Nekromanti Våra intryck av Matiné

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,607
Location
Fallen Umber
Jo, förstås. Lulu har en funktion för utfallande bilder. Det jag undrar är om den inte funkar, eller om det blev misstag i layouten, det vill säga om man kan lita på Lulu i det här avseendet i framtiden eller inte.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,613
Location
Malmö
Fiiii faen!!!

Jag har bara hunnit bläddra lite grann i Matiné och det ser jävligt coolt ut.

Det jag däremot vill skrika och svära i glädje över är, hör och häpna, den svenska rollspelsmarknaden... Satan vad impad man bilr över alla reklamerna som finns i spelet... Så många spel jag vill ha, nä, alla förresten... och Matiné ska köpas in även det...

Dreglar och suktar över Revolver, Utpost, Evolutionen, Wolfram mm

Vilken jävla cool samling av bra svenska rollspel man kommer ha i sin bokhylla- länge leve Lulu!!!

Och ni spelskapare som gjort reklam- jobba på!!!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Den funkar sådär.

I princip är det så man gör utfall: man gör bilden större än papperet, så att när boken beskärs så finns det utrymme för att kutta fel.

Problemet med Lulu är att de har rätt strikta regler. Om man har för stort utfall så klagar Lulu på att det inte får plats, och skärningen har så kass precision att det utrymme som Lulu tillåter ibland inte räcker till.

Ibland räcker det. Alla Tornet mot Stjärnorna som jag har sett har haft okej beskärning, men å andra sidan har jag sett en del av Gurgehs Supergäng som är helt snedkuttade.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,856
Location
Ereb Altor
Nu har jag gjort en "gubbe" till matiné. Det var inte jättekul. Det var mest räknande och det saknades i pincip meningsfulla val. Några saker slog mig.

1. När man köper grundegenskaper får man bara välja en siffra en gång. Du kan alltså bara ha 10 på egenskap och 11 på en annan. Jag antar att det är för att man inte ska sätta 11 på alla för att få så hög nivåbonus som möjligt, men innebär en ganska markant låsning.

2. Vilka inriktningar ska man välja? Det kunde stått något om det. Vilken inriktigt ska jag välja till Vältalighet ex? Eller Kunskap? Exempel hade inte skadat alls, gärna knutna till en kultur i Ereb.

3. Det hade varit lysande om det stod vilka regler som använde grundegenskapen när de beskrivs. Som att Gud är nivån i Psyke.

4. Rykte. Jag hänger inte med. "sovit i spökhus"? Jag gillar att man börjar som en hjälte, men blir man det av att vara klok gumma och springa långa sträckor?

Det var nog allt än så länge. Men, jag hoppas att det här uppfattas som konstruktiv kritik, för det är ju för att spelet intresserar mig som jag tycker att det är kul att lägga ner tid på att leka med det.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,607
Location
Fallen Umber
Ja, att Lulus skärning är under all kritik (kanske det sämsta med Lulu i allmänhet) visste jag ju. Det här visar att jag nog lär avstå från utfall i framtiden, för jag är extremt känslig för sådant som inte går ända ut i kanterna om det ska göra det. Tack för infon.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,097
Location
Helsingborg
Dimfrost said:
En kort grej bara: det är synd att bakgrundsbilderna inte fungerar ordentligt. Är det Lulu som inte klarar av inställningarna för utfallande bilder (jag har aldrig testat det själv) eller var det ett misstag i layouten?

(Sedan är jag inte helt förtjust i att ha en så pass grå bakgrund heller, men det är ju mer av en smaksak.)
Det finns lite saker som Lulu har fuckat upp, som exempelvis bakgrunden. Den ska inte vara genomgående grå utan istället en sorts gradient med grått längst ut och vitt mot mitten. Jag vet inte vad som hände. Jag har fem millimeters utfall (bleed på engelska, så Snow nu vet) men den ignorerades tydligen. Jag vet inte vad som hände.

Exempelrollpersonen på de sista sidorna blev helknäpp. Den blev dock bra i provtrycket. Jag vet inte vad som hände där. Det är en infogad pdf-fil som kanske är sparad i en annan sorts standard. Det känns rätt dyrt att mixtra med sådant så jag får se vad jag gör.

