Nekromanti Världsböcker suger!

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Tvi för bestiarier!

"Samma korsberoende finner jag i världsböcker. När händelserna i ett land påverkar vad som händer i ett annat. När maktbalansen rubbas på grund av att en adelsman slås ihjäl."

Problemet är att världsböcker oftast beskriver ett tillstånd. De beskriver hur världen är just nu. Om världen ändras så har tillståndet ändrats, och därmed så gäller inte världsbeskrivningen.

Om världsboken beskriver hur världen fungerar, istället för hur den är, så försvinner problemet. Även om kung Kurt mördas av riddar Steve af Lloyd så funkar världen fortfarande, eftersom boken talar om hur landet styrs och vad som händer om kungen dödas.

Själv är jag en sucker för sådana saker i världsböcker. Jag är inte så intresserad av vilka adelsmän som styr var (möjligen kan man ha en lista, men entiteterna på listan bör vara utbytbara). Däremot är det intressant att veta hur man svär trohetseder, hur man blir riddare, hur man utser efterföljare till en nyligen dödad kung eller greve, vilka skatter en riddare kan ta ut, hur riddare får tag på vapen till sina knektar och sådant stuff. Själva världen kan i så fall vara ospecificerad och i ständigt flux.

Vilket för övrigt är tanken bakom Västmark och Andra Imperiet. En del av världsbeskrivningen ligger i form av en wiki, en onlinedatabas som kan ändras av vem som än dyker in där. Det gör att det faktiskt är din värld - du kan själv hoppa in och lägga till det du saknar eller ändra det du tycker är fel. Av nöden måste en sådan värld vara flexibel och ändringsbar, så man kan inte ha känsliga maktbalanser som lätt knuffas omkull. Även om de som använder wikisarna skulle komma överens om att inte sabba balansen så hjälper inte det: jag finns fortfarande, och till GothCon tänker jag sabba all eventuell balans.

"Landmassor som jag själv kan befolka med de varelser som Riotminds erbjuder i Jorges Bestiarium och expertreglerna."

Vilket för mig in på en helt annan sak: monsterböcker.

Jag hatar dessa monsterpostorderkataloger med samma passion som du hatar monsterböcker! Genom att presentera ett monster till en beskrivning och en radda stats så har man reducerat det till en mängd XP som ska insamlas (åkej, draget till sin spets, men ni förstår vad jag menar). De saknar sammanhang, de saknar inlevelse och de saknar raison d'être.

Ta till exempel Medusa. Egentligen är det en (1) varelse i en saga. Men genom att Medusa reduceras till ett monster av typen gorgon så tappar Medusa håret... ehrm, det mystiska som ger henne ett skäl att existera. Så plötsligt är Medusa inte längre en formidabel fiende. Hon är ett gupp i vägen, på sin höjd tillfälligt motstånd i labyrinten.

Här har jag dock en lösning: presentera inte en sorts monster i monsterboken. Presentera ett (1) monster, specificerat till en viss plats, och utöka med stårysar och legender om just det monstret och gott om uppslag hur man kan använda monstret i sina äventyr.

Istället för att beskriva järndrakar i plural, så kan man istället beskriva Besten från Gradanbergen, ett vidrigt ormliknande kreatur vars andedräkt är giftig och frätande etter och vars fjäll är av stål så hårt att ingen klinga smiden av män kan tränga igenom dess hud. Beskriv hur besten terroriserar landsbygden, och hur hövdingarna försöker blidka den genom att offra en jungfru varje vårdagjämning. Berätta om fröken Elsbeth som offrade sig själv för att hennes hem ska bestå. Berätta om riddar Leothwine som gav sig iväg för att dräpa besten men aldrig återkom. Beskriv bestens håla. Beskriv en besvärjelse som håller besten borta från ens boskap. Och ge slutligen förslag på hur man använder just den här besten i ens äventyr, och tala om att man lika gärna kan byta ut Gradanbergen mot Northallerton eller Palna eller var man nu spelar. Eventuellt kan man väl lista värden också.

Ger jag någonsin ut en monsterbok till Västmark så ska den vara sådan.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,060
Glappassning och intressanta objekt

Glappassning. Se till att saker och ting inte passar ihop för bra. Överbeskriv inte, utan lämna luckor som spelledaren kan utnyttja för att styra om sådant på ett mer passande sätt.

