Dimfrost
Special Circumstances
Jo, förstås. Lulu har en funktion för utfallande bilder. Det jag undrar är om den inte funkar, eller om det blev misstag i layouten, det vill säga om man kan lita på Lulu i det här avseendet i framtiden eller inte.
Det finns lite saker som Lulu har fuckat upp, som exempelvis bakgrunden. Den ska inte vara genomgående grå utan istället en sorts gradient med grått längst ut och vitt mot mitten. Jag vet inte vad som hände. Jag har fem millimeters utfall (bleed på engelska, så Snow nu vet) men den ignorerades tydligen. Jag vet inte vad som hände.Dimfrost said:En kort grej bara: det är synd att bakgrundsbilderna inte fungerar ordentligt. Är det Lulu som inte klarar av inställningarna för utfallande bilder (jag har aldrig testat det själv) eller var det ett misstag i layouten?
(Sedan är jag inte helt förtjust i att ha en så pass grå bakgrund heller, men det är ju mer av en smaksak.)
Det heter egentligen EAN-koder. På svenska säger vi "streckkoder" i vardagliga sammanhang.bar codes (vad heter det på svenska?)
Jag tänkte väl mer att spelledaren inte ska uppmuntras till att svälta rollpersonerna. Det gör inte matinéhjältar. Men jag kan väl hålla med ... äh, "det är rollspel. Det behöver inte vara realistiskt!" Egentligen är det nog rätt onödigt att ens ha med "svält-regler". De borde ryka.Måns said:Ett stop öl är är lika utmattande som att fasta en hel dag? Två stop öl är jämförbart med att fasta en hel dag samtidigt som man företar en lång resa? 10 stop öl är samma sak som att vara utan mat i 10 dagar? Om inte Matiné är ett inlägg i alkoholdebatten är det här ganska lustigt. Eller, det är ganska lustigt om det är ett inlägg i alkoholdebatten med.
Nu till det som jag tänkte kommentera och lite personligare. Jag är förvånad över att du tycker spelet är vettigt. Du verkar så indie och fokuserat på berättelsen. Matiné är ändå väldigt traddig.Men, det här har inget med min uppfattning om spelet att göra. För jag blev spelsugen av att läsa Matiné,
Jag tänker inte svara på kritik i denna tråd utan istället koncentera mig på att fundera över om jag kunnat gjort det annorlunda för att möta upp kritiken. Designen ville jag dock ta upp och så även detta.Feuflux said:Ett antal referenser till texter som finns på hemsidan (varför är inte dessa med i boken? För att hålla sidantalet nere?), avsaknad av besvärjelser till magi, etc gör att det inte känns som om spelet kan spelas fristående.
Äh, svältregler kan vara coolt. Jag tänker kalla det för mat/ölpaus och då blir det coolt för då kan man besöka ett värdshus utan att vara en tönt och ändå få tillbaka utmattning.Han said:Jag tänkte väl mer att spelledaren inte ska uppmuntras till att svälta rollpersonerna. Det gör inte matinéhjältar. Men jag kan väl hålla med ... äh, "det är rollspel. Det behöver inte vara realistiskt!" Egentligen är det nog rätt onödigt att ens ha med "svält-regler". De borde ryka.
Jag gillar rollspel. Och mest av allt gillar jag rollspel med hjärna och hjärta. Jag älskar exempelvis Mutant för det har hjärta så det räcker och blir över och det är uppenbart att Matiné har det med. Dessutom verkar det funka. Och jag älskar Erebfantasy, på ett nostalgiskt vis, och jag älskar att ha kul med mitt spelgäng.Nu till det som jag tänkte kommentera och lite personligare. Jag är förvånad över att du tycker spelet är vettigt. Du verkar så indie och fokuserat på berättelsen. Matiné är ändå väldigt traddig.
