Nekromanti Världsskapande: (Läs)tips

Übereil

Swashbuckler
"If you wish to make an apple pie from scratch, you must first invent the universe." Carl Sagan

Jag har ända sedan jag var liten gillat fantasy. Och jag har ända sedan tonåren haft en känsla för att det vore kul att skapa fantasy själv. Jag har också länge gått och burit på ett frö till en historia (en människa från får värld som reser genom ett fantasylandskap med en alvisk vägvisare. Från vad till var eller varför vet jag inte, däremot...) men jag har aldrig gjort något med den. Det har varit för mycket jobb innan man kommer någonvart, tror jag.

Jag har ett tag känt mig smådeprimerad och orkeslös. Ungefär som att jag inte vill något, trots att frustrationen över denna brist på vilja snarare indikerar att jag bara inte vet vad jag vill. Eller snarare att jag inte klarar av att komma på saker jag kan och vill göra (jag skulle t ex gärna skriva musik men iom att jag inte vet hur man gör så blir det aldrig att jag försöker, och de få försök jag gjort har inte lett någonvart på grund av brist på idéer). Jag funderar på om detta kanske beror på dåligt självförtroende (jag tror inte på att jag kan göra musik, så jag gör inget ordentligt försök att lyckas). Det känns hur som haver som att jag alltid fastnar i någon slags paralyserande allt-är-lönlöst mentalitet. Den är ett jävla aber för allt utom att överleva dagen, den mentaliteten...

I alla fall, idag kände jag åter denna vilja att göra... något. Och på ett annat forum så såg jag embryot till en världsskaparguide och jag kände att jag ville vara en alv. Jag tror det var någon slags flashback till alla fantastiska upplevelser jag haft i min ungdom med fantasy. Jag tror det handlar om den här känslan av instängdhet som jag känner mig fast i, och att jag vill ur den. När jag läste Harry Potter eller The Wheel of Time så kändes inte allting meningslöst och lönlöst. När jag läste så kändes saker och ting... rätt, till skillnad från nästan alltid annars då det känns fel. Varför kan jag inte riktigt svara på men jag tror det mer har att göra med att problemet kändes obetydliga än att de försvann.

I alla fall, jag ville vara en alv (typ), och funderade på hur jag kunde uppnå det. Och jag kom fram till att jag inte hade några egentliga verktyg för att uppnå det jag ville uppnå. Inga av de dataspel jag äger ger den känsla jag vill uppnå och jag kände (i vanlig ordning) inte för att läsa. Den välbekanta känslan av vanmod började skölje över mig, men idag var jag redo. För jag vet att om jag ger in till den känslan så kommer resten av dagen att sugas upp i något slags svart hål av ingenting. Är man vilse i en grotta så kommer man inte hitta ut för att man slutar gå. Så jag kom att tänka på den där historieembryot jag haft i mitt bakhuvud (ni vet det där jag nämnde i första stycket). Och jag tänkte på Carl Sagan citatet jag öppnade inlägget med. Och jag tänkte "det första jag behöver för att kunna skapa den där historien är en värld där historien kan utspelas". Så jag petade ihop embryot till en värld. Vilka raser som ska finnas med, vilka olika kulturer som ska finnas bland dessa raser samt vilka landsdelar som ska finnas med (en människodel som består av olika länder som "tävlar" mot varandra, en skogsalvsdel, en högalvsdel som ser till så människodelen inte kör över skogsalvsdelen samt en kommunistisk dvärgdel). Det kommer bli mycket fokus på politik och ras/kulturmotsättningar i världen (det ska inte finnas någon Sauron som hjältarna måste besegra för att rädda världen) är det tänkt, och jag har också kommit på en enkel grundpremiss för en metaplot (samt lite småidéer på kulturella quirks). Men nu är jag åter lite osäker exakt hur jag ska gå vidare. Jag tänkte gå vidare med att försöka få ihop människodelen, men att skapa en massa länder och pussla ihop dem känns rätt... stort.

Nu är det så att jag misstänker att världsskapande diskuterats en del här på forumet och jag undrar därför om ni har några tips på hur man kan göra/vad man ska/kan tänka på? Känner till bra trådar/guider så kan ni ju gärna länka till det.

(Jag slänger in tråden i rollspelsmakande även om jag är osäker på om världen ska användas till rollspel eller inte. Det kanske ska användas till rollspel.)

