Nekromanti Väva samman världar?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Är det någon av er som försökt att "väva samman" två helt skilda spelvärldar? Jag har planer p åatt göra något i stil med detta. I min DoD-kamapnj som håller på just nu försigår det en hel del kring en gud. Själva klimaxet på ett äventyr blir då guden uppenbarar sig för rollpersonerna. Under detta möte ser de i gudens närhet andra suddiga människogestalter, vilka egentligen är en annan uppsättning rollpersoner.

Efter att detta är avslutat så kommer en naturlig paus i kampanjen, då jag i stället spelleder med den andra uppsättningen rollpersoner, vilka möter samma gud (som föregivet mänsklig uppdragsgivare under annat namn) och genomgår ett antal äventyr vilket kulminerar i att gudens natur avslöjas, i och med att rollpersonerna smyger fram bakom guden då denne kontaktar den andra världen, och alltså under några ögonblick kan se sina "alter egon" i en annan värld.

Vad tycker ni? Bra eller dåligt? Någon som försökt sig på något liknande?

Berserk

Warrior
Intressant, men..?

Har själv varit med om när vi ifjol vid jultid startade en megakampanj, med två SL (jag, Black Dwarf). Det hela började med en hjältegrupp, fyra hjältar, som fick ett uppdrag. Gruppen splittrades då och hjältarna begav sig till olika platser, och bildade således fyra nya spelgrupper (jag skötte två, liksom Black Dwarf) där en hjälte fungerade som ledare och tre nya "vanliga" RP:n, som för övrigt var färdiggjorda av SL:arna, delades ut till övriga spelare.

Min point är att detta lite påminner om vad du beskriver i och med att hjältarna igen på slutet samlades och utförde det sista uppdraget som sin ursprungliga hjältegrupp. (Detta var i alla fall planen./images/icons/sick.gif)

Min fråga till Bobby Magikern är: Hur har du tänkt göra för att s.a.s. styra dina spelare så att detta du beskriver blir möjligt att genomföra? Spelare är som bekant ganska bångstyriga och kan få för sig allt från att deras arbetsgivare ger dem för låg lön, till att självmord är den bästa utvägen. /images/icons/smile.gif Och om så sker går allt snabbt åt skogen.

/Berserk

Troberg

Sinister eater
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

"Är det någon av er som försökt att "väva samman" två helt skilda spelvärldar?"

Jupp.

<hr></blockquote>

Med risk för att verka negativ, men det var väl ett ungefär lika kreativt inlägg som det här.../images/icons/smile.gif

The_Gorger

Hero
Nej. Jupp var en länk om du hade vågat trycka.
I vår spelgrupp har vi idéer om ett äventyr i Neotechvärlden fast alla eon varelser finns. Jag blev genast sugen på att vara en dvärg med handgranater och gatlingkulspruta. Ojojoj/images/icons/yikes.gif/images/icons/grin.gif

Troberg

Sinister eater
Sorry

Var visst lite kvick där...

Nåja, jag hade i alla fall rätt i att mitt inlägg var värdelöst. En av två är inte så uselt...

DanielSchenström

Swashbuckler
Tja, först vill jag ju nämna TORG, om inte Krille gjore det i länken jag inte tröck på, där har jorden invaderats av andra averkligheter i olika regioner (cyberpåve i frankrike, dinosauriedjungel i USA mm).

Jag har själv haft en kampanj på lut där flera av mina kampanjvärldar ska föras samman av den stora ondingen som ändå är drivkraften i ett par kampanjer. Hans mål är att samla alla i samma universum för att det är lättare att ha koll på. Går det åt helskotta så kolliderar helt enkelt världarna och blir en enda stor blandvärld. Kampanjen kommer, men med så många spelare på studier och jobb utomlands och så så dröjer det.

Rickard

Urverk speldesign
"Vad tycker ni?"
Det hela verkar vara en kul idé och jag hoppas all lycka åt dig att dina spelare inte metarollspelar och medvetet sätter käppar i hjulet för dig så att du inte lyckas med din poäng..

"Bra eller dåligt?"
Det är en rolig och intressant idé.. Själv hade jag tänkt att korsa DoD med Star Wars eller Gondica då det är rätt enkelt att konvertera från T20-skalan till WEG:s och Gondicas T6.. Det jag funderat på är att mina spelares DoD-karaktärer kommer till SW- eller Gondicavärlden och när detta sker så byter jag ut deras rollformulär mot andra där alla värden är konverterade till det nya rollspelet.. Sedan så kör jag vidare med det nya rollspelets regler..

"Någon som försökt sig på något liknande?"
Ja.. Den enda sammanvävningen jag har gjort var mellan Ereb Altor och Chronopia då jag inte tycker de är samma spel och inte ska finnas på samma plats.. Men att de två världarna kan finnas i olika dimensioner, det kan jag acceptera och det körde jag på också..

~Kanske kommer [color:448800]Han</font color=448800> introducera Gondica för spelgruppen med just en rollspelsbyte med samma karaktärer

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Intressant, men..?

Äventyret kommer kanske vara "styrt", men man får tänka på att personen det ska cirkla kring är en gud, och alltså har en hel del resurser för att få ihop folk. Om spelarna gör något oplanerat kan de göra det, bara det finns möjlighet att få ihop allt på slutet.

Jocke

Man med skägg
Själv har jag vaga funderingar på att byta kampanjväld från Delta Green till Nobilis i och med att båda utspelar sig på jorden (somehow) och att de nobla har vart människor en gång i tiden så borede det inte kräva så mycket jobb...