Krille
Super Moderator
Tvi för bestiarier!
"Samma korsberoende finner jag i världsböcker. När händelserna i ett land påverkar vad som händer i ett annat. När maktbalansen rubbas på grund av att en adelsman slås ihjäl."
Problemet är att världsböcker oftast beskriver ett tillstånd. De beskriver hur världen är just nu. Om världen ändras så har tillståndet ändrats, och därmed så gäller inte världsbeskrivningen.
Om världsboken beskriver hur världen fungerar, istället för hur den är, så försvinner problemet. Även om kung Kurt mördas av riddar Steve af Lloyd så funkar världen fortfarande, eftersom boken talar om hur landet styrs och vad som händer om kungen dödas.
Själv är jag en sucker för sådana saker i världsböcker. Jag är inte så intresserad av vilka adelsmän som styr var (möjligen kan man ha en lista, men entiteterna på listan bör vara utbytbara). Däremot är det intressant att veta hur man svär trohetseder, hur man blir riddare, hur man utser efterföljare till en nyligen dödad kung eller greve, vilka skatter en riddare kan ta ut, hur riddare får tag på vapen till sina knektar och sådant stuff. Själva världen kan i så fall vara ospecificerad och i ständigt flux.
Vilket för övrigt är tanken bakom Västmark och Andra Imperiet. En del av världsbeskrivningen ligger i form av en wiki, en onlinedatabas som kan ändras av vem som än dyker in där. Det gör att det faktiskt är din värld - du kan själv hoppa in och lägga till det du saknar eller ändra det du tycker är fel. Av nöden måste en sådan värld vara flexibel och ändringsbar, så man kan inte ha känsliga maktbalanser som lätt knuffas omkull. Även om de som använder wikisarna skulle komma överens om att inte sabba balansen så hjälper inte det: jag finns fortfarande, och till GothCon tänker jag sabba all eventuell balans.
"Landmassor som jag själv kan befolka med de varelser som Riotminds erbjuder i Jorges Bestiarium och expertreglerna."
Vilket för mig in på en helt annan sak: monsterböcker.
Jag hatar dessa monsterpostorderkataloger med samma passion som du hatar monsterböcker! Genom att presentera ett monster till en beskrivning och en radda stats så har man reducerat det till en mängd XP som ska insamlas (åkej, draget till sin spets, men ni förstår vad jag menar). De saknar sammanhang, de saknar inlevelse och de saknar raison d'être.
Ta till exempel Medusa. Egentligen är det en (1) varelse i en saga. Men genom att Medusa reduceras till ett monster av typen gorgon så tappar Medusa håret... ehrm, det mystiska som ger henne ett skäl att existera. Så plötsligt är Medusa inte längre en formidabel fiende. Hon är ett gupp i vägen, på sin höjd tillfälligt motstånd i labyrinten.
Här har jag dock en lösning: presentera inte en sorts monster i monsterboken. Presentera ett (1) monster, specificerat till en viss plats, och utöka med stårysar och legender om just det monstret och gott om uppslag hur man kan använda monstret i sina äventyr.
Istället för att beskriva järndrakar i plural, så kan man istället beskriva Besten från Gradanbergen, ett vidrigt ormliknande kreatur vars andedräkt är giftig och frätande etter och vars fjäll är av stål så hårt att ingen klinga smiden av män kan tränga igenom dess hud. Beskriv hur besten terroriserar landsbygden, och hur hövdingarna försöker blidka den genom att offra en jungfru varje vårdagjämning. Berätta om fröken Elsbeth som offrade sig själv för att hennes hem ska bestå. Berätta om riddar Leothwine som gav sig iväg för att dräpa besten men aldrig återkom. Beskriv bestens håla. Beskriv en besvärjelse som håller besten borta från ens boskap. Och ge slutligen förslag på hur man använder just den här besten i ens äventyr, och tala om att man lika gärna kan byta ut Gradanbergen mot Northallerton eller Palna eller var man nu spelar. Eventuellt kan man väl lista värden också.
Ger jag någonsin ut en monsterbok till Västmark så ska den vara sådan.
