Lambendil
Veteran
- Joined
- 1 Jun 2017
- Messages
- 197
Sitter just nu och skriver ner min värld som jag jobbat med i typ 15 år. Den har funnits i spridda anteckningar, post-it lappar, textdokument här och var, lite på wikin osv. Den har kort sagt mest existerat i mitt huvud och detta är mer eller mindre första gången jag sätter mig ner för att skriva ner den i sammanfattad och läsbar form.
Detta fick mig att fundera på vad det egentligen är som jag måste ha med. Vad är viktigt för dig att det finns med i beskrivningen? Jag antar att exakta befolkningssiffror är relativt ointressant, liksom namn på varenda liten by överallt. I och med att jag är dum och envis så har jag en hel fantasyvärld med två (egentligen tre) kontinenter med flera länder på.
Huvudkontinenten
En "huvudkontinent" där civilisationen uppstod och som är väletablerad rent politiskt. Det finns ett flertal olika länder och områden på kontinenten och är i stort sett helt utforskad. Det finns områden som är avlägsna eller har oländig terräng som gör att ingen bemödat sig med att utforska eller försöka sprida sig dit (öknar, enorma djupa skogar, frusna träsk etc). Så den kontinenten är tänkt för byspel, politiskt spel, socialt spel eller low-fantasyäventyr och allt som inte är "mangla-monster" spel.
Jag tänker såhär att jag behöver ha med namnen på länderna (och karta givetvis) på större geografiska saker (som berg, större skogar, större floder etc). Jag behöver ha en beskrivning av landet som beskriver kulturen, religionen (viktigt i mitt spel), en snabb översikt av politik och politisk situation, en beskrivning av hur vardagen är för folk.
Behöver man ha med landets historia? Behöver man beskriva politiken i detalj? Är det något du känner att jag missar?
"Amerika"
Den andra kontinenten är relativt nyupptäckt (runt 50 år sedan) och därför har alla större länder på hemkontinenten rusat dit för att etablera sig på nya kontinenten. Därför finns det utposter och väldigt löst utstakade områden på nya kontinenten och därmed en hel del konflikter. Denna kontinent har en mörk historia, gott om odjur, monster och oländig terräng. Här är tänkt att spelledaren kan placera kampanjer/äventyr som är mer klassiskt tunnelröj, skräck eller mer övernaturliga äventyr.
Här känner jag att jag kan vara väldigt luddig med beskrivningarna. Jag beskriver utposterna i detalj då de är som mindre städer. Här kan jag nämna viktiga personer, lite kort historia och trakten i närheten. Särskilt farliga områden. Sedan lite om de ligger i aktiv konflikt med en närliggande utpost osv. Kartorna här är inte "hela kontinenten" utan mer riktade kartor som bara visar en utpost och trakten omkring den. Tanken är att denna kontinent ska upplevas outforskad och mystisk.
"Indien"
Den tredje kontinenten tänker jag bara nämna väldigt löst. Den ska vara helt outforskad. Ingen har gett sig dit mer än på mycket korta utstickare och man har en viss lös uppfattning om kustlinjen mot huvudkontinenten och har träffat konstigt folk som bor där, med vilka man har en begränsad handel med mycket exotiska varor. Denna kontinent ska beskrivas som ett mystiskt och annorlunda "österland" med underliga varelser. Anledningen till att jag lämnar den helt obeskriven förutom kanske ett stycke är att spelet inte behöver mer yta att spela på, men den ska finnas tillgänglig för en spelledare som vill förlägga en kampanj någonstans som är helt "alien" för världen i övrigt. Där spelledaren kan lägga till sina egna raser, monster, föremål och kanske till och med magi. Det är utrymme för spelledarens kreativitet helt enkelt.
Så till frågan
Nu när jag beskrivit detta för dig, vad för idéer snurrar runt i huvudet på dig? Vad är det du känner att du vill veta? Vad brukar du vilja veta om en värld och hur vill du ha den beskriven för dig? Jag kan tänka mig att detta varierar vilt mellan personer, men jag tänkte att ju mer jag får idéer från er, desto bättre kan jag skapa en världsbeskrivning som passar *min* värld men som ändå tilltalar de flesta.
