Svar + independenttjafs
Först och främst: Hej Charmed. Du är ny här, ser jag. Välkommen till världens, med marginal, fetaste internetforum.
Ja, jag gillar Västmark.
Västmark är intressant, nyskapande, uppmanar till kreativitet, har många sidor, går att spela på massvis av olika sätt, är välskrivet, har skön atmosfär och allt det där. Det har ett vettigt, bekvämt, trovärdigt, balanserat och utomordentligt skönt spelsystem.
Västmark är dessutom grymt mysigt. Jag hittar ganska sällan den där mysfaktorn i spel. Riotminds DoD6 är också mysigt, men det är väldigt rått på samma gång. DoD6 har mörka skogar, mycket dimma (åtminstone i mitt huvud - jag har en närmast onaturlig böjning för dimma), djupa tjärnar och annat mys, men det har också grymt farliga och otrevliga miljöer och figurer.
Västmark har mer av mysfaktorn och mindre av råhetsfaktorn, tycker jag.
Västmark är absolut värt pengarna. Dessutom gör du Krille en tjänst - om du köper spelet går han 250:- färre slantar back på sitt rollspel.
-
Många superlativ blev det, men jag har verkligen inte hittat någon stor brist hos Västmark än. En favorit i spelhyllan.
Vad som kan tala emot Västmark är att det är ett ganska speciellt spel. Det kanske inte är alla som gillar sago-riddarromantik-medeltid-fantasy-stilen, men jag gör det. Jag har fått lite känslan av att Västmark är ett sådant spel som man antingen verkligen gillar eller verkligen inte gillar.
Det är de spelen som är bäst, tycker jag. Spel som alla kan tycka om, de blir aldrig sådär perfekt klockrena. De passar aldrig någon perfekt, utan de där standardliren, de passar de flesta ganska bra.
Min analys av det hela är att Västmark har nyttiga kvarlevor kvar från sin tid som independent-spel.
Västmark började ju som ett independent-lir. Independent-spelen har inte samma press på sig att vara omtyckta som kommersiella spel. Skillnaden är nämligen att kommersiella spel måste sälja för att man ska kunna göra dem. Därmed kan man inte göra vilka nischexperimentella spel som helst som kommersiella spel, för då säljer man inte tillräckligt många exemplar.
Independent-spelen är ofta rena experiment. Det kan de var lika väl som standardspel, för indie-spelen har inte någon press på sig att få en bred publik, för de behöver ändå inte sälja.
Därför var det till en början helt OK att Västmark inte hade så bred publik, för Krille hade ingen press på sig att få det sålt.
Nu, när Västmark är ett "riktigt" spel, har det kvar lite av indie-nischgrejen, vilket gör att det får lite mindre publik än vad standardspelen får.
Det där tycker jag är rätt synd. Det är nämligen ofta independent-projekten som är de häftigaste, men tyvärr kommer de flesta av dem aldrig bli "riktiga" spel, för de skulle få allt för liten publik för att ens komma i närheten av att gå runt ekonomiskt.
För er som är bekanta med Rollspelsmakarforumet kan jag ta Risings Eskapix som exempel. Det är ett skitcoolt koncept. Men hur många kopior skulle han lyckas sälja i butik egentligen?
Det är just detta som skiljer indierollspelsmakarna och de kommersiella rollspelsmakarna åt. Kommersiella rollspelsmakare gör rollspel för kommersens skull, medan vi riktiga människor, indiefolket gör rollspelen bara för själva rollspelens skull.
-
Förlåt. Nu hamnade jag lite off topic.
Ja, Västmark är ett bra spel. Köp det.
Rasmus