I vissa spelvärldar som jag bygger så bygger jag med barriärer, mer eller mindre konstgjorda. Jag har till exempel byggt ett flygspel där det blir svårare och svårare att flyga desto högre upp man kommer på grund av fysikens beskaffenhet i den verkligheten. Anledningen till det var att jag ville ha ett spel med mycket flygande och flygstrid i och även stora, coola flygande transporter men samtidigt inte ha de enkla och snabba kommunikationer som detta gav. Ergo, fysik och en klase bergskedjor i en konflikttät värld. På köpet får man handelsplatser, strategiskt viktiga platser, lite coola äventyrskrokar och karaktärer etc.
I andra fall så faller det hela samman rätt naturligt. Jag hade i någon skapelse en allomfattande kraft, livskraft och drivmedel i ett, som kunde användas olika av varelser i världen och också ge upphov till diverse mutationer hos både växter och djur. Stoppa in detta i en mycket stor värld, lägg till lite flygande skepp och vi har ett underlag för en lapptäckesvärld med en inneboende konsekvens.
Ytterligare någon värld så ville jag ha en väl utvecklad sjöfart, men ändå outforskade världshav och oupptäckta kontinenter på förhållandevis nära håll. Lösningen där blev kontinentalplattor som gav olika djup samt enorma sköodjur som åt upp båtarna om de lämnade de grundare vattnen.
---
Ovanstående exempel är olika tydliga, olika nivåer av krystat. Det jag funderar över är vad som är okej. Hur långt kan/bör man gå? Vad är ett bra exempel på en konstgjord barriär? Hur viktig måste featuren man vill stänga in med barriären vara för att den skall vara ok? Har ni några exempel på bra konstgjorda barriärer? På dåliga? På bra dolda? På tydliga men fungerande?
//Ram - Gillar världar igen
I andra fall så faller det hela samman rätt naturligt. Jag hade i någon skapelse en allomfattande kraft, livskraft och drivmedel i ett, som kunde användas olika av varelser i världen och också ge upphov till diverse mutationer hos både växter och djur. Stoppa in detta i en mycket stor värld, lägg till lite flygande skepp och vi har ett underlag för en lapptäckesvärld med en inneboende konsekvens.
Ytterligare någon värld så ville jag ha en väl utvecklad sjöfart, men ändå outforskade världshav och oupptäckta kontinenter på förhållandevis nära håll. Lösningen där blev kontinentalplattor som gav olika djup samt enorma sköodjur som åt upp båtarna om de lämnade de grundare vattnen.
---
Ovanstående exempel är olika tydliga, olika nivåer av krystat. Det jag funderar över är vad som är okej. Hur långt kan/bör man gå? Vad är ett bra exempel på en konstgjord barriär? Hur viktig måste featuren man vill stänga in med barriären vara för att den skall vara ok? Har ni några exempel på bra konstgjorda barriärer? På dåliga? På bra dolda? På tydliga men fungerande?
//Ram - Gillar världar igen