Nekromanti Världskarta i framtiden

Celledor

Hero
Satt och surfade lite på olika saker, då jag bestämde mig för att kolla om det fanns några kartor över hur jorden kan tänkas se ut i framtiden med kommande landhöjningar, översvämningar, vulkanutbrott (ytterligare nya öar och utökad landmassa) osv. Hittade tillslut en dock väldigt liten som såg väldigt intressant ut, men den var man tvungen att köpa för 35 dollar.

http://www.matrixinstitute.com/futuremap.html

Min fråga är om det finns någon annanstans där man kan få tag på liknade kartor som tar hänsyn till ovanstående faktorer och då helst gratis...

Skulle vilja ha det till en modul till VEUS där man kommer till ett framtida jorden, skulle vara kul om det såg helt annorlunda ut. Vet att det bara är att hitta på men nu när det ändå är möjligt att se vad som kan/bör hända så skulle det vara kul. I modulen så kommer det vara enligt våran tidsräkning runt år 4500 eller längre fram i tiden.

Pom

Swashbuckler
Just den där kartan verkar inget vidare

Jag tror du kan spara dina 35 dollar till en annan karta. I länken sägs det att den där snubben fått visioner under 25 år och att dessa visioner är grunden för den nya kartan. En del ändringar verkar komma av rejäl havsnivåhöjning, men den sedvanliga knäppskallekontinenten finns med (en ny jättelik landmassa väster om Sydamerika: AtlantisMuLemuriaLyonesseO'RileyellervadnuCthulhuönheter).

Här finns en världskarta som man kan ställa in olika havsytehöjningar på. Det kanske kan ge några tips.

Zire

Swashbuckler
Det fanns en artikel i Illustrerad vetenskap för ett tag sedan som handlade om hur jorden skulle se ut i framtiden. De gjorde stop vid typ 5M, 10M och 100M år framåt i tiden. De tog även upp djur- och växtliv.

- Zire

Celledor

Hero
Re: Just den där kartan verkar inget vidare

Hmm, okej den kanske inte var den bästa men den visade mera intressanta och fascinerande ändringar (även om vissa är en aning överdrivna).

Den du länkade till visade inga större skillnader men det var kul att använda. Hur långt fram i tiden var de värsta olikheterna, eller det kanske inte framgick?

Celledor

Hero
Brukar köpa Illustrerad vetenskap men jag kan inte komma ihåg artikeln, vilket nr var den i?

G

Guest

Guest
försök hitta en karta med höga detaljer på landnivå och landhöjningar/sänkingar (även i vatten) är nog det bästamen det är nog inte lika kul som att slippa jobbet med det.
Var du ska hitta kartan vet jag dock inte, fråga någon geolog eller något.

Din karta .och även den andra nät kartan verkade helt kaiko den andra behöver man bara titta på göteborg för att se det, visst kanske att en del av göteborg kommer vara över land vid sex meter men inte över 99% det är en hamnstad faktiskt.

Dewil

Skrivbordsgeneral
År 4500? I stort sett likadant.

År 4500 ser vår värld nästan precis likadan ut. I norra Europa och möjligen norra Nordamerika har landhöjningen gjort att kustlinjen flyttat sig några mil ut. (Om inte en ny istid inträffar, förstås.)

För att se några verkliga förändringar av världens utseende måste man gå miljoner år framåt i tiden. Kontinentalplattornas rörelser kan förutses ganska väl.

Dewil

Celledor

Hero
Re: År 4500? I stort sett likadant.

Hm antar att du har rätt, men vilka radikala, extrema saker skulle kunna ha påverkat jorden efter 4500 år (jorden har då varir mer eller mindre befolkad under de sista hundra åren).

Typ meteroiter, istider, svallvågor, supervulkaner som exploderar under haven, solflares och sådant eller kanske något ännu mera extrem sci-fi (månen kommer får en rubbad omloppsbana typ), om man får leka med tanken alltså. Som man skulle kunna ha sig som en anledning även om effekterna egentligen skulle vara helt överdrivna.

Dewil

Skrivbordsgeneral

Hm antar att du har rätt, men vilka radikala, extrema saker skulle kunna ha påverkat jorden efter 4500 år (jorden har då varir mer eller mindre befolkad under de sista hundra åren).

Typ meteroiter, istider, svallvågor, supervulkaner som exploderar under haven, solflares och sådant eller kanske något ännu mera extrem sci-fi (månen kommer får en rubbad omloppsbana typ), om man får leka med tanken alltså. Som man skulle kunna ha sig som en anledning även om effekterna egentligen skulle vara helt överdrivna.
Tja, inget som kommer att påverka kontinenternas utseende kommer att inträffa. De är alldeles för stora system för att rubbas.

Däremot kan du ju ljuga ihop vad som helst om miljöförstöring, kärnvapenkrig, farsoter, meteoritnedslag, klimatförändringar eller liknande. Sådana händelser kan påverka livet på Jorden.

Om du vill ha ett spektakulärt vulkanutbrott men fortfarande ha en realistisk bakgrund så skulle jag välja ett utbrott liknande vulkanerna Tamboras och Krakataus utbrott i Sydostasien under 1800-talet.
Tamboras utbrott spydde ut så mycket aska i atmosfären att jordens medeltemperatur sjönk märkbart de följande åren. Ungefär en tredjedel av berget försvann i utbrottet.
Under den lilla vulkanön Krakataus utbrott 1883 kollapsade ön ned i den tömda magmakammaren. Havsvattnet i kontakt med det heta berget orsakade en explosion som hördes över hela Indiska oceanen och den påföljande tsunamin dödade över 30 000 människor (vilket, om utbrottet hade inträffat i dag, sannolikt skulle motsvara flera miljoner döda).