Detta är en av anledningarna till att jag föredrar världsböcker som dyker ner och beskriver intressanta objekt i stället för att försöka ge en korrekt och heltäckande bild av världen.
Precis motherfucker! Det är det här jag har snackat om hela tiden. Saker och ting skall inte passa ihop för bra, för då måste man helt plötsligt ta hänsyn till deras hoppassning. Det är i luckorna som vi spelledare får möjlighet att brodera ut, sy ihop, och skapa nytt. Det är där (i luckorna) som vi gör världen till vår och inte Neogames, Riotminds eller Wizards of the Coasts.

Och precis som mig efterlyser du intressanta objekt i världen. Jag vill inte ha ett kapitel som beskriver politisk historia i region X. Jag vill ha ett uppslag som beskirver den övergivna kvarnen vid Galgforsa, precis där vattnet strömmar som vildast. Du vet, den vi passerade med kanoterna när vi letade efter eremiten i Tjalverskog? Jag vill dessutom ha en bra beskrivning på de tre nymferna som brukar leka på stenarna i forsen och locka till sig oförsiktiga skogshuggare, för sådana finns det gott om i byn, två dagsmarscher norr om kvarnen.

Du och jag verkar tycka exakt samma sak troberg. Det skrämmer mig av någon anledning. Betyder det att jag är kommunist då? Min pappa säger att man är kommunist om man ger bort något frivilligt.

/Vulf
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,060
Ja!... eller nääää....

Jag hatar dessa monsterpostorderkataloger med samma passion som du hatar monsterböcker! Genom att presentera ett monster till en beskrivning och en radda stats så har man reducerat det till en mängd XP som ska insamlas (åkej, draget till sin spets, men ni förstår vad jag menar). De saknar sammanhang, de saknar inlevelse och de saknar raison d'être.
Men, men... jag hatar inte monsterböcker. Jag älskar ju monsterböcker ! Både de bra (de som du beskriver) och de dåliga (som du också beskriver fast med lite hätskare ordalag). Men jag tror att du och jag har en ganska gemensam syn på vad som är en bra rollspelsprodukt. För den monsterbok du efterlyser är den världsbok jag efterlyser. Det börjar kännas dumt att kalla det världsbok längre. Tänk om man skulle slå ihop världsboken och monsterboken och kalla den Äventyrsbok eller något annat. Vi efterlyser båda en bakgrundsmodul som ger inspiration och världsbeskrivning utan att styra SL i sina val. En möjlighet att välja och vraka bland häftiga ideér men som ändå beskriver känslan i den värld man befinner sig i.

Fast det där med att beskriva "hur man utser efterföljare till en nyligen dödad kung eller greve" kan du ta och stoppa upp i ar****et. För det är både tråkigt och dessutom lätt att hitta på själv. Om du inte presenterar det på ett smakfullt sätt förstås. Kan du väva in det i en beskrivning av en plats? Nämns det i en "stämningsnovell"? Kan du få in det i beskrivningen av den gamle kummelgasten när du beskriver hans bortgång och fall? Då har det helt plötsligt blivit inspiration för SL utan att bestämma att så här gör man.

Ja då blir jag helt plötsligt sugen på att ta en närmare titt på Västmark.

/Vulf
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Re: Ja!... eller nääää....

Men om man inte bestämmer någonting så blir inte heller världen speciellt unik. Om vi tar exemplet med kungen tycker jag det är ett utmärkt exempel på sådant man kan beskriva, för det ger en inblick i hur saker och ting fungerar. Det samma gäller ritualer, seder och bruk och sådant. Det är också ett ypperligt sätt att förmedla känslan och stämningen i världen till läsaren.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Ja!... eller nääää....

"Men, men... jag hatar inte monsterböcker."

Sär skrivning (inte särskrivning - det är något helt annat) av mig - jag menade att du hatade världsböcker. Läs vad jag menar, inte vad jag skriver.

"Nämns det i en "stämningsnovell"?"

Nä. Rollspelsförfattare är nämligen ofta allt annat än bra novellförfattare, något som jag tycker att RiotMinds bevisar med all önskvärd tydlighet. Dessutom gillar jag inte fakta insprängt i fiktion. Det blir alldeles för ofta ansträngd prosa och hackigt flyt och dessutom totalt omöjligt att hitta när man faktiskt behöver det.

