Rising
Vila i frid
Många rollspel har filosofier som varelserna i världen anser viktiga; typ "orcherna tycker si och så om det och det". Det är inte det jag vill prata om i den här tråden.
Vad jag vill prata om i den här tråden är rollspel som i sig framför en filosofisk (eller metafysisk) syn på världen. Kult med sin "världen är en illusion" är ett bra exempel, men alla spel som hanterar livet efter döden på ett eller annat sätt faller även dem inunder mitt förstoringsglas här. Likaså de som ger svar på frågorna om världens uppkomst och sanna väsen.
Det slår mig att jag börjat ta detta på större allvar ju äldre jag blivit. För några år sedan skulle jag ha kunnat säga "alltså, mitt nya rollspel utspelar sig i vår värld, men parallellt med vår verklighet så ligger drömvärlden och där bor den onda Krucilux och hans arméer med reptilvarelser." Liksom - vadå reptilvarelser? Varför finns det sådana i drömvärlden? Jag ser det alltså som en poäng att kunna motivera sådana här saker.
Vissa spelföreteelser behöver man inte motivera. Att det kan finnas orcher i en värld är inte mer otroligt än att vi har näbbdjur här i vår verklighet, men när det gäller saker som sägs ha uppstått ur våra drömmar och fantasier eller som har med vår odödliga själ att göra (och de vålnader som kan lämnas efter oss när vi dött) - eller sånt som har med magi och besvärjelser att göra... När det gäller sådana här saker så ställer jag numera högre krav på någon sorts begriplighet. Någon sorts filosofi eller metafysik, alltså.
Grejen är att det behöver inte påverka spelet i särskilt stor grad, när man väl spelar. Jag kan komma på något som fungerar precis lika bra som Krucilux och hans reptilvarelser - och det är nästan bara när man läser om rollspelet som det spelar någon som helst roll.
Då är frågan: Är man onödigt fåfäng och larvig om man ser ett egenvärde i detta, eller har det ett värde i sig som ger spelet någon sorts mervärde? Egna förslag på världsmetafysik som ni gillar/ogillar eller saker som trotsar allt förnuft och som borde ha haft någon förklaring?
Vad jag vill prata om i den här tråden är rollspel som i sig framför en filosofisk (eller metafysisk) syn på världen. Kult med sin "världen är en illusion" är ett bra exempel, men alla spel som hanterar livet efter döden på ett eller annat sätt faller även dem inunder mitt förstoringsglas här. Likaså de som ger svar på frågorna om världens uppkomst och sanna väsen.
Det slår mig att jag börjat ta detta på större allvar ju äldre jag blivit. För några år sedan skulle jag ha kunnat säga "alltså, mitt nya rollspel utspelar sig i vår värld, men parallellt med vår verklighet så ligger drömvärlden och där bor den onda Krucilux och hans arméer med reptilvarelser." Liksom - vadå reptilvarelser? Varför finns det sådana i drömvärlden? Jag ser det alltså som en poäng att kunna motivera sådana här saker.
Vissa spelföreteelser behöver man inte motivera. Att det kan finnas orcher i en värld är inte mer otroligt än att vi har näbbdjur här i vår verklighet, men när det gäller saker som sägs ha uppstått ur våra drömmar och fantasier eller som har med vår odödliga själ att göra (och de vålnader som kan lämnas efter oss när vi dött) - eller sånt som har med magi och besvärjelser att göra... När det gäller sådana här saker så ställer jag numera högre krav på någon sorts begriplighet. Någon sorts filosofi eller metafysik, alltså.
Grejen är att det behöver inte påverka spelet i särskilt stor grad, när man väl spelar. Jag kan komma på något som fungerar precis lika bra som Krucilux och hans reptilvarelser - och det är nästan bara när man läser om rollspelet som det spelar någon som helst roll.
Då är frågan: Är man onödigt fåfäng och larvig om man ser ett egenvärde i detta, eller har det ett värde i sig som ger spelet någon sorts mervärde? Egna förslag på världsmetafysik som ni gillar/ogillar eller saker som trotsar allt förnuft och som borde ha haft någon förklaring?