Übereil, som undrar om det där verkligen är rätt fråga att ställa efter ett sånt här inlägg undrar om han verkligen ställer rätt fråga

Übereil

Swashbuckler
En annan fråga: Någon som har ett tips på hur man kan skapa världskartor? Jag vill ha ett verktyg där jag lätt kan ändra och flytta runt för att den vägen kunna få en översikt på hur världen ser ut.

Übereil

Unfair

Hero
Om jag förstod rätt så frågar du efter tips på hur man kan göra?

tips då:

Bollvägg för idéer! Det låter som att du kan behöva någon/några att bolla idéer med. Att berätta om sin värld eller idé tvingar dig att formulera dig och besvara frågor. Det får ens huvud att arbeta och en att sortera bort alla dåliga idéer. Skriva eller prata fungerar båda bra men att prata går snabbare och är oftast att föredra, anser jag.

Musik! Det är en väldigt personlig punkt men många gillar den inspiration de kan få genom att lyssna på musik. Detta är lite som att läsa böcker eller titta på film men det kan gå i backgrunden. Jag lyssnar personligen på en hel del på soundtracks från fantasy spel och filmer.

Glöm inte bort dina bra idéer! Alla har någon gång varit med om att de hade en bra idé, men när det väl ska skrivas på papper så finns den inte kvar. Att ha ett anteckningsblock (ja, det går med telefonen) att skriva i när inspirationen är framme kan vara en bra idé men väldigt personligt om man gillar det eller inte. Jag använder personligen inte detta men har länge funderat på att börja göra det.

Detta är några vanliga små tips som du kan följa vilka kan hjälpa mycket när du ska göra dig en värld eller bara en historia. Jag tycker personligen att det översta tipset är viktigast.

Att tänka på!
Du frågade också efter lite saker att tänka på. Jag anser att det är viktigt att du, när du har inspiration, inte börjar skriva något för jobbigt, skriv något som du kan fortsätta med även när glöden lägger sig. Det vill säga, börja inte skriva några tråkiga tabeller som troligtvis inte kommer vara intressanta senare. Skriv det du tycker är roligt! Det håller skrivglädjen uppe!

w176

Förlorad dotter
Varje gång man bygger världar för ett syfte ska man googla "world builders disease", bland annat Den här korta (15 min) podcasten tar upp det bra.

Fast är du smådeprimerad kanske du borde ta tag i depressionen istället? Typ skärpa upp sömn-, mat-, och träningsvanor och se till att du kommer ut någon mitt på dagen och får dagsljus och en promenad. Små åtgärder som hjälper till rent kemiskt att komma ur en mild deppresion, om du inte känner dig i läge ännu att söka hjälp.

Unfair

Hero
Ubereil said:
En annan fråga: Någon som har ett tips på hur man kan skapa världskartor? Jag vill ha ett verktyg där jag lätt kan ändra och flytta runt för att den vägen kunna få en översikt på hur världen ser ut.

Übereil
Kartor som är så roliga!
Bra att du gillar kartor!
Det finns många sätt att göra snygga kartor.
Har du kollat in Cartographersguild? Sedan så har även ProFantasy en massa program för att skapa kartor enkelt. Jag gillar personligen väldigt mycket att göra kartor och kan tänka mig att hjälpa till. Du kan skicka ett PM om du vill.

Kan skriva mycket mer om detta om du vill, säg bara till vad du vill veta. Skapa världar och kartor är bland det roligaste som finns!

Ögat

Hero
Jag tycker du ska börja med en mindmap. Skriv upp sånt du vill ska finnas på en lapp. Skriv upp sånt du inte vill ska finnas på en annan lapp.

Så fort du har möjlighet bör du försöka spela eller spelleda "din" värld. Även om den bara är några ord på ett papper, och alltså inte ser ut att vara ett dugg klar. Du har nämligen redan en massa tankar, och att spela världen kommer hjälpa dig att formulera dem. Dessutom får du hjälp av dina vänner, både med att lägga till sådant som passar och poängtera sånt som inte platsar.

En metod kan vara att plocka fram ett jättestort papper och några färgkritor, och hjälpas åt att rita upp landsändar och fylla dem med innehåll. Fördelen blir att allt "spelar roll", eftersom ni bara kommer rita in ett nekromantiker-torn om ni är sugna på att det ska vara av betydelse för framtida händelser.