Jag anser att en världsbok ska beskriva världen, inte små snuttar av den. Platser kan man hitta på själv, men hur en adelsmans kotte tränas till riddare är det värre med. Där vill jag faktiskt veta hur det går till, klart och tydligt och inte insmuget i någon ämlans novell skriven av en halvtaskig klåpare som försöker plagiera Ohlmarks sunkigare översättning av Tolkiens totala avsaknad av struktur.

---

Någon slags analys: det finns två syner på världsböcker. Den ena, konventionella synen är världsboken som en beskrivning av en plats att bo och leva i - en samhällskunskapsbok, helt enkelt. Den andra är en beskrivning av de ballaste platserna i världen, en turistguide. Jag håller med om att det är rätt ont om det senare, men å andra sidan, min erfarenhet av de få exempel som jag har stött på ("Monster och Män i Ereb Altor" eller "Legender och hemligheter" till exempel) har inte gjort att jag suktar efter fler exempel. Av någon anledning så verkar det som att spelförfattare tappar alla hämningar totalt när de ska beskriva något utan sammanhang. Det blir alldeles för ofta lapptäcke och ömsesidigt garanterad superlativitet när man försöker beskriva den ena inspirerande äventyrsgrejen efter den andra. Däremot, ger man ett sammanhang där allting ska passa in så drabbas de inte av några sådana urballningar. Då håller de sig på mattan.

Så jag skulle vilja säga så här: samhällskunskapsboken är nödvändig för att turistguiden inte ska balla ur. De kompletterar varandra. För liksom, Västmark är ett saxiskt kungarike. Det är faktiskt det som ger det "oompf" om man så vill, det som skiljer det från all annan standardfjantasy. Att bara beskriva balla platser i Västmark hade garanterat lett till helt normal jefla standardfjantasy om det inte hade funnits en saxisk mall att passa in det mot.

Eller, om man ska göra det konkret, visst är det mer coolhet i att hälsa med "wistu Hwidulf hail!" än med "hej, Vitulv!"?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,060
Men hur kul är det?

Det samma gäller ritualer, seder och bruk och sådant. Det är också ett ypperligt sätt att förmedla känslan och stämningen i världen till läsaren.
Tja, det är ett väldigt enkelt sätt i varje fall. Men hur kul är det att läsa skiten?

Men om man inte bestämmer någonting så blir inte heller världen speciellt unik.
Jodå, det blir den visst. Kolla Vildhjärta bara. Äventyret i sig är väldigt harmlöst (om än häftigt, spännande, förtrollande och läskigt) i sin beskrivning av Trudvang som värld. Men det skapar ändå en stämning och känsla för världen som är nästintill oslagbar.

/Vulf
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,060
westu Theoden hail!

Jag tar tillbaka allt det där om att vi har samma syn på hur en rollspelsprodukt skall vara och hävdar motsatsen! :gremtongue:

Eller nä. Jag gillar fortfarande din syn på monsterböcker, men köper inte alls ditt resonemang angående världsböcker. Jag föredrar helt enkelt turistguiden. Saker får gärna besrkrivas i superlativ, även om jag föredrar lite mer sansade och nyanserade beskrivningar. Gärna med en enkel, men skimrande och lite rå sagokänsla. Då trivs jag!

Eller, om man ska göra det konkret, visst är det mer coolhet i att hälsa med "wistu Hwidulf hail!" än med "hej, Vitulv!"?
Ja... absolut. Fast det där var varken konkret eller specifikt för en traditionell världsbok. Jag skulle nog kunna klämma in det i Förtrollade Platser.

Rollspelsförfattare är nämligen ofta allt annat än bra novellförfattare, något som jag tycker att RiotMinds bevisar med all önskvärd tydlighet.
Ja, jo, men Riotminds har fått mycket skit i den här tråden. Så jag vill nog sträcka mig så långt att säga att det finns betydligt värre exempel. Jorges Bestiarium var (och är) en starkt lysande stjärna på rollspelshimmlen. Mycket beroende på att det som skrevs i den var bra.

Några killar som faktiskt skulle kunna ro iland det hela är Narhall.se. De skriver riktigt bra (med mina egna amatörmässiga mått mätt såklart.

/Vulf
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,060
Don´t touch my maps!