Sedan nämnde Feu "Tyvärr är en av missarna på baksidan av boken där lulu (antar att det är deras fel) klippt av lite text och länkat." Där vet jag dock vad som hände. Jag skrev stolt in mitt ISBN-nummer men trodde inte att Lulu skulle slänga dit en egen bar code, så på vissa exemplar finns det dubbla. Det lustiga är att Lulu slängde dit två bar codes (vad heter det på svenska?) så att ena kom under den andra ... och det vet jag inte varför de gjorde så.

Sedan fulade sig Lulu genom att skicka fel antal av böckerna. Jag beställde 25 signerade exemplar och 27 vanliga men fick 23 och 29. Rätt totalt antal, men fel böcker.

/Han som tror att det löste sig ändå
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
bar codes (vad heter det på svenska?)
Det heter egentligen EAN-koder. På svenska säger vi "streckkoder" i vardagliga sammanhang.

När det gäller utfallet: Är du säker på att du lät den grå bakgrundsbilden verkligen få fortsätta sträcka sig ut utanför sidorna? Och kan man se att bakgrundsbilderna sträcker sig utanför satsytan på dina PDF'er?

Jag reagerade litet när Krille sade att Lulu-böcker brukar ha små vita kanter för att de skurit fel, ty sådana där vita kanter inträffar just när man inte *har* något utfall på originalen. Det är ju inte så att skärmaskinerna hela tiden klipper fel på precis aningens mer än fem millimeter.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,097
Location
Helsingborg
Ja, det måste vara jag som har gjort något fel. Ska kolla upp det när jag är mindre stressad... eller jag kollade upp det nu istället. Jag hade glömt att klicka i för utfall när jag skulle exportera till pdf. Bah, vilket nybörjarmisstag. Jag hade inte glömt det i provtrycket.

Något jag glömde skriva i förra inlägget att folk som är nyfikna kan se spelet här och se hur bakgrundsbilden ska vara:
http://rpglab.net/edod/filer/matine_regler.pdf

Han som kan säga att spelet finns att beställa på följande sida för de som blivit intresserade
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,097
Location
Helsingborg
Jag är för övrigt sugen på att veta vad ni inte gillade och varför och hur ni ska ändra på det.

/Han som tog med i princip allt av det korrekturläsarna slog ner på
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,097
Location
Helsingborg
Måns said:
Ett stop öl är är lika utmattande som att fasta en hel dag? Två stop öl är jämförbart med att fasta en hel dag samtidigt som man företar en lång resa? 10 stop öl är samma sak som att vara utan mat i 10 dagar? Om inte Matiné är ett inlägg i alkoholdebatten är det här ganska lustigt. Eller, det är ganska lustigt om det är ett inlägg i alkoholdebatten med. :gremsmile:
Jag tänkte väl mer att spelledaren inte ska uppmuntras till att svälta rollpersonerna. Det gör inte matinéhjältar. Men jag kan väl hålla med ... äh, "det är rollspel. Det behöver inte vara realistiskt!" :gremsmile: Egentligen är det nog rätt onödigt att ens ha med "svält-regler". De borde ryka.

Men, det här har inget med min uppfattning om spelet att göra. För jag blev spelsugen av att läsa Matiné,
Nu till det som jag tänkte kommentera och lite personligare. Jag är förvånad över att du tycker spelet är vettigt. Du verkar så indie och fokuserat på berättelsen. Matiné är ändå väldigt traddig.

/Han som vill påpeka att om man ska göra en rollperson bör man använda rollpersonshäftet (pdf) och att använda sig av rollformuläret underlättar räkningen en hel del
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,097
Location
Helsingborg
Feuflux said:
Ett antal referenser till texter som finns på hemsidan (varför är inte dessa med i boken? För att hålla sidantalet nere?), avsaknad av besvärjelser till magi, etc gör att det inte känns som om spelet kan spelas fristående.
Jag tänker inte svara på kritik i denna tråd utan istället koncentera mig på att fundera över om jag kunnat gjort det annorlunda för att möta upp kritiken. Designen ville jag dock ta upp och så även detta.