Sedan håller jag med w176. En schemalagd dag, att gå ut en stund även om du inte har något särskilt ärende, regelbundna måltider ÄR fungerande metoder för att hantera dystymi eller depressionsliknande tillstånd.

Om känslorna håller i sig, bör du tala med en vårdcentral. Kronisk nedstämdhet är vanligt. Uppskattningsvis var tionde svensk drabbas någon gång under sitt liv av depression eller liknande tillstånd. Som tur är går det att behandla, så se till att du inte mår dåligt i onödan.

http://www.vardguiden.se/ hittar du kontaktinformation.

JohanKarlsson

Not the one
Allt är roligast tillsammans med andra, så finns det överhuvudtaget någon möjlighet att göra projektet tillsammans med någon så rekommenderar jag det.

För övrigt håller jag med om att man verkligen inte ska underskatta effekten av sånt som att börja träna (mer) för att må bättre mentalt.

Ymir

Liten kantbaron
Jag hatar att vara tråkig men nyckeln till att skapa bra fantasyvärldar är, tror jag, en förståelse för historia, eftersom det är ämnet som ger insikt i hur allting hänger samman, hur kulturer uppstår, formas, och påverkar varandra.

Jag kanske har fel men liksom, det här att skapa en bra värld är i grund och botten något jag upplever som något man kan göra på en dag om man snor namn friskt från wikipedia. Det måste finnas någon anledning till att jag upplever att det är så lätt, och det är knappast att jag är särskilt begåvad eller något, utan jag tror att det är att jag pluggat sinnessjukt mycket historia, religionshistoria, idéhistoria, etc.

That being said, nog måste det gå att hitta nån bok som kan ge insikt i de här sammanhangen jag pratar om. Jag tror att Jared Diamonds "Guns, Germs and Steel" (Vete, vapen och virus) och "Collapse" kan vara inspirerande i sammanhanget, eftersom de handlar om hur kulturers förutsättningar formas av geografiska och biologiska faktorer. Jag skulle nästan säga att den förstnämnda borde vara obligatorisk läsning för alla världsskapare.

Vill man skriva bra religioner är Karen Armstrongs "A Short History of Myth" (Myternas historia) nog väldigt givande.

Om du känner att det är själva upplägget och så som hindrar dig, att du liksom inte vet var du ska börja, bara kringgå det; släng upp en wiki, och skriv artiklar om vad som helst i din nya värld utan att bry dig ett skit om formalia eller upplägg. Den första texten som skrivs till Landwolokien kan alltså handla om en författare som skrev bitter poesi och dog för 500 år sedan, eller vad som helst annat. Jag brukar gilla att skriva regentlängder och random artiklar om klyschiga mörkergudar. Titta runt lite på min spelgrupps D&D-wiki så ser du hur en värld kan uppstå nästan organiskt på detta vis.

Hoppas det är bra tips, för världsskapande är awesome!

solvebring

Superhero
Ubereil said:
Förutom att ta papper, penna och skissa grovt och lätt utan att gå in på detaljer så vet jag inte riktigt. Jag snubblade dock över en hop kart-softwares under mitt sökande i den här tråden. I mitt sista inlägg - och kanske något innan det(?) - länkar jag till dessa. Kolla dem. Tror att det ska finnas en hel del olika slags kartverktyg på de där sidorna.

Zappelina

Swordsman
Jag måste bara svara tvärtimot Ymir här :gremwink:. Han skrev just

nyckeln till att skapa bra fantasyvärldar är, tror jag, en förståelse för historia
Det tycker jag är fel. Jag tror det är nyckeln till att skapa logiska och mycket stora fantasyvärldar.

Jag tror nyckeln till att skapa intressanta fantasyvärldar är att känna sin publik och ge dem det de vill ha... Så anta att du gör en värld bara till dig själv, kanske vill du då inte skriva deppig poesi av en död poet för att du redan är deppig nog (...) eller så är det just det du vill för att det får dig på bättre humör och ger dig den nödvändiga distansen till din egen poesi (alltså för att du låtsas att du redan varit död i femhundra år så att det inte spelar så stor roll vad du skriver).

Hade jag varit du och haft idéer om en alv som leder en vanlig man i en fantasyvärld så hade jag nog koncentrerat mig på skogen de går genom och alvernas samhälle och sedan bygga utåt därifrån. Fast nu är jag ju inte du och vet inte riktigt vem du riktar dig mot...