Det nämns inget om att det rör sig om en dags eller femton dagars ritt... Det skulle kunna vara tjugo minuter till vaktposten, om spelledaren så vill...
Fast sådant där gör mig helt galen. Jag måste ha en karta. Jag vet inte om det beror på mitt behov av att alltid veta var jag är eller om det är för att jag tycker att kartor är så underbart fantasieggande (Vitulv=Bilbo?).

Resten av "världsbeskrivningen" ska vara samlingar av SLPar, platser(som kasinon, kanske hela gator) och sedan tipsoch fröslag om hur man kan pussla ihop dessa...
Mjo, det är något sådant jag är ute efter också. Tror jag.

/Vulf
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Turistens klagan

"Jag gillar fortfarande din syn på monsterböcker, men köper inte alls ditt resonemang angående världsböcker. Jag föredrar helt enkelt turistguiden. Saker får gärna besrkrivas i superlativ, även om jag föredrar lite mer sansade och nyanserade beskrivningar. Gärna med en enkel, men skimrande och lite rå sagokänsla. Då trivs jag!"

Visst. Du får gärna föredra turistguiden, men jag hävdar att den kan inte skrivas i första rummet utan att balla ur om det inte finns en samhällskunskapsbok att utgå ifrån. Resultatet blir allt som oftast ett Disneyland.

För liksom, det som gör Tolkiens Midgård så förgjordat häftig är inte berättandet (han kan inte berätta), utan att det är en berättelse i ett sammanhang. Även om Tolkien presenterar ett urval av coola och inspirerande platser så är de onekligen en del av en värld.

"Fast det där var varken konkret eller specifikt för en traditionell världsbok. Jag skulle nog kunna klämma in det i Förtrollade Platser."

En lista med passande fraser på västtunga är väl i högsta grad traditionell världsbok. Du kan nog klämma in ett "wistu Hwidulf hail" någonstans i en novell i en turistguide också, men den blir omöjlig att hitta när man behöver den, och det blir bara löjligt om man försöker få in alla andra praktiska fraser på samma plats.

Jag kan ta hur många axplock som helst ur Västmark som i sig själva är coola och inpirerande. Allihopa kommer från det faktum att Västmark är ett saxiskt kungarike. Var för sig är de bara coola. Tillsammans ger de spelet och spelvärlden en mustig och kärv känsla.

Men varifrån kommer de? Hur vet man vilka axplock som passar in? Jo, från samhällskunskapsboken. Utan den så hade man inte kunnat skriva någon turistguide över huvud taget.

Ta till exempel den där besten från Gradanbergen som jag nämnde tidigare. Vem var den där Elsbeth? Varför valde jag att kalla riddaren för Leofwine? Varför skrev jag "hövdingar"? Allt detta är små detaljer som ger besten en mustig och mysig smak, så att den inte blir något standardfjantasy utan blir något västmarkiskt.

Men varifrån kommer de? Och hur kan man anta att andra ska kunna skriva saker utan att känna till samma sak och ändå lyckas undvika lapptäcket eller missa det där som gör spelet unikt med en egen identitet?

För det är nog ändå vad det handlar om till slut: Västmark har en viss identitet, ett visst "något" som skiljer det från mängden, en raison d'être. Om inte detta något definieras någonstans så kommer Västmark bara att balla ur till ordinär standardfjantasy - och det är det minsta jag vill. Det finns redan tretton standardfjantasyspel på dussinet.

Så gärna turistguider, men först en värld. Annars får jag en turistguide till Disneyland.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,060
Men vad vet turister om samhällskunskap?

Ok, jag ser vart du vill komma (är det någon som inte ser det? :gremwink: )

Då lägger jag upp det så här då. Gärna en samhällskunskapsbok och en turistguide. Men jag tänker inte köpa den tidigare, och jag vill inte vara tvungen att köpa den för att kunna använda turistguiden.

Är vi någorlunda överens då? (inte för att vi behöver komma överens, men det är ju alltid trevligt att tycka samma sak och klappa varandra på axeln)

/Vulf
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Turistens klagan

"Västmark har en viss identitet, ett visst "något" som skiljer det från mängden, en raison d'être. Om inte detta något definieras någonstans så kommer Västmark bara att balla ur till ordinär standardfjantasy - och det är det minsta jag vill."

Men det går att definiera ett "något" utan att detaljbeskriva hela samhället. Det behövs inte en hel världsbok för det. Man kan ge en sammanfattande helhetsbild (gärna i grundboken), och ägna resten av utrymmet åt att beksriva enskilda platser.