Detta fick mig att fundera på vad det egentligen är som jag måste ha med. Vad är viktigt för dig att det finns med i beskrivningen? Jag antar att exakta befolkningssiffror är relativt ointressant, liksom namn på varenda liten by överallt. I och med att jag är dum och envis så har jag en hel fantasyvärld med två (egentligen tre) kontinenter med flera länder på.
Huvudkontinenten
En "huvudkontinent" där civilisationen uppstod och som är väletablerad rent politiskt. Det finns ett flertal olika länder och områden på kontinenten och är i stort sett helt utforskad. Det finns områden som är avlägsna eller har oländig terräng som gör att ingen bemödat sig med att utforska eller försöka sprida sig dit (öknar, enorma djupa skogar, frusna träsk etc). Så den kontinenten är tänkt för byspel, politiskt spel, socialt spel eller low-fantasyäventyr och allt som inte är "mangla-monster" spel.
Jag tänker såhär att jag behöver ha med namnen på länderna (och karta givetvis) på större geografiska saker (som berg, större skogar, större floder etc). Jag behöver ha en beskrivning av landet som beskriver kulturen, religionen (viktigt i mitt spel), en snabb översikt av politik och politisk situation, en beskrivning av hur vardagen är för folk.
Behöver man ha med landets historia? Behöver man beskriva politiken i detalj? Är det något du känner att jag missar?
"Amerika"
Den andra kontinenten är relativt nyupptäckt (runt 50 år sedan) och därför har alla större länder på hemkontinenten rusat dit för att etablera sig på nya kontinenten. Därför finns det utposter och väldigt löst utstakade områden på nya kontinenten och därmed en hel del konflikter. Denna kontinent har en mörk historia, gott om odjur, monster och oländig terräng. Här är tänkt att spelledaren kan placera kampanjer/äventyr som är mer klassiskt tunnelröj, skräck eller mer övernaturliga äventyr.
Här känner jag att jag kan vara väldigt luddig med beskrivningarna. Jag beskriver utposterna i detalj då de är som mindre städer. Här kan jag nämna viktiga personer, lite kort historia och trakten i närheten. Särskilt farliga områden. Sedan lite om de ligger i aktiv konflikt med en närliggande utpost osv. Kartorna här är inte "hela kontinenten" utan mer riktade kartor som bara visar en utpost och trakten omkring den. Tanken är att denna kontinent ska upplevas outforskad och mystisk.
"Indien"
Den tredje kontinenten tänker jag bara nämna väldigt löst. Den ska vara helt outforskad. Ingen har gett sig dit mer än på mycket korta utstickare och man har en viss lös uppfattning om kustlinjen mot huvudkontinenten och har träffat konstigt folk som bor där, med vilka man har en begränsad handel med mycket exotiska varor. Denna kontinent ska beskrivas som ett mystiskt och annorlunda "österland" med underliga varelser. Anledningen till att jag lämnar den helt obeskriven förutom kanske ett stycke är att spelet inte behöver mer yta att spela på, men den ska finnas tillgänglig för en spelledare som vill förlägga en kampanj någonstans som är helt "alien" för världen i övrigt. Där spelledaren kan lägga till sina egna raser, monster, föremål och kanske till och med magi. Det är utrymme för spelledarens kreativitet helt enkelt.
Så till frågan
Nu när jag beskrivit detta för dig, vad för idéer snurrar runt i huvudet på dig? Vad är det du känner att du vill veta? Vad brukar du vilja veta om en värld och hur vill du ha den beskriven för dig? Jag kan tänka mig att detta varierar vilt mellan personer, men jag tänkte att ju mer jag får idéer från er, desto bättre kan jag skapa en världsbeskrivning som passar *min* värld men som ändå tilltalar de flesta.