Det kan även vara coolt om färdigheterna speglar hur långt spelvärlden är i sin teknologiska utveckling.
En mer utvecklad värld har ett karaktärsblad fyllt med fler specialiseringar än ett karaktärsblad som återspeglar en spelvärld som är i ett tidigare skede i sin utveckling.
Inte för att folk var dummare eller mindre kunniga förr, utan för att olika skeenden i vår egen historia krävt olika typer av kompetenser. Från breda och allmänna kunskaper, till specialist samhället när utvecklingen går framåt.
Annars, nu kan jag minnas fel, så uppskattar jag skrivningen som är i castle and crusades, där färdigheter och vad en rollperson kan göra ska lösas utifrån vad rollpersonens klass rimligen borde kunna. En riddare borde rimligen veta mer om hovlivet än en druid, medan druiden rimligen kan mer om läkeörter samt den omgivande floran och faunan. Det kräver dock en högre grad tillit till att spelarna kan låta varandra ha olika möjlighet att glänsa inom olika områden vid spelbordet, något som faller ihop om en vid spelbordet vill delta och vara med i allt som sker.