Nekromanti Växer DoD?

Feuflux

omjonasson.se
Re: Arvet

Men jag blir arg på lärare som inte kan acceptera att ny litteratur kommer hit.

Precis vad jag ville ha sagt. Man blir sur på lärare som inte vill nyancera sin syn på böcker. De kunde ju försöka hänga med lite bättre om vilka nya böcker som kommer, och då speciellt fantasy och S.F., och inte bara klänga fast vid gamla grejer.

Kommer inte riktigt ihåg vad jag skrev i inlägget innan, men om jag var alltför kritisk ber jag om ursäkt. Nils Holgerssons resa är en helt ok bok, och jag är ingen partisk värmlänning. Strindbergs Hemsöborna är dock segare än tio år gammal köttstek. Då läser jag hellre om Shannaraböckerna en tredje gång./images/icons/smile.gif

//[color:red]Feuflux
Erfarenhet står i direkt proportion till antalet rustningar man förstört...</font color=red>

Hasse

Hero
Helt OT.

"Nu är det en smula elakt att lägga all skuld på alla stackars lärare i svenska som ger eleverna "tråkiga klassiker" att läsa. Detta gör de inte för att vara elaka (åtminstone inte alla) utan det står i läroplanen att vissa författare skall behandlas. Man skall helt enkelt inte få ett godkänt betyg i svenska på gymnasiet utan att ha behandlat en enda liten textbit av Strindberg, Lagerlöf"

Du har rätt, tog väl i lite väl hårt med att skriva tjänstefel. Jag skrev dock aldrig att de var tråkiga och inte heller att läraren inte någon gång skall ta upp svenska och utländska litteraturklassiker genom tiderna.

"En bok blir inte en "klassiker", inte heller anses det vara "god litteratur", helt utan anledning. Det är faktiskt bra böcker, även om det kanske tar ett tag innan man uppskattar herr Strindberg. "

Håller helt med där oxå, det jag dock vänder mig emot det är om man tvingar elever, vissa som uppenbarligen inte ens är intresserade av att läsa böcker överhuvudtaget, till att läsa exempelvis Strindberg, för som du själv säger det det kanske tar ett tag innan man uppskattar honom. Det ökar inte chanserna till att dessa elever senare i livet skall upptäcka Strindberg, snarare tvärtom. Jag ser snarare en risk i att de inte kommer läsa några böcker alls då det inte är något som de förknippar som något roligt.

vad jag försökte säga är att det viktiga är att man läser inte vad och att sker av fri vilja. En 14-årig tjej som slukar kiosklitteratur från Harleqiun skall få göra detta utan att hennes svenskalärare komenterar detta. 5 år senare kanske hon vill pröva nått nytt och läser t.ex. Liza Marklund och 10 år senare kanske hon läser Strindberg. Detta just för att hon fått utveckla sitt läsande i sin egen takt.

Vad Gäller Eddings håller jag med dig samt att vissa Fantasyböcker snarare är ungdomsböcker än "vuxen"böcker. Tycker iofs inte att bli kallad barnbok behöver vara negativt, jag säger bara Astrid Lindgren.

Kom och tänka på en sak när du skrev att Selma var Fantasy på sin tid och att hon idag är en klassiker. År 2115:

Svenskaläraren till sina elever, idag skall alla läsa nittonhundratalets bok i England, en av de stora klassikerna, Sagan om ringen skriven av J.R.R.Tolkien. Eleverna stönar, "nej inte den tråkiga boken", "det är sånt jobbigt språk i den", "den är så tung".

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-03-28 19:43.</EM></FONT></P>