Quadrante
Grisbonde
Hur man ser på tärningsrull kan nog påverkas av hur resultaten av dem funkar. Binära rull eller modulära rull.
Jag tycker ju det är spännande att rulla för något jag inte är bra på. Lyckas jag så är det ju ascoolt. Misslyckas jag får jag ta konsekvenserna av det.Hur man ser på tärningsrull kan nog påverkas av hur resultaten av dem funkar. Binära rull eller modulära rull.
Ja du förstod mig. Att resultat antingen kan kombineras (för nya resultat eller bara för att få resultat) eller varianter av [yes, but] och liknande.Mer osäker på vad du menar med "modulära rull"? Vissa system kan ju exempelvis ge dig synergistiska effekter av att ha flera olika färdigheter. E.g., om du är en hejare på att vifta Bredsvärd så får du även en liten bonus på att vifta med andra svärd.
Hade det inte varit lite ballt med ett procentsystem där detta är hela grejen? Kombinera ihop olika småprocent till ett komplett slag. Lite som en kombination av 2d20 och FoRKs från de brinnande spelen.Ja du förstod mig. Att resultat antingen kan kombineras (för nya resultat eller bara för att få resultat) eller varianter av [yes, but] och liknande.
Tänker mig att det ät lite vad tärningspölsystem gör/kan användas till. Alla tärningssystem är lite %-system ändå, så ett renodlat skulle kanske vara mest transparent.Hade det inte varit lite ballt med ett procentsystem där detta är hela grejen? Kombinera ihop olika småprocent till ett komplett slag. Lite som en kombination av 2d20 och FoRKs från de brinnande spelen.
Jag är i Team Värld. Blir det för mycket spel tappar jag fotfästet. Klarar såklart en del spelighet, men är generellt mer känslig för det än åt andra hållet. För mycket värld kan jag inte fåEn sak som kommer upp en del (och som jag givet skulle kunnat tagit upp i någon av de andra nu aktuella trådarna) är färdigheter och fördelningen av dem.
Så frågan är, vad är viktigast. Att färdigheter kommer upp i spel eller att de speglar en värld?
Man kan också fritt argumentera för eller emot färdigheter, slå för färdighet, egenskaper istället för färdighet, förmågor istället för egenskaper och färdigheter ... och så vidare. The game is afoot ...
För tydlighetens skull ska väl sägas att jag är TeamVärld mer än TeamSpel. Team spel är väl intressantare att jobba med och hur jag ska kunna kombinera de två.Jag är i Team Värld.
En sak som slog mig när jag nyss ånyo läste din startpost är att jag jag gärna ser att färdigheterna speglar en genre. Jag tycker alltså att det är intressant att skilja på värld och genre. Det senare syftar mer på vad man gör i världen och hur det kan tänkas sluta. Genre rymmer alltså i mina ögon bärande komponenter som roller, rekvisita, typecasting och dramaturgi. Alltså sådant som är specfika urval från en större värld.En sak som kommer upp en del (och som jag givet skulle kunnat tagit upp i någon av de andra nu aktuella trådarna) är färdigheter och fördelningen av dem.
Så frågan är, vad är viktigast. Att färdigheter kommer upp i spel eller att de speglar en värld?
Man kan också fritt argumentera för eller emot färdigheter, slå för färdighet, egenskaper istället för färdighet, förmågor istället för egenskaper och färdigheter ... och så vidare. The game is afoot ...