Jo, rollformuläret använde jag, men häftet underlättar ju enormt! Bra. Då ska jag göra klart min utbygdsjägare./Han som vill påpeka att om man ska göra en rollperson bör man använda rollpersonshäftet (pdf) och att använda sig av rollformuläret underlättar räkningen en hel del
Och min utgångspunkt är att jag vill ha med mig regelboken och endast regelboken och veta att allt jag skulle vilja kolla upp under ett spelmöte finns däri (och sedan så rör jag normalt sett inte regelboken ändå, men iallafall). Så vi tänker lite olika här, men nu förstår jag ditt upplägg bättre. Så min kritik kan härmed räknas som tillbakatagen.Han said:Vi lever i ett moderniserat samhälle där alla har internet. Förr eller senare kommer man att söka sig sig till hemsidan för mer material. Där finns också förslag på effekter som besvärjelserna kan utföra och utförligare beskrivningar av färdigheter och förmågor. Varför det inte finns i boken är av olika anledningar men jag tycker att det är skittråkigt att läsa färdigheter, därför utelämnade jag det från regelboken. Jag vill att folk ska tycka det är kul att läsa regelboken och inte traggla igenom det.
En annan anledning nämnde jag i en annan tråd och det är att sådana saker som jag utelämnat kan utvecklas vidare av spelgruppen.
Den största anledningen är dock att jag ogillar att behöva släpa med mig regelboken till spelmötena. Det ska gå att köpa ett rollpersonshäfte (pdf) men jag har haft annat att göra så jag har inte hunnit komma ut med det. Detta häfte är det enda som man behöver ha med sig på spelmötet. Jag har två exemplar och det räcker.
Ja, nu försökte jag ladda upp pdf:en med utfall, men Lulu klagade på att det var för stort. Ska testa att ladda upp filen med de krav som Lulu ställer upp.Krille said:Problemet med Lulu är att de har rätt strikta regler. Om man har för stort utfall så klagar Lulu på att det inte får plats, och skärningen har så kass precision att det utrymme som Lulu tillåter ibland inte räcker till.
Jag ville göra ett riktigt snyggt spel, eftersom Lulu-tryck för mig andas amatör. Jag är väl halvnöjd över hur det ser ut för mina mål var något högre. Fast min kapacitet räckte inte till för det, märkte jag.Feuflux said:Jag pratade lite kort med Rickard/Han igår och gjorde då mitt vanligt fel att ta upp ett klagomål först och sedan få dåligt samvete för att jag börjar med gnäll. Rätt början hade förstås varit: "Skitsnygg layout!".
Jag tycker formatet är alldeles lagom stort, för jag ogillar alla A4-format. En bok ska gå att packa ner i en väska och det är många rollspel som inte går att göra det med.skitsnygg layout och helt rätt format/storlek på hela produktionen.
Jag tycker inte att reklamen sticker ut tillräckligt faktiskt, så det känns bra att andra tycker det motsatta. Jag borde nog egentligen satt reklamen så att den delade sida med tipsen istället för att läsaren ska vända blad och få se reklam, men annars tycker jag själv att det är galant att använda reklamen som en markering för kapitelbyte.Det enda jag stör mig på i den vägen är reklamsidorna (som av självförklarande skäl sticker ut från resten). Nu är ju det här ett spel som är utgiven av en enskild person så då är det okej.
Det är trots allt en mästare som berättar för en lärling, men jag kan förstå invändningen. Vad gäller talspråket annars så är det min maximala förmåga. Jag ville också vara rätt personlig då det är jag som kan liknas vid mästaren som berättar för lärlingen (läsaren) och på så sätt delar med sig av sina erfarenheter.Talspråket störde jag mig inte på (läst 30 sidor noga och skummat resten) /.../ Magikapitlet (okej, här blev det nog för mycket talspråk för mig märkte jag) säger att...
Tyvärr är det inte det i min bok, så folk som hittar felaktigheter får gärna skriva det till mig (via PM)....och det var några småmissar någonstans vilket är helt ok.
Det här stämmer egentligen inte. Färdigheterna är mer som yrken.* Matiné har 5 levnadsbanor mot DoDs 10 yrken.
Det här stämmer egentligen inte heller, då Matiné har 64 färdigheter om man räknar med alla inriktningar.* Matiné har 24 färdigheter mot DoDs 65 (65 är förstås alldeles för många).
Samt regeln för närliggande färdigheter, vilken särskiljer rollpersonen väldigt bra gentemot andra.* Matiné har Bekant, Gud, Rykte och Förmågor som ska levandegöra ens roll. DoD6 har inget motsvarande (det står att man ska skriver ner personlighet etc men det finns inget regelstyrt).
Med rollpersonshäftet så blir det sex sidor magi till. Att religiösa kan frammana magi tycker jag är rätt töntigt då det bara en nödlösning på att "de är så värdelösa annars".* DoD6 har 80 sidor magi och religion och Matiné 16. Tidigare punkter vinner Matiné (förutom första då kanske) men här kommer skillnaden på ett storprojekt och enmansprojektet.
