Nekromanti Värsta newbie...

Bergatroll

Veteran
Har inte spelat rollspel på ett bra tag, och nu så har det ju kommit ett nytt (nåja) drakar och demoner som jag blivit intresserad av. Men ett elakt rykte säger att man har börjat köra med levels (eller yrkesnivåer) ungefär som Dungeons... Stämmer det eller är jag helt ute och rider på galen åsna?

Storuggla

Champion
Drakar och Demoner Reviderade utgåvan har inga levels eller yrkesnivåer, tack och lov :gremsmile:

Storuggla, vettig åsna

Bergatroll

Veteran
Pheeewww...

Vilken tur, men vad är det för system de kör med då? Det är väl inte Advanced Eon med tabeller för allt eller? Gillar själv gamla drakar och demoner (91?) med 20 sidig tärning.

Johan K

Gammal & dryg
Re: Pheeewww...

Det är det gammla goa t20:am som de kör med, tack & lov för det åxå.. :gremgrin:
Så man känner igen sig i det systemet. :gremtongue:

Eksem

Champion
Förtydliganden

Det finns alltså ett par versioner av nya Drakar och Demoner.

Först har vi det som kallas Drakar och Demoner 6. Där nyttjades levels i form av s.k Yrkesnivåer.

En tilläggsbok till Drakar och Demoner 6 kom senare, Drakar och Demoner Expert: Rollpersonen. Där fanns mer avancerade regler för skapandet och utvecklandet av rollpersoner, och där hade man lämnat Yrkesnivåerna.

Tydligen gillade ingen Yrkesnivåerna, för när Drakar och Demoner 6 började sälja slut igen valde Riotminds, som alltså ligger bakom alla nya Drakar och Demoner-prylar, att slopa Yrkesnivåerna i den reviderade utgåvan som släpptes hyfsat nyligen. Och det är alltså den boken du bör köpa.

Den största skillnaden mellan de nya versionerna av Drakar och Demoner, när man skippat det där med Yrkesnivåer, är det nya sättet att hantera FVn för strid. Man har s.k Stridskapacitet som alltid ligger till grund för hur bra du är på att slåss, dina vapen-FV har mer att göra med vilka vapen du faktiskt kan slåss med.

Men den allra största, roligaste, tuffaste och viktigaste skillnaden är spelvärlden. Istället för det måhända charmiga men väldigt gamla och röriga och sanslöst oorginella Ereb Altor utspelar sig nu allt officiellt material i en spelvärld kallad Trudvang. Lite kort kan man väl kalla det en slags blandning mellan fornnordiska sagor och antikens myter; även om Trudvang har fler nyanser än så.

Spelvärlden beskrivs dels i eminenta monsterboken Jorges Bestiarium, lite material finns också i de äventyr som släppts: Vinterskogens Hemlighet (gratis PDF på Riotminds hemsida), Vildhjarta, Snösaga och Eldsjäl. Men allra mest står det i världsboken som beskriver de delar som det mesta av det släppta materialet handlat om hittils, och den boken heter Osthem.

Mitt förslag är att köpa Drakar och Demoner Reviderade Upplagan samt Vildhjarta och läsa och prova. Gillar du kan du gott köpa resten också.

Lord Fluffo

Veteran
Hej. Jag tycker du först bör köpa den revidera utgåvan. Sen samlar du ett gäng rollspelspolare och SLar VInterskogenshemlighet(som går att ladda ner på nätet) sen så kan du ju välja mellan, enligt min åsikt riotminds två bästa böcker hittils Vildhjarta och Jorges.

Foggmock

Myrmidon
Som jag brukar säga så är levelsystemet det man ska oroa sig minst för... gör en sökning på det så ska du se att du hittar många och matiga debatter om vad som är tokigt och hur det är i jämförelse med gamla utgåvor, det finns massor.

Bergatroll

Veteran
Jo, nu har jag beställt DoD reviderade utgåvan, Jorges Bestarium och Vildhjarta på en gång. Hoppas de är bra, men av det jag läst om dem så verkar de riktigt sagolika.

Lord Fluffo

Veteran
Det är det minsta man kan säga. Du lyckades beställa de tre bästa böckerna av Riotminds på en och samma gång. Snyggt jobbat ;-)