Nekromanti Världens bästa kampanj

Leon

Leo carcion
Nja, han verkade ju snarast skriva att det är bra iom att det är White Wolf (eller på samma sätt som det mesta White Wolf skriver är bra). Nu är min erfarenhet av White Wolf att det mesta är ganska halvdant, så jag undrar om Giovanni Chronicles på något sätt skiljer sig ur mängden.

Leon

Leo carcion
Okej, i svavelvinter förutsätts man kanske vara äventyrare. Men vadå, i Giovanni Chronicles lär man ju förutsättas vara vampyr.... Och det lär nog nästan spelas fler vampyrer än äventyrare nuförtiden!! Snacka om Klyscha! :gremwink:

Snurgla

Veteran
Nej, i Giovanni Chronicles börjar man faktiskt inte som vampyr... man blir vampyr under första delen. *tror inte detta spoilar någon särskilt mycket...*

Lycan

Hero
Vad den vinner på är att WW som brukligt skippat det urtrista och ohyggligt utjatade äventyrarkonceptet och på ett seriöst, intressant och trovärdigt sätt involverat rollpersonerna i handlingen.
Jo, okej, det kan tolkas som allmän WW-dyrkan, men då missar man poängen. Som Ymir skriver engagerar GC spelarna på ett personligt plan, till skillnad från din gemena kampanj som engagerar spelarna på ett äventyrarplan.

Man bjuds in till ett gästabud och snärjs in i handlingen personligen, för att göra detta använder Black Dog vampyrismen som främsta verktyg, vilket för en gångs skull gör något bra av hela den fåniga vampyrgrejen.

Nu har jag ju inte jag spelat härket (fan, jag har aldrig spelat ett officiellt scenario), men textmässigt är det ingen höjdare. Enligt diverse trovärdiga källor var det skoj att spela det, men efter att ha kikat på det är jag övertygad om att jag hade gjort det bättre.

Hur som helst finns det en stor poäng i det Ymir skriver, att frångå den stereotypa scenariokonstruktionen (som Black Dog har gjort i GC) kan säkert gynna hobbyn.

Eller något.

- Lycan

Leon

Leo carcion
Ah damn, så går det när man försöker verka rolig :gremfrown:

Leon

Leo carcion
Mhm... vad man pratar om är egentligen kampanj på en annan nivå. Hela rollpersonernas historia knyts till just den kampanjen, det blir mer som ett hemmabygge än en köpekampanj. Kommersiella kampanjer skrivs ju ofta så att de kan kopplas in i pågående spel: karaktärerna förväntas kunna ha en tidigare spelhistoria, och kunna fortsätta spel efter kampanjslut. Ett scenario sånt du beskriver påminner mer om någon enskild spelgrupps hemmabygge, som ju för det mesta är närmare skrivet åt just den gruppen och skildrar hela deras levnadsöde.

Helt klart en god tanke! :gremsmile:

Leon

Leo carcion
Snösaga?

Har inte spelat snösaga, eller DoD 6 alls, men om man tittar på svenska köpekampanjer, hur ligger den till?

Eksem

Champion
Re: Snösaga?

Vilka finns det? Och ska man räkna in Vinterskogens Hemlighet, Vildhjarta och Eldsjäl till den kampanjen också?

Men de enda svenska köpkampanjer jag kommer på är typ Femte Konfluxen, Nidländska Reningen, Ärans Väg och Härskarserien. Och jämfört med dem står sig Snösaga mycket bra, det är bara Femte Konfluxen som jag rakt av kan hävda är bättre.

PAX

Jordisk Äventyrare
Re: Mountains of Madness

Mountians of Madness är novellen som Lovecraft skrev. Beyond... är kampanjen - som står hemma i min bokhylla, fortfarande ospelad. Lite synd.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Snösaga

Kopplingen mellan Vinterskogens hemlighet och Snösaga-kampanjen är väldigt tunn. Likaså är det med Trollkvinnans gåta som kommer att komma under sommaren (som gratisäventyr).

Jag räknar Vildhjarta som en friståend prolog till Snösaga, och Eldsjäl som en fristående fortsättning. Det är så RiotMinds har tänkt det, i alla fall.

M.

Rosen

Myrmidon
JA!

Så himla underbar gammal goding. Dess längd hänger till stor del på hur snabbt spelarna kan lägga ihop två och två (det tog ett rätt bra tag för oss), men den är ett högklassigt exempel på en kampanj med ganska o-rälsad plotline.
Spoilerfri sammanfattning: Rollpersonerna är ute och luffar i rymden som free traders, och stöter sakta på fler och fler ledtrådar till en stor konspiratorisk bakgrundsstory. Förr eller senare inser man att saker och ting faktiskt hänger ihop, och hur, och blir därmed indragen i själva huvudplotten (som man dittills har figurerat i utkanten på utan att veta om det).

--
Åke

DODswe4

Hero
Re: Femte Konfluxen är den bästa (NT)

Jag har spelat den, men inte korrekt

Det är förresten dom innan jag inte har spelat

Troberg

Sinister eater
The island at the end of the world - Palladium

Mycket, mycket liten spoiler.

Inte för att den egentligen är jättelysande för det är den inte (den är iofs inte dålig heller), utan för att spelarna mycket tidigt får reda på allt de behöver veta ("I see the end of the world, and the changeling is there." och "The changeling is to blame for his own destruction."), men antagligen inte fattar det förrän i efterhand för att det trollas bort elegant och mixas ihop med en massa annat under kampanjens gång.

Man kan inte låta bli att älska sådant!