En sak håller jag däremot med Ymir i, det är att du inte ska ha höga krav på dig, utan att du bara ska börja med vad som faller sig naturligt och vad du har lust med och sedan låta det växa efter din egen logik.

Kanske göra en karta och namnge platserna och skriva några stödord om varje namngiven plats. Sen kan du se vilken väg det vore mest troligt att mannen och alven gick och så gå in i djupare detalj på dom platserna.

solvebring

Superhero
Caligo said:
Bara trådar ner i detta forum så hittar ni detta:

https://www.rollspel.nu/threads/51775/post-660662
Jag hade faktiskt tänkt att nämna min egen tråd själv, men det kändes plötsligt lite skämmigt då jag inte hunnit ta mig tid att diskutera vidare i den och utveckla den. För närvarande är det ju tyvärr en relativt död tråd.

Huh... Jag måste försöka få lite tid känner jag. =)

Alla gör och vill olika saker med sitt världsbyggande tror jag. Nu var det ett tag sedan jag skrev prosa men jag brukade alltid bara kasta mig in i det och ta saker som de kom. Min tanke är att allt som kan hjälpa historien du skriver just nu är bra världsbeskrivning, alltså behöver du inte skriva världen på förhand och sedan försöka pressa in historien i den. Bättre att fokusera på historien, som du egentligen inte heller behöver veta i förhand utan kan växa "av sig själv" medan du skriver, och så kommer du få idéer under tiden. När allt är klart kan det vara bra att ha ett dokument med mer välbeskriven info om saker och ting och sen gå tillbaka i historien och rätta till eller lägga in planteringar. Och sen skriva om, skriva om, skriva om...

Så gör jag iaf. Skriver jag rollspel tänker jag istället på vad spelarna vill uppleva och göra, men det är en helt egen vetenskap som finns väldiskuterad här på forumet.

Hoppas det löser sig och att du hittar inspirationen och motivationen att gå vidare.

solvebring

Superhero
Nu var det längesedan jag skrev någonting men jag skulle kunna kasta ur mig en del av mina metoder så får vi se om du kan få ut något matnyttigt av det.

Allting börjar naturligtvis med en hop idéer. Mina idéer grundar sig ofta i känslor och toner - en stämning. För mig är den övergripande stämningen det viktigaste - om inte så i alla fall det lättaste att sätta fingret på, mitt tydligaste hjälpmedel.

För att rannsaka den här stämningen, den här tonen, så brukar jag försöka sätta ord och liknelser kring det. Det kan då vara väldigt hjälpsamt att skriva ned dessa. Då får jag en överblick och kan rannsaka vad det egentligen är jag letar efter. Om världen har flera olika områden som skiljer sig åt så gör jag detta för varje sådant område. Man kan till exempel dela upp det i nord, syd, öst och väst och överlägga vilken stämning man vill ha vart.

När jag fokuserat på vad det egentligen är för värld jag försöker att skapa, vilken typ av känsla den ska inge, så brukar jag försöka att skriva en övergripande synopsis. Oftast blir det inte mer än så. Jag tycker att övergripande texter som är beskrivande i stort är bäst för en värld. Det lämnar kvar saker åt fantasin - åt spelandet. När jag skriver den här sammanfattningen försöker jag fokusera på de aktuella väsentligheterna. Med andra ord försöker jag inte att skriva ned exakt samma saker om varje plats.

Visst, man kan låta en rad rubriker vara gälla för varje plats i världen, t.ex: Styre, valuta, handel, klimat osv. Men man måste ändå se till - anser jag - att skriva om det som är unikt för varje plats. Det är trots allt inte likheterna mellan de olika platserna och dess kulturer som är intressanta, utan skillnaderna. Vad utmärker varje plats? Vad är värt att veta om länderna i söder, till exempel?

Skillnaderna bestämmer också sambanden och historien likväl som utvecklingsstadierna. Om länderna i öst är rika och för god handel, varför är i så fall väst så fattigt - har de bidragit till varandra? Och om öst är rikt, vad har det för fördelar och nackdelar? På så vis benar man ut historien och hur världen hänger ihop. Genom att besvara en fråga om en plats så besvarar man oftast också frågor kring en annan plats. Om inte så besvaras i alla fall flera frågor om en och samma plats genom att besvara en fråga. Om jag till exempel berättar att öst har en ofantlig industri så kommer det att besvara frågorna kring handeln och miljön, vad gemene man sysslar med och genom det hur de olika samhällsskikten är ställda.

