Nekromanti Världsfluff (min värld)

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Tänkte skriva ner lite olika saker om min värld, hur jag tänkt mig det ser ut i grova drag och lite runtikring det. Det här är bara grundtanken så vissa saker kan såklart tas bort eller läggas till.
Jag håller dessutom på att skapa ett system som är tänkt att fungera ihop med världen, men iaf i den här tråden är det fokus på just världen.
Frågor, tips och kritik är välkommet.

Setting: Primärt så ligger det fokus på en mörk och farlig värld där människor inkräktar i naturen, som av och till tar tillbaka det människorna stulit. En ständig kamp om överlevnad där ingen kan vara säker på vem som kommer vinna.

De stora aktörerna: Det kommer finnas ett flertal viktiga och intressanta aktörer att nämna, först och främst Imperiet, sedan ett flertal större handelshus, Gillet, Kyrkan och Magikerna, samt en till.

Imperiet: Imperiet, som kretsar främst kring en större huvudstad, ett ljus i mörkret (enligt dom) är vad det är främst på grund av dess militära styrka.
Kejsaren (Imperator?) styr, med järnhand, och det sägs att han levt längre än någon annan människa, somliga säger att han är odödlig. Varje år genomgår kejsaren en ritual som är skapad för att upptäcka demonisk åverkan, en ritual som varit praxis sedan den förre kejsaren visade sig vara besatt.

Kejsarens väg, de huvudleder som går till och från staden är patrullerade av några av de bästa krigare riket har att erbjuda och säkerställer fortsatt framgång för imperiet.

Handelshusen: Genom åren har välplacerade byar blivit till städer, familjer där köpmanna yrket har gått från förälder till barn har lett till erkända släkten av köpmän, med mer eller mindre status.
Dessa familjer har sedan konkurerat ut eller allierat sig med andra i närområdet och tillslut så har stora handelshus skapats, som styrs av ett råd där de rikaste familjerna har flest röster.
Nu styrs de flesta städer och/eller områden utanför huvudstaden på detta sätt och handelshusen kämpar både mot varandra och sig själva. Dom betalar tribut till imperiet och får använda kejsarens beskyddade vägar, medan de själva får betala för skydd längs andra vägar till andra platser. Oftast så finns det mer eller mindre permanenta vaktstyrkor, av före detta legoknektar, som skyddar de områden och karavaner som husen själva använder.

Kyrkan: Primärt handlar kyrkan om Skaparen, den som skapat världen och allt på den. Skaparen sköter om sin värld genom sina utsända, helgon av olika slag som ofta är mer tillbedda än Skaparen själv. Dessa helgon sägs ibland vandra omkring i världen, dolda bland människorna, vakandes över dom och en del är därför vandrarnas skyddshelgon medan andra är krigarnas.
Det finns dessutom ett fåtal personer med förmågan att ta till sig krafterna från ett specifikt helgon. De är på grund av detta så klart väldigt eftersökta av kyrkan.

Gillet: Inte mycket är känt om Gillet, ett hemligt sällskap med extraordinär kunskap om alchemi och liknande, för allmänheten, otrolig kunskap. Förutom just olika alchemiska drycker och sådant, så har dom dessutom på senare år utvecklat kraftfulla krutvapen.
Rykten säger att dom jobbar för kejsaren själv, att kejsaren tvärtom är Gillets tjänare eller att dom slutit någon ondskefull pakt och får sin kunskap därifrån. Man har märkt att dom som alltför högt framför sådana rykten som rör antingen kejsaren eller gillet har en tendens att råka ut för olyckor eller försvinna spårlöst, vilket gör att dom flesta håller sina åsikter för sig själv.

Magikerna: Det finns dom som har förmågor att tänja på verkligheten och göra sådant ingen trodde var möjligt. De har, åtminstone inte officiellt, något samarbete mellan varandra och skulle därför inte nämnas bland de stora influenserna i världen om det inte vore för just deras roll i världen. Ofta får dom roller som rådvisare eller domare på grund av deras olika förmågor, dessutom spelar dom en stor roll i de flesta stridande styrkor.
Borträknat det så är dom för det mesta ensamma och ovälkomna, mestadels på grund av att dom är kända för att åtföljas av trubbel.

Judicus Paladin: En särskild grupp som av vissa sägs tillhöra kyrkan av andra inte är en Orden kallad Judicus Paladin. De har förmågan att se vad andra gjort, en förmåga som ofta visar sig i tidig ålder. Det visar sig antingen genom intensiva flashbacks eller genom blodiga visioner vilket gör att många Paladiner får en svår uppväxt. Många av dom har ett starkt förakt för människor, då dom vet vad dom är kapabla till och säkerligen har det före denna Order skapades hänt att människor med dessa förmågor tappat kontrollen och orsakat blodbad. Dessa individer har såklart blivit dömda som massmördare och är, åtminstone officiellt, inte medlemmar i Orden.
Deras ofta kalla, genomborrande blickar och fruktsamma rykte gör att de flesta går åt sidan och viker undan med blicken när de möter en Paladin, men respekteras även på grund av deras nästintill ojämförbara stridsförmåga mot de otaliga onda varelser som finns i världen.