Vi lever i ett moderniserat samhälle där alla har internet. Förr eller senare kommer man att söka sig sig till hemsidan för mer material. Där finns också förslag på effekter som besvärjelserna kan utföra och utförligare beskrivningar av färdigheter och förmågor. Varför det inte finns i boken är av olika anledningar men jag tycker att det är skittråkigt att läsa färdigheter, därför utelämnade jag det från regelboken. Jag vill att folk ska tycka det är kul att läsa regelboken och inte traggla igenom det.

En annan anledning nämnde jag i en annan tråd och det är att sådana saker som jag utelämnat kan utvecklas vidare av spelgruppen.

Den största anledningen är dock att jag ogillar att behöva släpa med mig regelboken till spelmötena. Det ska gå att köpa ett rollpersonshäfte (pdf) men jag har haft annat att göra så jag har inte hunnit komma ut med det. Detta häfte är det enda som man behöver ha med sig på spelmötet. Jag har två exemplar och det räcker.

Jag vet annars andra rollspel som delar av regelböckerna, DoD91 som exempel, så jag ser inte varför det skulle vara så dålig att jag har gjort det.

/Han som anade att vissa skulle tycka att det var irriterande med hänvisningar till andra böcker, för det tycker han själv, men han tog en chansning och dessutom är en del av målgruppen sådana som endast tanka ner reglerna från hemsidan
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,856
Location
Ereb Altor
Han said:
Jag tänkte väl mer att spelledaren inte ska uppmuntras till att svälta rollpersonerna. Det gör inte matinéhjältar. Men jag kan väl hålla med ... äh, "det är rollspel. Det behöver inte vara realistiskt!" :gremsmile: Egentligen är det nog rätt onödigt att ens ha med "svält-regler". De borde ryka.
Äh, svältregler kan vara coolt. Jag tänker kalla det för mat/ölpaus och då blir det coolt för då kan man besöka ett värdshus utan att vara en tönt och ändå få tillbaka utmattning.

Mat = töntigt
Öl = coolt

:gremwink:

Nu till det som jag tänkte kommentera och lite personligare. Jag är förvånad över att du tycker spelet är vettigt. Du verkar så indie och fokuserat på berättelsen. Matiné är ändå väldigt traddig.
Jag gillar rollspel. Och mest av allt gillar jag rollspel med hjärna och hjärta. Jag älskar exempelvis Mutant för det har hjärta så det räcker och blir över och det är uppenbart att Matiné har det med. Dessutom verkar det funka. Och jag älskar Erebfantasy, på ett nostalgiskt vis, och jag älskar att ha kul med mitt spelgäng.

Jag gillar verkligen inte laissez faire-trad, men jag har inget emot berättelser som fokuserar på gladaction och coola stunts.

Indiespel är nästan alltid massor av hjärta, och ibland en del hjärna. Samtidigt älskar jag filmer som Before the Devil Knows youre Dead, och sånt kan man inte spela med vanliga BRP, men massor av indiespel tillåter sånt. Men jag älskar Pirates of the Caribbean med, och om Matiné lever upp till vad det lovar så är det ett spel för mig.

Inte den rakaste vägen till varför jag gillar Matiné, men så är det iaf. :gremsmile:

/Han som vill påpeka att om man ska göra en rollperson bör man använda rollpersonshäftet (pdf) och att använda sig av rollformuläret underlättar räkningen en hel del
Jo, rollformuläret använde jag, men häftet underlättar ju enormt! Bra. Då ska jag göra klart min utbygdsjägare. :gremsmile:
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
978
Location
Södra stockholm
Som jag tror jag förmedlat med all önskvärd tydlighet, tycker jag om Matine, som företeelse, inspirationskälla och spel! Men för att svara på vad man inte gillar så tänkte jag ge mig in på detaljnivå, på ett par saker.
- Satsa. När man ska göra satsa, ska man ange ett värde, typ "Jag satsar 5". Detta går emot en tanke i Matine om ordval och att man ska säga vad man gör, osv. Jag skulle helt enkelt rekommendera att det i spelet anges ett skönsvärde för satsningen, förslagsvis 5. Då kan man bara säga "jag satsar och tar i allt vad jag har när jag dänger till råttan" (det är mycket råttor i exemplen...).
- Fint. Precis som ovan. Det borde anges ett defaultvärde, gärna 5.
- Kroppsdelar. Personlig preferens här. Men jag skulle önska att det fanns ett element av kroppsdelar i systemet. Det brukar ge den lilla taktiska/actionsaktiga finnessen att man kan sikta och ha sig. Och så blir det lite roligare att hantera att någon drar på sig en hjälm eller liknande.
- Resultat som skada. Egentligen en av de riktigt fiffiga finesserna. Gör att man slipper separata skadeslag, skicklighet påverkar skada osv. Men jag undrar om det inte drar balansen lite om en med värde 14 och en med värde 11 slåss, vilket borde vara relativt vanligt. Den förstnämnda torde bli MYCKET farligare i strid, bara genom detta värde (4ggr så hög chans till kritisk skada), och det finns få andra faktorer att balansera upp det med (rustning, skadevärden, alla har samma skadetåplighet (15) etc). Skickligheten används även till initiativ och till att undvika, så obalansen förstärks ytterligare.
- Initiativbrädet. Ok, jag har inte testat det. Men det känns inte helt i spelets anda, att ta fram en spelplan med pjäser på. Det kan säkert vara en fiffig grej, men jag tycker det känns lite frågande.

Det var de saker jag kunde komma på för stunden...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
NU har jag fått mitt ex, och det ser trevligt ut så här efter en snabb genombläddring... har inte hunnit läsa mer än några småsaker, dock. Men gillar det, bortsätt från två saker, så här spontant:

I nästa tryck, ta bart den grå plattan på alla sidor.. den tillför inget, och gör att det bara känns smutsigt och försämrar läsbarheten.

Jag skulle lagt annonserna sist i boken, tycker deras placering stör, som de ligger nu.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
978
Location
Södra stockholm
Jag kan tycka det är helt OK men annonserna utspridda, särskilt som det inte är så mycket illustrationer som lättar upp. Däremot hade det gärna fått vara snyggare annonser....
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,006
Location
Linköping
Han said:
Vi lever i ett moderniserat samhälle där alla har internet. Förr eller senare kommer man att söka sig sig till hemsidan för mer material. Där finns också förslag på effekter som besvärjelserna kan utföra och utförligare beskrivningar av färdigheter och förmågor. Varför det inte finns i boken är av olika anledningar men jag tycker att det är skittråkigt att läsa färdigheter, därför utelämnade jag det från regelboken. Jag vill att folk ska tycka det är kul att läsa regelboken och inte traggla igenom det.

En annan anledning nämnde jag i en annan tråd och det är att sådana saker som jag utelämnat kan utvecklas vidare av spelgruppen.

Den största anledningen är dock att jag ogillar att behöva släpa med mig regelboken till spelmötena. Det ska gå att köpa ett rollpersonshäfte (pdf) men jag har haft annat att göra så jag har inte hunnit komma ut med det. Detta häfte är det enda som man behöver ha med sig på spelmötet. Jag har två exemplar och det räcker.
Och min utgångspunkt är att jag vill ha med mig regelboken och endast regelboken och veta att allt jag skulle vilja kolla upp under ett spelmöte finns däri (och sedan så rör jag normalt sett inte regelboken ändå, men iallafall). Så vi tänker lite olika här, men nu förstår jag ditt upplägg bättre. Så min kritik kan härmed räknas som tillbakatagen.

Regelböckerna till DoD4 har jag för övrigt alltid räknat som en enhet, boxen liksom. Sen var vi oftast hos mig så jag behövde inte släpa på någonting. :gremsmile:
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,097
Location
Helsingborg
Krille said:
Problemet med Lulu är att de har rätt strikta regler. Om man har för stort utfall så klagar Lulu på att det inte får plats, och skärningen har så kass precision att det utrymme som Lulu tillåter ibland inte räcker till.
Ja, nu försökte jag ladda upp pdf:en med utfall, men Lulu klagade på att det var för stort. Ska testa att ladda upp filen med de krav som Lulu ställer upp.

