.113
Swashbuckler
Tänkte skriva ner lite olika saker om min värld, hur jag tänkt mig det ser ut i grova drag och lite runtikring det. Det här är bara grundtanken så vissa saker kan såklart tas bort eller läggas till.
Jag håller dessutom på att skapa ett system som är tänkt att fungera ihop med världen, men iaf i den här tråden är det fokus på just världen.
Frågor, tips och kritik är välkommet.
Setting: Primärt så ligger det fokus på en mörk och farlig värld där människor inkräktar i naturen, som av och till tar tillbaka det människorna stulit. En ständig kamp om överlevnad där ingen kan vara säker på vem som kommer vinna.
De stora aktörerna: Det kommer finnas ett flertal viktiga och intressanta aktörer att nämna, först och främst Imperiet, sedan ett flertal större handelshus, Gillet, Kyrkan och Magikerna, samt en till.
Imperiet: Imperiet, som kretsar främst kring en större huvudstad, ett ljus i mörkret (enligt dom) är vad det är främst på grund av dess militära styrka.
Kejsaren (Imperator?) styr, med järnhand, och det sägs att han levt längre än någon annan människa, somliga säger att han är odödlig. Varje år genomgår kejsaren en ritual som är skapad för att upptäcka demonisk åverkan, en ritual som varit praxis sedan den förre kejsaren visade sig vara besatt.
Kejsarens väg, de huvudleder som går till och från staden är patrullerade av några av de bästa krigare riket har att erbjuda och säkerställer fortsatt framgång för imperiet.
Handelshusen: Genom åren har välplacerade byar blivit till städer, familjer där köpmanna yrket har gått från förälder till barn har lett till erkända släkten av köpmän, med mer eller mindre status.
Dessa familjer har sedan konkurerat ut eller allierat sig med andra i närområdet och tillslut så har stora handelshus skapats, som styrs av ett råd där de rikaste familjerna har flest röster.
Nu styrs de flesta städer och/eller områden utanför huvudstaden på detta sätt och handelshusen kämpar både mot varandra och sig själva. Dom betalar tribut till imperiet och får använda kejsarens beskyddade vägar, medan de själva får betala för skydd längs andra vägar till andra platser. Oftast så finns det mer eller mindre permanenta vaktstyrkor, av före detta legoknektar, som skyddar de områden och karavaner som husen själva använder.
Kyrkan: Primärt handlar kyrkan om Skaparen, den som skapat världen och allt på den. Skaparen sköter om sin värld genom sina utsända, helgon av olika slag som ofta är mer tillbedda än Skaparen själv. Dessa helgon sägs ibland vandra omkring i världen, dolda bland människorna, vakandes över dom och en del är därför vandrarnas skyddshelgon medan andra är krigarnas.
Det finns dessutom ett fåtal personer med förmågan att ta till sig krafterna från ett specifikt helgon. De är på grund av detta så klart väldigt eftersökta av kyrkan.
Gillet: Inte mycket är känt om Gillet, ett hemligt sällskap med extraordinär kunskap om alchemi och liknande, för allmänheten, otrolig kunskap. Förutom just olika alchemiska drycker och sådant, så har dom dessutom på senare år utvecklat kraftfulla krutvapen.
Rykten säger att dom jobbar för kejsaren själv, att kejsaren tvärtom är Gillets tjänare eller att dom slutit någon ondskefull pakt och får sin kunskap därifrån. Man har märkt att dom som alltför högt framför sådana rykten som rör antingen kejsaren eller gillet har en tendens att råka ut för olyckor eller försvinna spårlöst, vilket gör att dom flesta håller sina åsikter för sig själv.
Magikerna: Det finns dom som har förmågor att tänja på verkligheten och göra sådant ingen trodde var möjligt. De har, åtminstone inte officiellt, något samarbete mellan varandra och skulle därför inte nämnas bland de stora influenserna i världen om det inte vore för just deras roll i världen. Ofta får dom roller som rådvisare eller domare på grund av deras olika förmågor, dessutom spelar dom en stor roll i de flesta stridande styrkor.
Borträknat det så är dom för det mesta ensamma och ovälkomna, mestadels på grund av att dom är kända för att åtföljas av trubbel.
Judicus Paladin: En särskild grupp som av vissa sägs tillhöra kyrkan av andra inte är en Orden kallad Judicus Paladin. De har förmågan att se vad andra gjort, en förmåga som ofta visar sig i tidig ålder. Det visar sig antingen genom intensiva flashbacks eller genom blodiga visioner vilket gör att många Paladiner får en svår uppväxt. Många av dom har ett starkt förakt för människor, då dom vet vad dom är kapabla till och säkerligen har det före denna Order skapades hänt att människor med dessa förmågor tappat kontrollen och orsakat blodbad. Dessa individer har såklart blivit dömda som massmördare och är, åtminstone officiellt, inte medlemmar i Orden.
Deras ofta kalla, genomborrande blickar och fruktsamma rykte gör att de flesta går åt sidan och viker undan med blicken när de möter en Paladin, men respekteras även på grund av deras nästintill ojämförbara stridsförmåga mot de otaliga onda varelser som finns i världen.