Tror jag kör nästa bit i ett svarsinlägg på detta, för det blev lite långt.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Livet, Döden: Det finns iaf, på sätt och vis, två "plan" i världen. Den liksom verkliga och dessutom själva dödsriket. Man befinner sig i båda på samma gång, man kan säga att själen är i dödsriket medan kroppen är i vanliga världen. Dom överlappar varandra, sitter ihop, men ändå inte.
När kroppen dör så "lossnar" själen från den och är frisläppt i dödsriket, men utan kroppen kan den oftast inte tänka och agera på samma sätt så tynar för det mesta bort. Vissa själar stannar där den dog, om den har ett starkt skäl att göra det, andra kanske av samma anledning börjar följa efter någon, tex sin mördare eller liknande. I vissa fall vill dom bara fortsätta hjälpa till. I andra fall vill dom ha liv, blod, kraft.

Magi: Magiker fungerar ungefär så att dom tar energi från dödsriket och använder den till att göra saker i verkliga världen med den energin.
Den absolut största nackdelen med att använda den energin är att den "färgar av sig" (kom inte på nåt bättre ord just nu). Alla magiker är lite närmare "andra sidan" än vanliga människor. När dom dessutom använder sin magi så kommer dom ännu närmare, i dödsriket innebär detta att deras själ lyser upp mer och mer kan man säga.
Effekten av detta då blir att mer och mer själar och annat kommer att dras till dig. I början innebär det kanske bara att det börjar "spöka" runt dig, fladdrar i ljus, blir lite kallare eller annat sådant. Ju mer magi man kastat desto kraftigare sådana effekter kommer man att utsättas för (eller framför allt, ens omgivning). Det är en av anledningarna till att magiker ofta reser ensamma, håller sig undan osv.. Och ofta inte är så omtyckta.
Den andra är att när det kommer "annat" och hälsar på, kraftfulla och ondsinta andar eller skuggdemoner som dras till din själ som en mal dras till ljus.
Att använda magi är farligt, både för dig och andra.

Det går dock att använda olika runor och symboler som skyddar dig delvis från själva "tainten" när man använder magin. Men det tar tid att rita och ibland har man inget val.
Dessutom finns det andra runor och symboler som håller ute andar och annat, vilket många magiker ser till att använda sig av då dom tex ska sova.

Magi är oftast förbjudet i städer just pga att ingen härskare vill att det ska ploppa upp en enorm skuggdemon bara för att en magiker inte orkade tända en fackla, så någon som öppet är magiker eller går omkring med uppenbart "arcana" symboler osv kan räkna med speciellt behandlande under sitt besök.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Magisystemet låter utmärkt,tycker jag.

Hur har du tänkt att regla upp det?
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
ja du, grundtanken är väl att allt man kan göra har en viss kostnad, i brist på annat kan vi väl kalla det 'poäng'. :gremtongue:

Vissa jätte enkla magier kan kosta väldigt lite, tex att värma en kopp kaffe eller nåt sånt, men om man räknar bort dom så tänkte jag att magier SKA kosta rätt mycket, även dom enkla. En light spell eller liknande som kanske räknas som hyfsat enkel har ändå ganska hög grund kostnad för det är tänkt man oftast ska ha tid att förbereda den. Attack magier osv kan bli svårare.. då får man lida helt enkelt :gremtongue:

Sen tänkte jag att man har iaf temporära och permanenta "poäng", den temporära är det man jobbar upp när man kastar magi. Den nivån sjunker dessutom varje dag man inte kastar magi så tar man det lugnt ett tag gör det inget sen.
Kommer man däremot över en viss gräns så får man "permanenta" poäng som man faktiskt ska kunna ta bort men betydligt mycket svårare än att ta det lugnt en vecka..

Det är väl i grova drag hur jag tänkte det, måste iväg nu på bio så hinner inte skriva mer :gremtongue:
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
missade lite viktigaste kanske, att om man gör dom där runorna eller tecknen så sänks kostnaden rejält istället, eventuellt beroende på hur man gör dom.

När jag kom på att jag ville ha med nåt sånt så fick jag en bild framför mig av en man som sitter på ett värdshus vid ett bord, ett par personer med dragna svärd kommer in och går fram till bordet.
Mannen vid bordet sitter lugnt och pratar med dom medan han försöker vinna tid, under bordet har han en liten vass metalskärva och ristar in en skyddande runcirkel.

Sånna situationer vore grymma.

Jag tänker mig nog också att man kan ha förberedda tex scrolls med skyddsrunor på som man kan använda upp, eller kanske en amulett med en runa på. Amuletten kanske inte skyddar lika mycket som att göra en hel cirkel men det skulle ge en liten effekt kanske, med den övervägande risken då att folk ser man är magiker och hamnar i dåliga situationer ändå. Situationer som gör att man måste kasta MER magi och alltså får samma antal poäng, eller kanske mer ändå.

Värt att notera är att det inte kommer vara någon sorts X antal magier/dag utan det är bara köra på.. Tills det skiter sig typ.
 
Top