/Han som återkommer när han beställt ett ex
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Kör UTAN de grå plattorna istället, så slipper du problemet, och det blir snyggare på köpet! :gremlaugh:

...tonplattor är struliga nog att få rätt i traditionellt tryck, och i digitaltryck är de rena lotteriet.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,097
Location
Helsingborg
Jag har tråkigt så jag tänkte svara, trots att jag tänkte att inte skulle göra det. Tänkte vänta till efter recensionerna kommer men de verkar utebli. Ni får se det här som mina tankegångar.

Feuflux said:
Jag pratade lite kort med Rickard/Han igår och gjorde då mitt vanligt fel att ta upp ett klagomål först och sedan få dåligt samvete för att jag börjar med gnäll. Rätt början hade förstås varit: "Skitsnygg layout!".
Jag ville göra ett riktigt snyggt spel, eftersom Lulu-tryck för mig andas amatör. Jag är väl halvnöjd över hur det ser ut för mina mål var något högre. Fast min kapacitet räckte inte till för det, märkte jag.

skitsnygg layout och helt rätt format/storlek på hela produktionen.
Jag tycker formatet är alldeles lagom stort, för jag ogillar alla A4-format. En bok ska gå att packa ner i en väska och det är många rollspel som inte går att göra det med.

Det enda jag stör mig på i den vägen är reklamsidorna (som av självförklarande skäl sticker ut från resten). Nu är ju det här ett spel som är utgiven av en enskild person så då är det okej.
Jag tycker inte att reklamen sticker ut tillräckligt faktiskt, så det känns bra att andra tycker det motsatta. Jag borde nog egentligen satt reklamen så att den delade sida med tipsen istället för att läsaren ska vända blad och få se reklam, men annars tycker jag själv att det är galant att använda reklamen som en markering för kapitelbyte.

Talspråket störde jag mig inte på (läst 30 sidor noga och skummat resten) /.../ Magikapitlet (okej, här blev det nog för mycket talspråk för mig märkte jag) säger att...
Det är trots allt en mästare som berättar för en lärling, men jag kan förstå invändningen. Vad gäller talspråket annars så är det min maximala förmåga. Jag ville också vara rätt personlig då det är jag som kan liknas vid mästaren som berättar för lärlingen (läsaren) och på så sätt delar med sig av sina erfarenheter.

...och det var några småmissar någonstans vilket är helt ok.
Tyvärr är det inte det i min bok, så folk som hittar felaktigheter får gärna skriva det till mig (via PM).


---

* Matiné har 5 levnadsbanor mot DoDs 10 yrken.
Det här stämmer egentligen inte. Färdigheterna är mer som yrken.

* Matiné har 24 färdigheter mot DoDs 65 (65 är förstås alldeles för många).
Det här stämmer egentligen inte heller, då Matiné har 64 färdigheter om man räknar med alla inriktningar.

* Matiné har Bekant, Gud, Rykte och Förmågor som ska levandegöra ens roll. DoD6 har inget motsvarande (det står att man ska skriver ner personlighet etc men det finns inget regelstyrt).
Samt regeln för närliggande färdigheter, vilken särskiljer rollpersonen väldigt bra gentemot andra.

* DoD6 har 80 sidor magi och religion och Matiné 16. Tidigare punkter vinner Matiné (förutom första då kanske) men här kommer skillnaden på ett storprojekt och enmansprojektet.
Med rollpersonshäftet så blir det sex sidor magi till. Att religiösa kan frammana magi tycker jag är rätt töntigt då det bara en nödlösning på att "de är så värdelösa annars".

