Nekromanti ?Världslig och fantastisk förklaring av saker i spelvärlden

Frippe

tackar som frågar
Har lite funderingar nu när vi håller på och skriver platser och karaktärer. Kampanjmiljön är fantasy och tanken är att en SL ska kunna foga in sin egen spelvärld.
En tanke som vi har är att skriva ett par olika förklaringar på saker.

Som exempel:

Siaren Agahnim håller till vid teaterkvarteret. Han har en liten mottagning i ett rum som han hyr ovanför värdshuset Loftvinge. För ett par silverstycken berättar han om besökarens dåtid, nutid och framtid.

Värdslig förklaring: Agahnim är otroligt skicklig på "cold reading" och andra mentalistmetoder.
Fantastisk förklaring: Agahnim har en övernaturlig siarförmåga. Genom att använda trolldom kan han se bakåt och framåt i en persons liv. Han måste ha fysisk kontakt med personen under tiden och han klarar bara av att se ett halvår bakåt repsektive framåt.

Tycker ni den typen av extrainfo fyller någon funktion?

Tre solar

Hero
Bara om förklaringarna är innehåller nåt utöver det vanliga, något spelbart. Typ: siaren har en sherlock holmes-förmåga och anställt fyra gnomer som blixtsnabbt letar igenom kundernas saker och luskar fram känslig information.

Eller: han läser alla svaren ur en bok där sånt står.

Annars kan sl bara hitta på en förklaring själv om det nånsin blir aktuellt. Det viktigaste är snarare hur pålitliga spådomarna är

da_bohz

Swordsman
Låter ambitiöst! Det fyller absolut en funktion om man enkelt ska kunna anpassa kampanjvärlden till en icke-fantastisk setting (eller åtminstone en lägre nivå av fantastik).
?Jag skulle tycka det var intressant att läsa några sådana förklaringar, men om det är en fantasyvärld kan jag tänka mig att det blir ganska många världsliga förklaringar som kanske aldrig används. Jag kan också tänka mig att många av de världsliga förklaringarna lätt kan bli ganska långsökta eller lika varandra, men det kanske inte är några problem.

?Eller förresten... Kommer det vara en fråga om att den ena förklaringen faktiskt är rätt och den andra faktiskt är fel? Är det en del av kampanjen att sväva i osäkerheten mellan fantastik och realism? För det skulle vara väldigt intressant...

Frippe

tackar som frågar
Tack för feedbacken!

Tre solar;n221539 said:
Bara om förklaringarna är innehåller nåt utöver det vanliga, något spelbart.
da_bohz;n221951 said:
Låter ambitiöst! Det fyller absolut en funktion om man enkelt ska kunna anpassa kampanjvärlden till en icke-fantastisk setting (eller åtminstone en lägre nivå av fantastik).
Javisst! Tanken är ju att SL ska kunna välja mellan det denna tycker är mest intressant och passar bäst för sin egen spelvärld.

da_bohz;n221951 said:
?Jag skulle tycka det var intressant att läsa några sådana förklaringar, men om det är en fantasyvärld kan jag tänka mig att det blir ganska många världsliga förklaringar som kanske aldrig används. Jag kan också tänka mig att många av de världsliga förklaringarna lätt kan bli ganska långsökta eller lika varandra, men det kanske inte är några problem.
Nu är det ju inte allt som får flera olika sorters förklaringar. Det som vi har skrivit är ganska lågnivåfantastiskt.

?
da_bohz;n221951 said:
?Eller förresten... Kommer det vara en fråga om att den ena förklaringen faktiskt är rätt och den andra faktiskt är fel? Är det en del av kampanjen att sväva i osäkerheten mellan fantastik och realism? För det skulle vara väldigt intressant...
Det skulle det mycket väl kunna vara, som i exemplet med mystikern. Ingen förutom han själv vet vilken förklaring som är den rätta. De många ryktena gör hans person mer spännande och drar till sig mer nyfiket folk.

Tre solar

Hero
Risken är att det ena alternativet blir mycket bättre (alltså mer roligt att spela på) än det andra. Och i såna fall finns det ingen anledning att ha med ett sämre alternativ.

Jag vill också förtydliga att med "utöver det vanliga" menade jag "en förklaring som är mer intressant än vad en sl kan förväntas ha som första association". Jag förstår att siaren inte var ett äkta exempel utan bara var ett sätt att visa idén, men där ger ingen av förklaringarna mer än vad som finns inbyggt i "en siare"

Frippe

tackar som frågar
Tre solar;n222625 said:
Risken är att det ena alternativet blir mycket bättre (alltså mer roligt att spela på) än det andra. Och i såna fall finns det ingen anledning att ha med ett sämre alternativ.
Jag tror jag är med på hur du menar. Förhoppningen är att få med olika förklaringar som passar olika spelledare och spelgrupper.

Tre solar;n222625 said:
Jag vill också förtydliga att med "utöver det vanliga" menade jag "en förklaring som är mer intressant än vad en sl kan förväntas ha som första association". Jag förstår att siaren inte var ett äkta exempel utan bara var ett sätt att visa idén, men där ger ingen av förklaringarna mer än vad som finns inbyggt i "en siare"
Tanken är att det ska finnas med förklaringar som ger mer och är detaljerade.

2097

deleta mitt konto tack
Frippe;n221523 said:
Siaren Agahnim håller till vid teaterkvarteret. Han har en liten mottagning i ett rum som han hyr ovanför värdshuset Loftvinge.
Hans bästa kompisar heter Zelda och Donkey Kong ?
Frippe;n221523 said:
Värdslig förklaring: Agahnim är otroligt skicklig på "cold reading" och andra mentalistmetoder.
Gillar inte detta, tar ut magin ur spelet. Vill att det ska vara på ett sätt. Keep it canonical?

Rickard

Urverk speldesign
Ärligt talat tycker jag personligen att sådan information om en specifik person är helt oviktig. Det påminner mig om spelhjälpmedlen Stadsintermezzo, Kandra och Skattkammaren till Drakar och Demoner. De var mest 90% läsa och 10% användning och skulle du dessutom försöka presentera flera olika kampanjnivåer skulle det bli ännu mer oanvändbar information för mig att ta in.

Presentera information och låt spelledaren tolka den olika beroende på den personens inställning till spelvärlden. Det här är dock ett svårt sätt att skriva på. Dessutom, lägg in agendor eller låt dem vara briserande bomber som gör spelledarpersonerna aktiva, istället för att vara passiva verktyg för spelarna att använda. Det är trots allt verktyg som du vill presentera för spelledaren så lägg fokuset på det istället. Få spelledaren att vilja skapa kampanjer eller äventyr kring dina spelledarpersoner.