Med det menar jag inte att exakta beskrivningar av statsskick och folkmängd är dåliga, bara att jag oftast inte har någon stor glädje av dem.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Turist eller invandrad?

"Gärna en samhällskunskapsbok och en turistguide. Men jag tänker inte köpa den tidigare, och jag vill inte vara tvungen att köpa den för att kunna använda turistguiden."

Tja, det är väl din sak. Jag ser också gärna båda, och jag skulle skaffa båda om de fanns.

Men det finns en sak till att ta hänsyn till. Jag vill inte turista i landet. Jag vill bo där. Då har jag väldigt liten nytta av turistguiden.

Men annars är vi väl överens.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Turistens klagan

  • Språk: det är mer än några turistfraser. Det är namn och platsers historia också. Varför heter Leofwine Leofwine, och vad betyder det? Varför kallas Mirthanburg för Mirthanburg? Hur diktar man? Det har gått så långt i Västmark att jag sammanställer en ordlista just nu. Små spår av den har synts lite här och var på forumet, till exempel
  • Hur svär man trohet till någon? Vad händer om man bryter mot trohetseden? Om man svär vid sin odödliga själ, händer det något med själen?
  • Hur funkar det egentligen med handel? Är en handelsman egentligen en vandrande ICA-butik, eller något annat? Har den lokala bysmeden en samling rustningar i butiken, sorterade efter nummerstorlek? Kan man få tag på orientaliska mattor?
  • Vad får din rollperson på bordet när han beställer in en dagens på det lokala värdshuset? Finns det ens ett värdshus? Hur långt är det till nästa? Finns det rum att få rumsservice på?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Glappassning och intressanta objekt

Och precis som mig efterlyser du intressanta objekt i världen. Jag vill inte ha ett kapitel som beskriver politisk historia i region X. Jag vill ha ett uppslag som beskirver den övergivna kvarnen vid Galgforsa, precis där vattnet strömmar som vildast. Du vet, den vi passerade med kanoterna när vi letade efter eremiten i Tjalverskog? Jag vill dessutom ha en bra beskrivning på de tre nymferna som brukar leka på stenarna i forsen och locka till sig oförsiktiga skogshuggare, för sådana finns det gott om i byn, två dagsmarscher norr om kvarnen.
Som jag ser det så har jag mycket mer nytta av en färgstark beskrivning av ett världshus, några handlare, några intressanta personer på gatan och hur magikergillet intrigerar i hovet (i en stad) än av att veta en massa torra detaljer (befolkningssiffror, kartor utan beskrivningar och så vidare) om hela landet eller staden. Gå på det mustiga och intressanta, ignorera resten, det kan man vid behov plocka in på känsla.

Du och jag verkar tycka exakt samma sak troberg. Det skrämmer mig av någon anledning. Betyder det att jag är kommunist då?
Japp, antingen det eller en viljelös efterapare. Välj själv.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Turistens klagan

"Språk: det är mer än några turistfraser. Det är namn och platsers historia också."

Själv ser jag inget behov av varken turistfraser eller ordlistor eftersom jag ändå tänker spela på ett språk jag redan behärskar. Förklara platsers namn och historia, visst, men det är som sagt platser, och inte hela världen på en gång. Det jag kan tänka mig vad gäller fraser är i så fall utdrag ur dikter eller andra texter, som sedan översätts, men det är bara för att jag får behagliga rysningar av exotiska citat, och har ingen praktisk betydelse för spelet.

"Hur svär man trohet till någon? Vad händer om man bryter mot trohetseden? Om man svär vid sin odödliga själ, händer det något med själen?"

Jag berättar hellre vad som hände vid ett par särskilda tillfällen, och låter spelledaren avgöra om det alltid går till på samma sätt. Å andra sidan har jag inget spel på gång där hela samhället har samma regler, så jag skulle troligen nämna ett par helt olika händelseförlopp som inträffade på olika ställen. Samhället som helhet behöver bara omnämnas i förbigående.

"Hur funkar det egentligen med handel? Är en handelsman egentligen en vandrande ICA-butik, eller något annat? Har den lokala bysmeden en samling rustningar i butiken, sorterade efter nummerstorlek? Kan man få tag på orientaliska mattor?"

Även här tycker jag det räcker med att tala om ungefär hur handel brukar gå till, och sedan ge några exempel på handelsmän.