Med andra ord handlar mina världsföreställningar om att skissa och skissa och skissa. Nu menar jag inte att bokstavligen rita saker utan naturligtvis som att skriva öppet och löst och leta efter skillnader, sammanhang och frågeställningar som är väsentliga för att ta reda på "Vad är det egentligen här som är intressant att veta?"

Tänk dig att din värld är en monsterbok och att varje väsentlig del i världen är ett monster. Vad är det då man behöver veta om varje monster? ... Det är liksom det tänket jag har. Vad är intressant här - det är huvudfrågan hela vägen rakt igenom. Och genom att nysta ut en plats så kommer en annan rent naturligt.

... Nu kan det verka lite dumt att man länkat till en tråd där jag frågat mig hur bra världsförfattande bör se ut - när jag ändå verkar klar över det. Men nej, den tråden handlar om andras åsikter. Det här är bara den erfarenhet jag snappat åt mig hittills.

Edit: Du talar om ångest inför att det känns så stort och komplicerat. Men som jag säger så hjälper det i alla fall mig att skissa och börja stort. Detaljer kommer långt långt senare. Först måste man bilda sin en förståelse kring vad man vill ha rent generellt. Det finns ingen mening med att börja oroa sig för vilken lack bilen ska ha innan karossen är färdig.

Vi kan börja med en simpel fråga: Ska det vara en frisk, ljus värld eller ska den vara skadad och dunkel?
Visst, nu behöver inte detta gälla hela världen, men om vi tar vaggan, den stora civilisationen i din värld - om du nu ska ha någon sådan. Hurdan känns den?

En annan fråga man kan ställa sig, som jag snubblade över i ovanstående stycke är: Ska det vara en gles, primitiv värld eller ska det vara en välbyggd och civiliserad värld?

Följdfrågor på dessa är, ska det vara svart på vitt eller ska det finnas gråzoner. Hurdana är gråzonerna, hur stor är skillnaden mellan ljuset och mörkret i din värld, eller för den delen vildmarken och civilisationen?

Testa att skriva ned lite stödord kring vad du tänker dig i stort, i till exempel Google Docs, så är vi säkert flera här som gärna bollar med dig. Eller som någon annan sagt, leta upp en partner att jobba med. Om inte för att skriva tillsammans med så kolla om du inte kan hitta några fasta bollplank.

Ett annat knep förresten... Att experimentera med sina idéer är bra. Idéer ska bollas och lekas med för att utvecklas. Detta kan man göra genom att bestämma sig för en plats man har lite idéer kring, sätta sig ned och bara skriva - en novell. Det kan ge asamycket att bara ta en riktning, sluta tänka och försöka skriva en berättelse. Ibland tänker man för mycket och det låser hela bygget. Man behöver slappna av och låta fantasin ge sig hän. Det tycker i alla fall jag är underbart trevligt. Det kan bli väldigt levande på det sättet. Novellen behöver sedan inte vara bra skriven och det behöver inte vara det faktiska stoffet. Novellen kan snarare användas som inspiration att ta delar ifrån till sitt riktiga bygge.

Härom dagen kände jag för att skriva något mörkt, och det på engelska. Så jag bara öppnade ett dokument och skrev. Det blev kanske inte så mycket men början på det jag skrev skulle till exempel kunna utgöra stoff till en värld (reservation för stavfel!!:
A red sun was breaking the horizon, fighting in vain to conquer the darkness and the smog. There was no use of such a fight. Even when the sun stood high and bright at midday it wasn’t especially clear. It would still be grimly gloomy and dim and had always been so, at least for centuries. Darkness was always present, like an incurable cancer getting more dominant and reluctant for each day.

Rodran eyed the landscape. It was an undead world. You could judge it as barely alive or dead, but undead was a better suited description. The air was poisoned and the flora was dying at same rate as growing. The watercourses were more often infectious than slaking. Humans and creatures were lost souls, doomed before even born. Things were getting along in an obnoxious sort of way, but nothing was really alive, not really living.

He suddenly felt sick. This world and its creatures are animated, he thought. We’re all animated, like a bad copy of real beings. We’re destroyed, more or less, and destruction grows stronger for every day. They cursed us, they cursed us and then they left us to our fate, an uncontrolled destiny set at random. He lit a cigarette, then frowned and shook his head.