Tror jag kör nästa bit i ett svarsinlägg på detta, för det blev lite långt.
Jag håller dessutom på att skapa ett system som är tänkt att fungera ihop med världen, men iaf i den här tråden är det fokus på just världen.
Frågor, tips och kritik är välkommet.
Setting: Primärt så ligger det fokus på en mörk och farlig värld där människor inkräktar i naturen, som av och till tar tillbaka det människorna stulit. En ständig kamp om överlevnad där ingen kan vara säker på vem som kommer vinna.
De stora aktörerna: Det kommer finnas ett flertal viktiga och intressanta aktörer att nämna, först och främst Imperiet, sedan ett flertal större handelshus, Gillet, Kyrkan och Magikerna, samt en till.
Imperiet: Imperiet, som kretsar främst kring en större huvudstad, ett ljus i mörkret (enligt dom) är vad det är främst på grund av dess militära styrka.
Kejsaren (Imperator?) styr, med järnhand, och det sägs att han levt längre än någon annan människa, somliga säger att han är odödlig. Varje år genomgår kejsaren en ritual som är skapad för att upptäcka demonisk åverkan, en ritual som varit praxis sedan den förre kejsaren visade sig vara besatt.
Kejsarens väg, de huvudleder som går till och från staden är patrullerade av några av de bästa krigare riket har att erbjuda och säkerställer fortsatt framgång för imperiet.
Handelshusen: Genom åren har välplacerade byar blivit till städer, familjer där köpmanna yrket har gått från förälder till barn har lett till erkända släkten av köpmän, med mer eller mindre status.
Dessa familjer har sedan konkurerat ut eller allierat sig med andra i närområdet och tillslut så har stora handelshus skapats, som styrs av ett råd där de rikaste familjerna har flest röster.
Nu styrs de flesta städer och/eller områden utanför huvudstaden på detta sätt och handelshusen kämpar både mot varandra och sig själva. Dom betalar tribut till imperiet och får använda kejsarens beskyddade vägar, medan de själva får betala för skydd längs andra vägar till andra platser. Oftast så finns det mer eller mindre permanenta vaktstyrkor, av före detta legoknektar, som skyddar de områden och karavaner som husen själva använder.
Kyrkan: Primärt handlar kyrkan om Skaparen, den som skapat världen och allt på den. Skaparen sköter om sin värld genom sina utsända, helgon av olika slag som ofta är mer tillbedda än Skaparen själv. Dessa helgon sägs ibland vandra omkring i världen, dolda bland människorna, vakandes över dom och en del är därför vandrarnas skyddshelgon medan andra är krigarnas.
Det finns dessutom ett fåtal personer med förmågan att ta till sig krafterna från ett specifikt helgon. De är på grund av detta så klart väldigt eftersökta av kyrkan.
Gillet: Inte mycket är känt om Gillet, ett hemligt sällskap med extraordinär kunskap om alchemi och liknande, för allmänheten, otrolig kunskap. Förutom just olika alchemiska drycker och sådant, så har dom dessutom på senare år utvecklat kraftfulla krutvapen.
Rykten säger att dom jobbar för kejsaren själv, att kejsaren tvärtom är Gillets tjänare eller att dom slutit någon ondskefull pakt och får sin kunskap därifrån. Man har märkt att dom som alltför högt framför sådana rykten som rör antingen kejsaren eller gillet har en tendens att råka ut för olyckor eller försvinna spårlöst, vilket gör att dom flesta håller sina åsikter för sig själv.
Magikerna: Det finns dom som har förmågor att tänja på verkligheten och göra sådant ingen trodde var möjligt. De har, åtminstone inte officiellt, något samarbete mellan varandra och skulle därför inte nämnas bland de stora influenserna i världen om det inte vore för just deras roll i världen. Ofta får dom roller som rådvisare eller domare på grund av deras olika förmågor, dessutom spelar dom en stor roll i de flesta stridande styrkor.
Borträknat det så är dom för det mesta ensamma och ovälkomna, mestadels på grund av att dom är kända för att åtföljas av trubbel.
Judicus Paladin: En särskild grupp som av vissa sägs tillhöra kyrkan av andra inte är en Orden kallad Judicus Paladin. De har förmågan att se vad andra gjort, en förmåga som ofta visar sig i tidig ålder. Det visar sig antingen genom intensiva flashbacks eller genom blodiga visioner vilket gör att många Paladiner får en svår uppväxt. Många av dom har ett starkt förakt för människor, då dom vet vad dom är kapabla till och säkerligen har det före denna Order skapades hänt att människor med dessa förmågor tappat kontrollen och orsakat blodbad. Dessa individer har såklart blivit dömda som massmördare och är, åtminstone officiellt, inte medlemmar i Orden.
Deras ofta kalla, genomborrande blickar och fruktsamma rykte gör att de flesta går åt sidan och viker undan med blicken när de möter en Paladin, men respekteras även på grund av deras nästintill ojämförbara stridsförmåga mot de otaliga onda varelser som finns i världen.
Tror jag kör nästa bit i ett svarsinlägg på detta, för det blev lite långt.