Bobby Magikern said:
När jag och Markehed diskuterade den här saken igår kom vi in på frågan huruvida det egentligen är mycket mer intressant att slå för andra typer av statiska utmaningar. Om man kan säga "är du tränad i arkeologi hittar du den här ledtråden", är det då inte lika görligt att säga "är du tränad i klättring tar du dig förbi det här hindret" och lämna tärningsslagen till de faktiska dramatiska konflikterna?
Det är så väldigt sant. Det gör att, just som jag sade till Gurgeh, står lite mellan att välja pest eller kolera. Om jag inte tillåter några som helst färdigheter eller liknande mekanismer så finns risken att det blir svårt att spela ut sådana där actionkryddor och utfyllnader som att hoppa, skutta, klättra, skjuta etc. och även det att spelarna kanske finner det hela lite torrt om det inte finns några sådana traditionella element som att chansa, rolla tärning, lyckas/misslyckas osv.
Däremot som jag nämnt så vill jag inte att det egentligen ska finnas några risker för att någon information äventyras. Med andra ord tror jag inte på det här med totalfokus på metatänk varvat med slumpmekaniker eftersom det kan leda till missförstånd, misstag, förlorad information och tappat fokus. Spelarna måste ju verkligen vara fokuserade på informationen och mitt jobb är att ge dem den på ett tydligt och bra sätt, annars kommer de inte kunna lösa gåtan och då går ju hela grejen med deckarbiten i stöpet.