Efter att ha spelat Feng Shui (och nu Matiné) så vägrar jag göra folk som kan slåss i andra system, just för att man endast slår tärningar där.* Strid, det viktigaste av allt . /.../ Det är stor skillnad på interaktivitet då man faktiskt kan göra annat än att säga "jag anfaller".
Jag har faktiskt mängder av exempel i tips-delen.Spelexemplet på detta har dock Han inte i boken utan på hemsidan.
Jag har funderat lite kring vad min målgrupp är. Jag tror att de som får ut mest av Matiné är de som endast har spelet 1-3 spel i sitt liv. Har kontakt med både en ung Mutantspelare och en ung Eonspelare och båda tycker Matiné är det bästa som hänt dem. Eonspelaren körde ett spelmöte när han fick boken igår och tyckte spelet var fräscht, roligt, röjigt och gav djupa karaktärer.magi är svårt att hantera för den ovane då systemet i princip tillåter full frihet. Ovana ingår dock inte i målgruppen.
Ja, hur man använder ett regelsystem kan man föra över till alla regelsystem. Matiné stödjer den spelledarstil som jag för fram. I princip alla spelledare där ute spelleder allting på ett och samma sätt men varierar äventyren utifrån vilket rollspel som spelas. Om det är bra eller inte är inte upp till mig att avgöra.Varför detta jämförande med DoD6R då? Tja, i lördags så var jag på en fest hos en polare som jag lirat lite rollspel ihop med och en annan kille på festen hade också spelat tidigare och så snackade vi lite löst om att lira igen /.../ Antagligen blir det att jag kombinerar spelen och använder Matiné som en tilläggsmodul snarare än ett fristående rollspel. Och det är kanske rätt nära Hans vision ändå.
Slutkommentar. Nej, Nej, Nej. Jag tycker inte att dina ”husregler” tillför något. Det är bättre att köra de ursprungliga Drakarreglerna eller välja ett spel som konsekvent håller sig till ”levels” eller nåt annat som får det att kännas High. Tycker att du har ändrat i detaljer utan att se helheten. Håller med någon som sa att detta inte är Drakar och Demoner längre. Det lider som de allra flesta husregler av ”lapptäckssyndromet”. Man lagar och lappar för att man inte är nöjd och till slut har man bara förvärrat det. Säg istället att du har ett eget spelsystem HANsYSTEM kanske . Å andra sidan är ju Ereb Altor ett lapptäcke också..så det kanske funkar.
Jag kan hålla med om att göra en rollperson kan bli tamt, men jag gillar hur snabbt det går. Dock så tycker jag att det blir rätt coolt när man börjar fundera kring vilka färdigheter man kan kombinera med varandra, vilket gör att rollpersonerna får ett visst djup.Måns said:Nu har jag gjort en "gubbe" till matiné. Det var inte jättekul. Det var mest räknande och det saknades i pincip meningsfulla val.
Ja, för när jag testade det så köpte alla spelare 17, 17, 13, 13 osv... Det blev rätt tråkiga stats så därför införde jag den där begränsningen som inte på något sätt är speltestad.1. När man köper grundegenskaper får man bara välja en siffra en gång. Du kan alltså bara ha 10 på egenskap och 11 på en annan. Jag antar att det är för att man inte ska sätta 11 på alla för att få så hög nivåbonus som möjligt, men innebär en ganska markant låsning.
Man börjar visserligen som hjälte i siffrorna men endast som omtalad enligt ryktesreglerna. Först när man kommer upp mot 13 i Rykte så får man hjältestatus. Jag nämner det i rubriken Ryktets följdeffekter på sidan 32.4. Rykte. Jag hänger inte med. "sovit i spökhus"? Jag gillar att man börjar som en hjälte, men blir man det av att vara klok gumma och springa långa sträckor?
Det ska bli intressant att se om någon drar igång en krönika med spelsystemet. Jag vet att en av korrläsarna ska använda systemet till Götterdämmerung och om man vill efterlikna Vargarnas pakt är det nog en bra idé.Det var nog allt än så länge. Men, jag hoppas att det här uppfattas som konstruktiv kritik, för det är ju för att spelet intresserar mig som jag tycker att det är kul att lägga ner tid på att leka med det.