Re: En evighetsmaskin...
Som gammal Mutant-freak (Mutant 2 är för kobolder ;-)) måste jag säga att jag störde mig på den - inte för att den var omöjlig men för att det fanns en koppling till ett i verkligheten existerande fenomen - bilar drivna av väte+syre - men skildrade den fel.
Det är ungefär som min gamla reflexreaktion mot fantasyvärldar där basilisker förstenar folk </berserk> GET FUCKING REAL! Visa mig EN, säg EN, källa som FÖRE Gary Gygax inte presenterar SANNINGEN om basilisker: De dödar folk med bara blicken. Skildringarna EXAKT hur det går till varierar från bestiarium till bestiarium, men de förstenar INTE, jag upprepar, INTE folk!!!! </berserk>
Naturligtvis är detta så att vi pratar om FANTASYvärldar här, och spelakonstruktören kan ju säga att en basilisk är en grön liten groda som doftar Stomatol och tvingar folk att borsta tänderna. Min (erkänt fåniga) reaktion kommer från att jag har en bild av basilisken som "bryts" av Gygax, Thor och kompani. I väte-sre-turbinens fall var det att en missuppfattning eller slarvighet "förlöjligade" något som för mig verkade tekniskt rimligt. Om de kallat den "peripatetiplecmotorn, som trombfortiserar rent vatten och därmed utvinner energi" hade jag inte sagt flaska.
Erik