* Strid, det viktigaste av allt :gremsmile:. /.../ Det är stor skillnad på interaktivitet då man faktiskt kan göra annat än att säga "jag anfaller".
Efter att ha spelat Feng Shui (och nu Matiné) så vägrar jag göra folk som kan slåss i andra system, just för att man endast slår tärningar där. :gremsmile:

Spelexemplet på detta har dock Han inte i boken utan på hemsidan.
Jag har faktiskt mängder av exempel i tips-delen. :gremsmile:

magi är svårt att hantera för den ovane då systemet i princip tillåter full frihet. Ovana ingår dock inte i målgruppen.
Jag har funderat lite kring vad min målgrupp är. Jag tror att de som får ut mest av Matiné är de som endast har spelet 1-3 spel i sitt liv. Har kontakt med både en ung Mutantspelare och en ung Eonspelare och båda tycker Matiné är det bästa som hänt dem. Eonspelaren körde ett spelmöte när han fick boken igår och tyckte spelet var fräscht, roligt, röjigt och gav djupa karaktärer.

Varför detta jämförande med DoD6R då? Tja, i lördags så var jag på en fest hos en polare som jag lirat lite rollspel ihop med och en annan kille på festen hade också spelat tidigare och så snackade vi lite löst om att lira igen /.../ Antagligen blir det att jag kombinerar spelen och använder Matiné som en tilläggsmodul snarare än ett fristående rollspel. Och det är kanske rätt nära Hans vision ändå.
Ja, hur man använder ett regelsystem kan man föra över till alla regelsystem. Matiné stödjer den spelledarstil som jag för fram. I princip alla spelledare där ute spelleder allting på ett och samma sätt men varierar äventyren utifrån vilket rollspel som spelas. Om det är bra eller inte är inte upp till mig att avgöra.

/Han som undrar vad för kommentarer Riotminds-Theo hade gett på spelet, för han minns följande med ett leende på läpparna

Slutkommentar. Nej, Nej, Nej. Jag tycker inte att dina ”husregler” tillför något. Det är bättre att köra de ursprungliga Drakarreglerna eller välja ett spel som konsekvent håller sig till ”levels” eller nåt annat som får det att kännas High. Tycker att du har ändrat i detaljer utan att se helheten. Håller med någon som sa att detta inte är Drakar och Demoner längre. Det lider som de allra flesta husregler av ”lapptäckssyndromet”. Man lagar och lappar för att man inte är nöjd och till slut har man bara förvärrat det. Säg istället att du har ett eget spelsystem HANsYSTEM kanske . Å andra sidan är ju Ereb Altor ett lapptäcke också..så det kanske funkar.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,097
Location
Helsingborg
Måns said:
Nu har jag gjort en "gubbe" till matiné. Det var inte jättekul. Det var mest räknande och det saknades i pincip meningsfulla val.
Jag kan hålla med om att göra en rollperson kan bli tamt, men jag gillar hur snabbt det går. Dock så tycker jag att det blir rätt coolt när man börjar fundera kring vilka färdigheter man kan kombinera med varandra, vilket gör att rollpersonerna får ett visst djup.

1. När man köper grundegenskaper får man bara välja en siffra en gång. Du kan alltså bara ha 10 på egenskap och 11 på en annan. Jag antar att det är för att man inte ska sätta 11 på alla för att få så hög nivåbonus som möjligt, men innebär en ganska markant låsning.
Ja, för när jag testade det så köpte alla spelare 17, 17, 13, 13 osv... Det blev rätt tråkiga stats så därför införde jag den där begränsningen som inte på något sätt är speltestad.

4. Rykte. Jag hänger inte med. "sovit i spökhus"? Jag gillar att man börjar som en hjälte, men blir man det av att vara klok gumma och springa långa sträckor?
Man börjar visserligen som hjälte i siffrorna men endast som omtalad enligt ryktesreglerna. Först när man kommer upp mot 13 i Rykte så får man hjältestatus. Jag nämner det i rubriken Ryktets följdeffekter på sidan 32.

Det var nog allt än så länge. Men, jag hoppas att det här uppfattas som konstruktiv kritik, för det är ju för att spelet intresserar mig som jag tycker att det är kul att lägga ner tid på att leka med det.
Det ska bli intressant att se om någon drar igång en krönika med spelsystemet. Jag vet att en av korrläsarna ska använda systemet till Götterdämmerung och om man vill efterlikna Vargarnas pakt är det nog en bra idé.

/Han som tycker att den finurligaste regeln är just att man kan kombinera färdigheter
 
Top