Nekromanti Världens bästa rollspel

Jocke

Man med skägg
Warhammer Fantasy 2:nd edition är ett av mina absoluta favoritspel. Det är otroligt kul att vandra vidare i sitt yrke, det går att spela allt från klassisk fantasy till call of cthulhu ispirerad tentakelskräck.

Det behövdes mycket få insikter om imperiet för att jag som spelare ska känna mig hemma där.

Det är emn perfekt blanding av äventyrslusta och nattsvart mörker.

reglerna är enkla och precis tillräkligt smarta.

Det är därför WHFRP 2:d ed är värledns bästa rollspel

Cugel

Veteran
Paranoia 2:nd edition.
Egentligen ett halvdant regelsystem, och säkert inte lika rolig läsning idag som på 80-talet, men jag blir fortfarande lycklig av minnena från det spelet(verkligen lycklig alltså, till skillnad från bara nostalgisk).

Carl Ö

Warrior
Jag har försökt mig på att göra en sammanställning. Eftersom alla har spritt ut sina röster så duktigt så behövs det bara någon enstaka ytterligare röst för att röra om i toppstriden. Alla svar har inte varit entydiga så jag har gjort vissa tolkningar också. Så ta listan med en nypa salt. Just nyss såg det ut så här:

VÄRLDENS BÄSTA ROLLSPEL
Noir

VÄRLDENS NÄST BÄSTA ROLLSPEL
DoD:T
Panty Explosion
Pathfinder
Call of Cthulhu

VÄRLDENS NÄST NÄST BÄSTA ROLLSPEL
Mutant City Blues
M:UA
Eon
Star Wars D6
Pendragon
Apocalypse World

Baserat på detta tror jag personligen att jag ska ta och beställa mig ett exemplar av Pathfinder, CoC (d6) eller Mutant City Blues. Kanske vinner den sistnämnda...

Wilmer

Hero
Apocalypse World

Det viktigaste är att man som spelare ska vara engagerad och investerad i fiktionen och att ens beslut alltid får konsekvenser. Därför är Apocalypse World det bästa rollspelet.

Varje gång man slår tärningar är det verkligen ovisst vad som kommer ske och det sker alltid något. Spelet stödjer också ett extremt varierande tempo. Ibland kan man låta handlingen breda ut sig över flera år och ibland händer något varje sekund och regler finns för att göra bägge tempon roliga. På ytan kan det se ut som ett story game men ger man sig ut på äventyr är risken stor att man skjuten och ensam blöder ihjäl i ödemarken.

Spelet anpassar sig till gruppen också, dels genom att spelledaren ytterst bestämmer hur oförlåtande världen är och dels (har jag märkt) så uppstår alltid oskrivna regler kring olika moves som avgör om de är starka helt tokstarka (t ex: vet offret för In brain puppet strings vad kommandot är? om inte så blir kommandot mer av ett hemligt lösenord för att bryta sig fri från förslavningen).

Nässe

Myrmidon
Re: Apocalypse World

Wilmer said:
Det viktigaste är att man som spelare ska vara engagerad och investerad i fiktionen och att ens beslut alltid får konsekvenser. Därför är Apocalypse World det bästa rollspelet.

Varje gång man slår tärningar är det verkligen ovisst vad som kommer ske och det sker alltid något. Spelet stödjer också ett extremt varierande tempo. Ibland kan man låta handlingen breda ut sig över flera år och ibland händer något varje sekund och regler finns för att göra bägge tempon roliga. På ytan kan det se ut som ett story game men ger man sig ut på äventyr är risken stor att man skjuten och ensam blöder ihjäl i ödemarken.

Spelet anpassar sig till gruppen också, dels genom att spelledaren ytterst bestämmer hur oförlåtande världen är och dels (har jag märkt) så uppstår alltid oskrivna regler kring olika moves som avgör om de är starka helt tokstarka (t ex: vet offret för In brain puppet strings vad kommandot är? om inte så blir kommandot mer av ett hemligt lösenord för att bryta sig fri från förslavningen).
Måste hålla med dig här :gremsmile:

Även om Solar System har en plats i min själ för alltid, utan konkurrens..

jakobius

Veteran
Världens bästa rollspel är, som någon redan varit inne på, Warhammer Fantasy Roleplay (1st/2nd edition).
Det är dels en extremt inspirerad setting med den mörka The Old World, dels välskrivna äventyr med The Enemy Within-kampanjen som oslagbar topp, och dels ett enkelt, spelbart och ytterst funktionellt regelsystem.
En bonus är de många yrkena och att man genom det dynamiska careersystemet kan ändra inriktning på sin spelare. Och fantastiska illustrationer på det.
Allt sammantaget är alltså Warhammer fantasy roleplay världens bästa rollspel.
Synd bara att de var tvungna att fucka upp allt med 3rd edition 2009 som är mer av ett uppsnajsat kortspel än ett rollspel.