Inte för att jag har något alternativt förslag, men det känns lite som om det där med troendes energi har gjorts tusen gånger. Jag skulle gärna se att du kom på något annat som hade samma orginella "touch" som resten av världen har (även om det nu stämmer att rätt mycket är lånat).
Om någon har någon idé, skicka in den är ni snälla!
Kanske Gud skapade en massa änglar och sen försvann/dog/stack iväg och lämnade änglarna med de tio budorden och sa "se till att människorna förljer de här reglerna när jag är borta". Och nu finns det tusentals änglar som alla har sin personliga syn på hur man bäst ska föra igenom Guds vilja. Och några struntar naturligtvis i det och blir fallna änglar, alltså demoner.
Ju mer jag tänker på detta, desto mer lockande tycker jag idén är. Det skulle kunna förklara varför Gud själv inte är så aktiv i världen, och det skulle absolut förklara det kaos som jag tänkte mig skulle råda i de högre sfärerna. För att fortfarande hålla sig lite till grundidén kan man tänka sig att änglarna delats in i två huvudsakliga "läger", de som fortfarande försöker följa Guds order (änglarna) och de som gått sin egen väg (demonerna). Naturligtvis med stor splittring även inom varje läger.
Det här är nog en idé jag kommer att använda. Tack!
Ridijeck
som redan börjat fundera på hur man kan vidareutveckla det hela