Spektakulära vulkanutbrott inträffar bara i vulkaner på land, på en kontinent, inte i vulkaner som har sitt ursprung på havsbottnen (som Island och Hawaii). Detta har att göra med bergarternas sammansättning. De bergarter som utgör havsbotten ger lättflytande magma som rinner iväg utan något större väsen, medan de bergarter som utgör kontinenter ger en seg magma som korkar igen vulkanen och orsakar explosioner. (En liknelse kanske kan vara rinnig snyta-sig-var-femte-minut-snuva kontra klaustrofobisk nyser-jag-nu-så-sprängs-skallen-nästäppa.)

Sydostasien är ett av världens geologiskt mest aktiva områden med flera historiska exempel på riktigt kraftiga vulkanutbrott.

I början av 1980-talet gavs bokserien Planeten Jorden ut, en översättning av en bokserie från Time-Life Books. Som parvel plöjde jag hela serien från pärm till pärm (dock minns jag bandet "Öknar" som ganska, öh, öken) men som vuxen och teknologstudent kunde jag konstatera att böckerna fortfarande höll måttet. Ditt bibliotek har säkert serien och jag kan rekommendera banden "Vulkaner", "Jordbävningar" och "Kontinenter i rörelse". (Banden "Oväder" och "Öknar" är ytterligare rekommendationer till världsskapare med pseudorealistiska ambitioner.)

Dewil

Pom

Swashbuckler

Jag såg inga exakta datum, men jag läste bara ytligt. Det finns ju inga säkra prognoser. Just sådana här saker sitter ju klimatforskare och geovetare och liknande och kliar sig i huvudet över dagarna i ända. Men har jag förstått rätt är det inom högst ett par sekel havsytan stiger 6m.

Jag tror det blir svårt att hitta vederhäftiga projektioner för tusentals år framåt. Hur växthuseffekten står sig mot den annalkande istiden är det rimligen ingen som kan veta.

Zire

Swashbuckler
Det minns jag tyvärr inte. När jag var hos mina föräldrar över påsk läste jag nummer mellan 2003-2006, det var i någon av dem.

- Zire, som f.ö. konstaterat att IV nästan är bättre än Fenix på rollspelsidéer...

Celledor

Hero

Tja, inget som kommer att påverka kontinenternas utseende kommer att inträffa. De är alldeles för stora system för att rubbas.
Tja "tyvär" så är det väl så, får rikta in de häpnandsväckande förändringar på andra saker istället som gigatiska ringformande rymdstationer runt hela planeten, kilometer höga byggnader, globala tunnlar, motorvägar, broar och sådana saker.

Hadde även tänkt mig en istid som täckt stora städer som nu är under utgrävning eller likande. Lite som utomjordingarna i slutet av filmen AI (hur de nu lyckades att få med det i handlingen)

Desutom allt för extremt stora meteroiter, vulkan utbrott skulle förstöra hela planeten och dess yta vilket inte heller passar. Och dränka allt under á la waterworld vattenhöjning utan egentlig bakgrund är lite tråkigt...

Tack för boktipsen ska förska få tid och kolla in dem.

Celledor

Hero

hmm, jaja får se hur jag gör när jag väl utformar kartan, kanske bara drar till med något som ingen riktigt vet hur det hände, bara för coolheten skull (en del av bakgrundhistorien är att männsikor från en avlägsen koloni kyckas efter 2000 år hitta tillbaka till jorden som varit mer eller mindre obebodd i några hundra år så vad kan de veta egentligen).

Lorindor

Veteran
Jag kommer ihåg den artikeln. Mycket bra inspirationskälla till sci-fi-kampanjer/noveller etc. "Djurens vilda framtid" hette artikeln; skriven av Anders Priemé och publicerad i nr 17/2003, på sidan 34-41.

Dessutom har jag sett en dokumentär på Discovery som byggde på samma forskningsresultat; av BBC tror jag att den var gjord, och om jag inte misstar mig helt så bar den samma namn som Illustrerad Vetenskaps artikel.

- Lorindor

Celledor

Hero
Ok, tyvär så hadde jag ju självklart inte just det nummret men det går nog att få tag på. Du vet inte om dokumentären från discovery går att få tag på, kansek ladde ner från deras hemsida eller så?

Lorindor

Veteran
Efter lite googlande kom jag fram till att det var antagligen på Animal Channel som jag såg en av dokumentärerna (det var tydligen en serie på 13 avsnitt :gremshocked:), att de går under namnet The Future Is Wild på orginalspråk och är mycket riktigt producerade av BBC. Dock finns de inte för nedladdning, i alla fall inte på lagligt vis. Men en DVD går att köpa, exempelvis genom att beställa från amazon.com.

Här är seriens officiella hemsida.

- Lorindor

Ymir

Liten kantbaron

Äh, varför nöja sig med en vanlig vulkan när man kan få en supervulkan? Tamboras och Krakatau har inget mot Toba. Jag antar att det blir lite svårt att fråga de människor som överlevde det utbrottet, men många var de inte - faktiskt så få, tror man, att anmodern till alla nu levande bör ha varit ungefär samtida...

- Ymir, superlativ