Du verkar ha missuppfattat mig
Jag tror att vi talar om lite olika saker här. Det började jag ana redan i diskussionen med Krille. I den diskussioen blev det efter hand uppenbart att vi helt enkelt talade förbi varandra. Jag var fixerad vid själva spelvärlden, med dess geografiska, historiska, kulturella, religiösa, politiska osv förhållanden, medan Krille (på samma sätt som du) lyfte fram saker jag då inte omedelbart hade haft i synfältet. Så vad annars kan jag säga än att du och Krille har fullständigt rätt.
Min poäng var nog en annan, nämligen att jag inte tror på att användningen av ett system behöver begränsas till just en spelvärld. Min utgångspunkt var alltså tämligen ytlig och banal. Kan man spela Eon med ett annat system och ändå bibehålla känslan för världen i mötet med dess geografiska, politiska och kosmologiska förutsättningar? Jepp, det är inga problem att låta sin rollperson springa runt i Mundana utifrån DoD:s system. Likaså skulle det vara fullt möjligt att i Daimonion använda CoCs, Kults eller vilket annat rollspels regler som helst utan att något superdrastiskt skulle hända beträffande upplevelsen av själva spelvärlden. Daimonons regler är framtagna specifikt för Daimonion, men om man är missnöjd med dem är det inga problem att byta. Det var det och endast det jag ville ha fram.
Jag tror att vi talar om lite olika saker här. Det började jag ana redan i diskussionen med Krille. I den diskussioen blev det efter hand uppenbart att vi helt enkelt talade förbi varandra. Jag var fixerad vid själva spelvärlden, med dess geografiska, historiska, kulturella, religiösa, politiska osv förhållanden, medan Krille (på samma sätt som du) lyfte fram saker jag då inte omedelbart hade haft i synfältet. Så vad annars kan jag säga än att du och Krille har fullständigt rätt.
Min poäng var nog en annan, nämligen att jag inte tror på att användningen av ett system behöver begränsas till just en spelvärld. Min utgångspunkt var alltså tämligen ytlig och banal. Kan man spela Eon med ett annat system och ändå bibehålla känslan för världen i mötet med dess geografiska, politiska och kosmologiska förutsättningar? Jepp, det är inga problem att låta sin rollperson springa runt i Mundana utifrån DoD:s system. Likaså skulle det vara fullt möjligt att i Daimonion använda CoCs, Kults eller vilket annat rollspels regler som helst utan att något superdrastiskt skulle hända beträffande upplevelsen av själva spelvärlden. Daimonons regler är framtagna specifikt för Daimonion, men om man är missnöjd med dem är det inga problem att byta. Det var det och endast det jag ville ha fram.
Schysst!Ok, det här var så korkat..
Månne inte, men en sak är säker, nämligen att jag tyckte det var mycket roligare och smidigare att spelleda i Eons spelvärld med mina egna husregler i stort sett baserat på DoD 1991:s regler än Eons egna regler. Slutsatsen av det är att Eons egna regler i mina ögon präglade upplevelsens av Eon negativt medan husreglerna förbättrade upplevelsen. Men det var i vår spelgrupp och jag talar som alltid enbart utifrån mina egna erfarenheter. Så redan där har vi ett solklart exempel på att, som Krille framhävde i sina svar mot mig i tråden, reglerna faktiskt präglar upplevelsen av spelvärlden. Så där ger jag honom (och dig) rätt.Du bevisar knappast din ståndpunkt bara för att du har spelledit i en värld med ett liknande system
Helt säkert. Jag köper ditt resonemang.Regelsystemet sätter inte bara fysikens lagar, utan även hur spelarna löser problem
Det är helt ok att regler andas stämning. Det har jag ingenting emot.Regler ska andas stämning, annars bör du skita i att skapa dem i första taget
Du menar Daimonion… Läs gärna igenom reglerna ändå och upptäck att det även där finns en strävan att få reglerna att matcha spelvärlden. Reglerna är visserligen i första hand konstruerade för att bestämma ramarna för rollpersonernas ageranden i Daimonions spelvärld, men självfallet hela tiden med just Daimonions spelvärld i synfältet och i djupaste angelägenhet om att reglerna åtminstone inte ska försvåra stämningsskapandet utan snarare öka potentialen till god skräckstämning. Jag ser gärna fram emot en recension av just de bitarnaJag blev nu rätt oengagerad till att ens orka läsa igenom ditt Daimon.... någonting-spel
Trist att du har den bilden av mig., men.. Jag inser att det är rätt svårt att försöka få dig att förstå det här..
Som sagt, jag tror dig. Och jag ställer gärna upp på en demonstration, även om det bara kommer att gå ut på att visa att du har rätt. Själv har jag ingenting emot att kolla in nya system, speciellt inte om de är bra.Om vi möts någongång så kan jag spelleda dig med först DoD-reglerna och sedan Feng Shui-reglerna så ska vi se om det inte blir annat liv i luckan.. Jag menar, även jag som spelledare påverkas utav regelsystemet och hur jag lägger upp mina scenarion