Tim Schafer (Monkey Island/Grim Fandango) skriver manus.
Jill Thompson (Scary Godmother/Sandman/mfl) tecknar.
Storyn är förlagd i mardrömslandets glamourösa teatervärld, som påminner extremt mycket om tjugotalets Broadwayshower i fråga om dekadens, korruption, kontakter med maffian och glamour. Det är en värld fylld av monster, knytt och andra mardrömsvarelser, och allt präglas av en blytung, majestätisk och dekorativ art deco-stil. Det är också en värld fylld med mysterier. Av okänd anledning så försvinner en stor del av befolkningen, och det verkar som om regeringen försöker tystna ner detta. Men varför?
Huvudpersonen är en naiv, konstnärlig manusförfattare/regissör-demon vid namn Gnarl Yung som kämpar emot etablissemanget med pjäser som saknar konventionell handling.
"Nej, nej, han blir inte uppäten av hundarna som jagar honom! De kommer närmare och närmare, men precis när de skall hoppa upp och sätta tänderna i hans nacke, så befinner han sig i sin gamla skola, och märker att han inte har några byxor på sig. Det var så jag skrev handlingen i manus, och det är så det ska vara! Jag skiter i vad finansiärerna tycker! De vill ha hjärndöda historier utan någon som helst eftertanke, men jag har en konstnärlig vision, mina verk har symboliska bottnar som berör på djupet!"
'Ett stort problem med Gnarls uppsättningar är att de är för långa. En finansiär förklarar det:
"Det är moderna tider, nu, Gnarl. Folk vill inte ha kryptiska drömmar om dansande dvärgar, de vill ha korta, koncisa mardrömmar som utan omsvep går direkt på the point. Man står på ett stup, någon puttar en, man faller å faller å faller ... å bang - man vaknar. No bullshit-storys, det är sånt som säljer. Skriv sånt!"
"Jag vägrar! Det är bara charlataner som skriver manus som får klienten att vakna. Det är inte konst, utan pornografi! Konsten är ju att hålla kvar klinterna så länge som möjligt!"
Gnarl får en sista chans att rädda sin pjäs - genom att låta flickvännen till en maffiaboss ta över den kvinnliga huvudrollen. Maffiabossen går in med pengar i projektet - delvis för att tvätta dem, delvis för att blidka flickvännen; men komplikationer uppstår då dels rivaliserande gangstrar blandar sig in i leken, dels när kärlek uppstår mellan Gnarl och flickvännen (hon är en glamourös Mara - en nyckfull femme fatale med sanslös skådespelartalang men också ett skumt förflutet), dels när en korrupt poliskår från en lika korrupt regering (med tydliga fascismvibbar, dessutom) börjar misstänka projektet; och dels när Gnarl drabbas av en omvälvande existentiell insikt i stil med Matrix:
Han luskar nämligen reda på att hans eget öde i själva verket är en mardröm i sig självt. Någon drömmer alltså om honom - och inte bara om honom, utan även om alla andra medborgare. Aha, så det är det som är anledningen bakom de mystiska försvinnandena; varelser försvinner när mardrömmarna de figurerar i tar slut och människor vaknar!
Därefter måste Gnarl alltså börja använda sina kunskaper i dramaturgi på sin egen personliga story för att se till att inte hans personliga klient vaknar. Det blir en kamp emot klockan, där målet är att lyckas rädda sig själv och maran till en ny mardröm; den sort som höjdarna inom den korrupta fascistregeringen försöker lägga beslag på och dölja från allmänheten; komapatienternas drömmar. - Drömmar som aldrig tar slut.
---
Det skulle vara kul att läsa. Eller, nja, jag vet ju redan hur handlingen skall vara - jag vill mest teckna det själv. Men... som sagt, jag är ju inte direkt så produktiv, så om Schafer/Thompson skulle kunna tänka sig att göra det åt mig, så vore jag ändå nöjd. Men jag kan få vara produktionsledare, eller något.
Och givetvis blir serien så populär att den senare filmatiseras av Tim Burton.