läsa mer än så digitalt, tycker jag. I längden är digitalt läsande för mig misshandel vad det gäller koncentration och ögon. Dessutom är det bra mycket skönare och trevligare att krypa ned i sängen med en bok istället för laptopen.

Blir det för fett sidantal med allt på plats kanske man kan dela upp världsboken i flera delar?
... Nu känner jag ju inte till hur din värld ser ut eller så. Man kanske kan dela upp i världsdelar eller i väst, öst, nord och syd, eller kanske i "civilisationen" vs. "obygden" etc.

krank

solvebring said:
Förövrigt orkar jag sällan bry mig om PDF:er som ligger på över 100 sidor. Det är kort och gott förbenat jobbigt att läsa mer än så digitalt, tycker jag. I längden är digitalt läsande för mig misshandel vad det gäller koncentration och ögon. Dessutom är det bra mycket skönare och trevligare att krypa ned i sängen med en bok istället för laptopen.

Blir det för fett sidantal med allt på plats kanske man kan dela upp världsboken i flera delar?
Själv gillar jag att läsa elektroniskt - men PDF:er är ruskigt dåliga för sånt. En EPUB eller textfil kan man ju ladda in i en telefon eller en iPod Touch och läsa där, men en PDF måste man då hålla på och scrolla och ha sig i för att se vad som står.

//Krank, som just läst ut sin andra Peter F. Hamiltonroman på iPod Touch

solvebring

Superhero
En EPUB eller textfil kan man ju ladda in i en telefon eller en iPod Touch och läsa där, men en PDF måste man då hålla på och scrolla och ha sig i för att se vad som står.
En annan höller ju inte på mä tocka däringa moderniteter... :gremwink:

solvebring

Superhero
En annan fråga, hur mycket täcker egentligen dessa 315 sidor?

... Du funderar inte på att kapa lite och lämna över vissa delar åt fantasin?

krank

solvebring said:
En annan fråga, hur mycket täcker egentligen dessa 315 sidor?

... Du funderar inte på att kapa lite och lämna över vissa delar åt fantasin?
Om jag minns rätt är det här Starchallenge vi snackar om. Om mitt intryck är korrekt är nog majoriteten av boken regler =)

solvebring

Superhero
Om jag minns rätt är det här Starchallenge vi snackar om.
Aha, okej. Well, får då lov att erkänna att jag inte varit så noga med att följa med i alla trådar kring det. Har bara tittat in i dem som för mig personligen verkat intressanta.

Om mitt intryck är korrekt är nog majoriteten av boken regler =)
Mjo, också det intrycket jag fick av det lilla jag såg, som bland annat då sannolikhet och sådant var på tapeten. Möjligen därför jag inte följt med så noga. Allt som åren går blir reglertunga prylar alltmer ointressanta för mig. För mig går setting och ton alltid före regler numera. Regler är bara tröttsamt... :gremwink: Jag vill spela och uppleva, inte plugga och få huvudvärk, beslutsångest och nervösa sammanbrott.

Nåja, skämt och pik å sido.
Hur som helst. Regler ja... Men detta gällde väl världmoduler?

krank

solvebring said:
Haha!
*mutter* ... En redaktör som varken läser rubrik eller innehåll...
Jag är teknisk redaktör, inte innehållsredaktör =)

Lite elakt kan jag väl säga att jag egentligen mest läste trådskaparens namn =)

Möller

Hubert Hortlax
Varför inte båda formaten? Och kanske några till dessutom. Epub, wiki, doc. Det är ju schysst att låta läsaren välja det bekvämaste formatet för henne.

Illern

koppariller
Jag skulle säga en tryckt bok med PDF och ePub som komplement. PDF:en för att skriva ut tabeller eller rollskapande eller annat som man kan vilja dela på och ePub för att läsa på läsplatta/smart phone/annat på spelmöte/färdmedel/annan situation.

Blev jag tvungen att välja komplement för att skaparen inte har tid och ork eller råd att ordna alla möjliga format skulle jag säga en tryckt bok med ePub.

Skulle det bli bara elektroniskt skulle jag gärna se både PDF och ePub. Programmet jag skriver Mouse Guard SPQM i gör enkelt export både till PDF och ePub och förhoppningsvis gör även andra program det så det är lätt att ordna båda.