Nekromanti [Vättar!] Vad gör en vätte?

Zimith_UBBT

Warrior
Jag hade en vild idé om ett rollspel med fokus på vättar för ett par månader sedan. Jag dissade idén lite eftersom jag tänker mig att det blir svårt med rollpersonernas relationer [de hatar ju sannolikt varandra och vill nidhugga hela tiden]. Men nu har jag kanske en lösning på detta så jag tänker vidare.

En central fråga som måste bli tydlig, och så småningom kategoriseras är: vad ska rollspersonerna göra, eg. vad kan man förvänta sig att en vätte ägnar sig åt? Jag har redan några grejer, men fyll gärna på!

•Sticker större vättar i ryggen
•Skaffar mat
•Sover
•Rövar och tar
•Tjäbblar
•Mobbar mindre vättar
•Snor saker
•Slavar för andra, tex större vättar, orker, troll, mörkrets furste
•Flyr från saker

anth

Vetefan
Ett alternativ är att få tag på GURPS Goblins - där är en hel bok om Vättar. :gremsmile:

(det utspelar sig dock i 1800-talets London så det kanske är fel miljö)

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Jag har funderat på samma spel i åratal ... :gremlaugh:

Min tanke är att vättar styrs av någon som är större, starkare och smartare. Typ ett grottroll, en ork, en rese, en illvätte, Gargamel eller en Saruman wannabe. Denne skickar ut spelarvättarna på uppdrag som är mer eller mindre omöjliga, och spelet går ut på att överleva och att under resans gång undanröja och sätta dit de andra vättarna i spelgruppen. Lite som Paranoia.

Andra saker:
*Fjäskar för större vättar
*Latar sig och hittar på undanflykter för att slippa göra saker
*Scrounging
*Äter "magiska" svampar

Nässe

Myrmidon
Skarpskytten said:
Jag har funderat på samma spel i åratal ... :gremlaugh:

Min tanke är att vättar styrs av någon som är större, starkare och smartare. Typ ett grottroll, en ork, en rese, en illvätte, Gargamel eller en Saruman wannabe. Denne skickar ut spelarvättarna på uppdrag som är mer eller mindre omöjliga, och spelet går ut på att överleva och att under resans gång undanröja och sätta dit de andra vättarna i spelgruppen.

Andra saker:
*Fjäskar för större vättar
*Latar sig och hittar på undanflykter för att slippa göra saker
*Scrounging
*Äter "magiska" svampar
Finns ett underbart AW-hack där man spelar Minions till en Villian. Kolla in det vetja!

Genesis

Ni dés ni maître
Zimith said:
Jag dissade idén lite eftersom jag tänker mig att det blir svårt med rollpersonernas relationer [de hatar ju sannolikt varandra och vill nidhugga hela tiden].
Haha, det märks att vi tänker olika! För mig innebär ovanstående att det blir enkelt med rollpersonernas relationer.