Nekromanti Världsliga riddare i Jargien

nordan

Swordsman
Är det någon som har lust att berätta/spåna något om förhållandet mellan världsliga riddare respektive ordensriddare i Jargien? Jag tänker främst på deras inbördes status samt hur folket ser på dem. Gör man stor skillnad? Åberopar de världsliga riddarna Daak till höger och vänster för att utöva makt liksom tempelriddarna? (Jag vet naturligtvis att mycket är individuellt.)

Nordan - Nybliven medlem i Arvorns Hammare

Jag skulle tro att rätt många jariska cavalles inte är riddare i ordets fulla mening. Man kanske kan se det som när någon dubbas i England nuförtiden?
Och de som är mer krigiska ser jag nog som ledare av legionerna här eller där istället.

Så alltså blir skillnaden rätt stor i mitt tycke.

GlueBall_UBBT

Warrior
En riddare är en person som strider till häst. Det är i alla fall ordets ursprungliga betydelse. En riddare är även en person som handhar ett område mot en ed och sköter områdets militära uppgifter. Detta kallas feudalism och så vitt jag vet brukas inte detta i Jargien då byrokratin sköter makten och inte av några rika personer ur adeln som svurit en ed till kejsaren.

Därför tror jag att Jargiska världsliga riddare enbart har makt i form av pengar, vilket kan vara mycket användbart då Jargien är ökänt för sin korrumption. Utöver denna tillgång har de antagligen råd med stridshäst, rustning och vapen. Varför de skulle lägga pengar på något sådant förstår jag dock inte. Om man inte behöver slåss, så finns det ingen anledning och lägga ut pengar på det.

Jag tror alltså att det inte finns några världsliga riddare i sin rätta bemärkelse i JARGIEN. Eller så har jag helt missuppfattat hela läget.

I Mundana hittar han dem helt klart. Hästridande snubbar i rustning som sköter län eller gårdare, eller tjänar hos någon borgherre.
De finns i Consaber och i Soldarn först och främst. Det finns dessutom en bok om dem som heter Riddaren :gremwink:

.MoQ.

Veteran
Jo det stämmer nog. Om jag inte minns fel så har Jargien bara en enda professionell ryttarskvadron. Eller nått åt det hållet. Klart är i alla fall att rytteriet är i klar minoritet jentemot infanteriet. Det skulle till och med vara så att det endast är denna tappra skara som faktiskt är riddare. Utöver ordensriddarna då vill säga.

Och för övrigt är ALLA i Jargiska kejsardömet Daaks trogna undersåtar... Så det lär ju inte finnas några riddarordnar som inte är knutna till Daak, åtminstone inte öppet..