Östertländska Rollspel
Jag tycker att DoD Samuraj var fantastiskt bra när det kom och jag anser fortfarande att spelet fyller de krav man har på ett spel med Österländsk Känsla. Spelet är baserat mer på medeltida Japan än på något annat land. Kina finns egentligen inte med i bilden alls. Tyvärr.
Nu finns det inte några fler svenska rollspel för östern men massor av bra engelska (eller snarare amerikanska) rollspel har dykt upp, vissa som respons på Manga-vågen, andra på Hong Kong-filmer. Här följer en kort introduktion till de spel JAG känner till.
Legend of Five Rings
Spelet baseras på samlarkortspelet med samma namn och utspelar sig i Rokugan, en påhittad värld baserad till största delen på medeltida Japan. Här slåss människorna från de olika klanerna mot ett invaderande mörker och deras bestar, späken och demoner. Det är ett enkelt system och världen är spännande och bra beskriven.
Oriental Adventures
Detta är ett tillbehör för Dungeons & Dragons 3rd edition och ett av de bästa jag sett på länge. Här introduceras japansk och kinesisk mytologi till D&Ds universa med nya klasser, färdigheter och monster. Numera ingår Rokugan, världen i Legend of Five Rings som officiell kampanjvärld till D&D, så här får man en snygg färgkarta som borde ingått i LoFR-reglerna.
Hong Kong Action Theatre
Hoppa genom luften, fånga pistolen på vägen, dra egna pistolen och skjut med båda vapnen medan du fortfarande glider genom luften mot skurken och fyller honom med hundratals skott. Detta är vardagsmat i HKAT som uppenbarligen baseras på actionfilmer från Hong Kong. Vi snackar John Woo, Chow Yun Fat, Michelle Yeoh, Tommy Hung med flera. Inte realistiskt för fem öre, men sprängfyllt med action. Snabbt och enkelt spel.
Swords of the Middle Kingdom
Hoppa upp i luften, sparka trettio gånger mot storskurken, flyg tjugo meter genom luften och fäll trettio av skurkens vakter en efter en. Samma system som HKAT men baserat på Wuxia (kampsportsfilmer, kinesisk fantasy). Crouching Tiger Hidden Dragon är ett bra exempel på hur spelet ska se ut.
Palladium Books: Ninjas & Superspies och Mystic China
Palladiumsystemets två stora Asien-produkter där N&S är lite modernare, James Bond-liknande, medan MC är just mystisk och ockult i kinesiska traditionen. Dessa båda känns mer renodlat kinesiska och har bara med japan som en sorts bifigur på kanten. Gott om olika kampsporter, men till skillnad från N2-Offensiv är dessa väl beskrivna och MÅNGA fler.