"Samma korsberoende finner jag i världsböcker. När händelserna i ett land påverkar vad som händer i ett annat. När maktbalansen rubbas på grund av att en adelsman slås ihjäl."
Problemet är att världsböcker oftast beskriver ett tillstånd. De beskriver hur världen är just nu. Om världen ändras så har tillståndet ändrats, och därmed så gäller inte världsbeskrivningen.
Om världsboken beskriver hur världen fungerar, istället för hur den är, så försvinner problemet. Även om kung Kurt mördas av riddar Steve af Lloyd så funkar världen fortfarande, eftersom boken talar om hur landet styrs och vad som händer om kungen dödas.
Själv är jag en sucker för sådana saker i världsböcker. Jag är inte så intresserad av vilka adelsmän som styr var (möjligen kan man ha en lista, men entiteterna på listan bör vara utbytbara). Däremot är det intressant att veta hur man svär trohetseder, hur man blir riddare, hur man utser efterföljare till en nyligen dödad kung eller greve, vilka skatter en riddare kan ta ut, hur riddare får tag på vapen till sina knektar och sådant stuff. Själva världen kan i så fall vara ospecificerad och i ständigt flux.
Vilket för övrigt är tanken bakom Västmark och Andra Imperiet. En del av världsbeskrivningen ligger i form av en wiki, en onlinedatabas som kan ändras av vem som än dyker in där. Det gör att det faktiskt är din värld - du kan själv hoppa in och lägga till det du saknar eller ändra det du tycker är fel. Av nöden måste en sådan värld vara flexibel och ändringsbar, så man kan inte ha känsliga maktbalanser som lätt knuffas omkull. Även om de som använder wikisarna skulle komma överens om att inte sabba balansen så hjälper inte det: jag finns fortfarande, och till GothCon tänker jag sabba all eventuell balans.
"Landmassor som jag själv kan befolka med de varelser som Riotminds erbjuder i Jorges Bestiarium och expertreglerna."
Vilket för mig in på en helt annan sak: monsterböcker.
Jag hatar dessa monsterpostorderkataloger med samma passion som du hatar monsterböcker! Genom att presentera ett monster till en beskrivning och en radda stats så har man reducerat det till en mängd XP som ska insamlas (åkej, draget till sin spets, men ni förstår vad jag menar). De saknar sammanhang, de saknar inlevelse och de saknar raison d'être.
Ta till exempel Medusa. Egentligen är det en (1) varelse i en saga. Men genom att Medusa reduceras till ett monster av typen gorgon så tappar Medusa håret... ehrm, det mystiska som ger henne ett skäl att existera. Så plötsligt är Medusa inte längre en formidabel fiende. Hon är ett gupp i vägen, på sin höjd tillfälligt motstånd i labyrinten.
Här har jag dock en lösning: presentera inte en sorts monster i monsterboken. Presentera ett (1) monster, specificerat till en viss plats, och utöka med stårysar och legender om just det monstret och gott om uppslag hur man kan använda monstret i sina äventyr.
Istället för att beskriva järndrakar i plural, så kan man istället beskriva Besten från Gradanbergen, ett vidrigt ormliknande kreatur vars andedräkt är giftig och frätande etter och vars fjäll är av stål så hårt att ingen klinga smiden av män kan tränga igenom dess hud. Beskriv hur besten terroriserar landsbygden, och hur hövdingarna försöker blidka den genom att offra en jungfru varje vårdagjämning. Berätta om fröken Elsbeth som offrade sig själv för att hennes hem ska bestå. Berätta om riddar Leothwine som gav sig iväg för att dräpa besten men aldrig återkom. Beskriv bestens håla. Beskriv en besvärjelse som håller besten borta från ens boskap. Och ge slutligen förslag på hur man använder just den här besten i ens äventyr, och tala om att man lika gärna kan byta ut Gradanbergen mot Northallerton eller Palna eller var man nu spelar. Eventuellt kan man väl lista värden också.
Ger jag någonsin ut en monsterbok till Västmark så ska den vara sådan.