"Vad får din rollperson på bordet när han beställer in en dagens på det lokala värdshuset? Finns det ens ett värdshus? Hur långt är det till nästa? Finns det rum att få rumsservice på?"

Är inte det en typisk specifik plats? Eller menar du hur långt det är mellan värdshus i allmänhet?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Spelvärldar är till för att tas sönder

En gång i tiden spelade jag rollspel ganska ofta, kanske fler gånger i veckan. Det gör jag inte längre. Kanske några gånger om året om det vill sig illa.

Jag är dock fortfarande otroligt intresserad av rollspel och rollspelade, och skriver inlägg på wrnu dagligen, läser allt, köper rollspel och printar gratisrollspel när jag är fattig.

Det leder till att jag har massor av olika rollspel som jag aldrig ens kommer ha chansen att spela, och det är sällan vi återvänder till samma spelvärld när vi väl avslutat en kampanj.

Dessutom är jag mycket förtjust i att ta sönder världen, mest hela tiden. Den Femte Konfluxen-stylee? Ja tack! Alla mina kampanjidéer går i stort sätt ut på att spelvärlden blir en helt annan plats (i bästa fall, och ofta kan den gärna dö helt).

Så vad vill jag då ha från en världsbok? Jag äger inte så många sådana, Trakorien och Atlas of the Young Kingdoms, typ. Men jag gillar båda, fast på olika sätt.

Både spelvärldarna är skrivna ur det perspektivet att allt ändå kommer rasa som ett jävla korthus närsomhelst (Trakorien iochmed händelserna under Konfluxen och Young Kingdoms när Kaos drar fram över världen i sista Elric-boken), vilket gör att de passar mig perfekt. Jag får ta sönder spelvärlden helt, och det gör ingenting, för jag behöver den ändå inte igen.

När jag väl skrivit klart Eufrate (arbetsnamn) kommer spelvärlden, kampanjen och reglerna sitta så tätt ihop att när vi väl spelat kampanjen kommer det aldrig gå att använda något av det igen. Det kommer bli den ultimata spelvärldsbeskrivningen!

Make it to break it, suckers. Och det är vad jag tycker om spelvärldsböcker.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Turistens klagan

Jag tror skillnaden mellan oss är att du gör system av exempel, medan jag gör exempel av system. Jag tittar på världens struktur, och efter det kan jag göra enskilda personer, platser, historier et cetera utan något annat att utgå ifrån. Du tittar på exemplen, finner en struktur och utefter det skapar ett annat exempel om du behöver fler än ett.

Det syntes särskilt tydligt på värdshusexemplet. Jag menade mellan värdshus i allmänhet, och ser en struktur framför mig: så här värdshus finns det per invånare (1/1400), så här många invånare finns det i en normal by (ca 500), så här långt är medelavståndet mellan två byar i jordbrukslandskap (ca 5 km). Denna struktur ger mig att var tredje by ungefär borde ha ett värdshus, och det tar rollpersonerna ca två och en halv timme att färdas dit. Så döm om min förvåning när jag såg att du tolkade det som att i beskrivningen av värdshuset Brutala Bävern så sägs det att det tar två och en halv timme att komma till nästa värdshus.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Turistens klagan

"Jag tror skillnaden mellan oss är att du gör system av exempel, medan jag gör exempel av system."

Det ligger nog någonting i det. Jag utgår ifrån platser, folk och händelser, och letar reda på sambandet i efterhand. På sätt och vis kan man säga att helheten blir resultatet av smådelarna, istället för tvärtom. Det är det enklaste sättet att skriva - både i det här sammanhanget och i berättelser.

Det är i princip detsamma som gäller när jag läser andras spel. Medan du gärna vill ha saker organiserade och förklarade från början, föredrar jag att veta ungefär vad som finns och hitta på sammanhangen själv. Det är just smådelarna som behöver beskrivas, inte helheten. Och har jag några smådelar så kan jag improvisera resten vid behov.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Re: Men hur kul är det?

Tja, det är ett väldigt enkelt sätt i varje fall. Men hur kul är det att läsa skiten?
Väldigt kul, så länge världen är intressant och det är presenterat på ett bra sätt.

Jodå, det blir den visst. Kolla Vildhjärta bara.
Det ska jag göra. Var hittar jag det?
 
Top