Nekromanti Våra intryck av Matiné

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,097
Location
Helsingborg
Hakanlo said:
- Satsa. När man ska göra satsa, ska man ange ett värde, typ "Jag satsar 5". Detta går emot en tanke i Matine om ordval och att man ska säga vad man gör, osv. Jag skulle helt enkelt rekommendera att det i spelet anges ett skönsvärde för satsningen, förslagsvis 5.
Det var ett vettigt förslag. Jag låste exempelvis utmanövreringen vid -5 för att gå 5 rutor mindre då det var för svårt att förklara det för spelarna. Helt klart borde jag gjort samma sak på det andra. Jag återkommer dock till detta.

Då kan man bara säga "jag satsar och tar i allt vad jag har när jag dänger till råttan" (det är mycket råttor i exemplen...).
Alla exempel från boken är tagen från de spelmöten jag har haft under de två år som jag speltestade Matinés regelkärna. Det var en råttmänsmaffia i det allra första äventyret jag körde.

- Kroppsdelar. Personlig preferens här. Men jag skulle önska att det fanns ett element av kroppsdelar i systemet. Det brukar ge den lilla taktiska/actionsaktiga finnessen att man kan sikta och ha sig.
Fast du kan satsa och beskriva det som att det träffar på känsliga områden, så den där taktiska finessen finns redan. Jag plockade bort kroppsdelar då de endast är omständliga och faktiskt inte tillför något, precis som kartor inte tillför något under strider. Någon kommer nu att säga att det visst tillför något och jag håller med men det går precis lätt att uppnå samma sak endast genom att använda sig av muntliga beskrivningar istället för regelmässiga (kroppsdelar) eller visuella (kartor) beskrivningar.

Här är det också möjligt att kunna finlira lite. Jag gillar själv att kunna satsa 3 för att försöka få ut motståndaren lite fortare eller bara köra på det optimala och satsa hälften av det motståndaren Slås ut på. Dock har jag varit med om spelare som har satsat 7-10 bara för att det är häftigt att kunna beskriva hur totalt tillintetgjord motståndaren blir.

Om man låser fint och satsning vid ett visst värde kommer det medföra att det aldrig känns värt att göra det förrän vid riktigt höga värden (15+). Jag tycker inte att det är särskilt stor skillnad på att säga "Jag satsar på att träffa huvudet" mot att säga "Jag satsar 5 på att träffa huvudet".

Och så blir det lite roligare att hantera att någon drar på sig en hjälm eller liknande.
Enligt personen som utövar medeltida strid, som jag har snackat med (och som utformade rustningssystemet) är en hjälm mer i vägen än till nytta, då den inte skyddar tillräckligt stor yta för att motståndaren ska ha problem med att undvika skyddet.

- Resultat som skada. Egentligen en av de riktigt fiffiga finesserna. Gör att man slipper separata skadeslag, skicklighet påverkar skada osv. Men jag undrar om det inte drar balansen lite om en med värde 14 och en med värde 11 slåss, vilket borde vara relativt vanligt. Den förstnämnda torde bli MYCKET farligare i strid, bara genom detta värde (4ggr så hög chans till kritisk skada),
Glöm inte att personen som har värde 11 kan satsa. Om inte fummelregeln funnits hade det alltid varit bättre för den med lägre värdet att satsa. Att det är enkelt att man kan bli väldigt duktig gör faktiskt inget - det är till och med befriande för mig som spelledare. Det hade känts konstigt med en såpass viktig regel som perfekta slag, som en del av spelarinflytandet, om den sällan hade inträffat.

Någon som är Mästare i sitt vapen (eller Rutinerad i ditt exempel) ska vara kick-ass och kunna plöja igenom namnlösa motståndare (som har värde 10).

- Initiativbrädet. Ok, jag har inte testat det. Men det känns inte helt i spelets anda, att ta fram en spelplan med pjäser på. Det kan säkert vara en fiffig grej, men jag tycker det känns lite frågande.
Ett av designmålen är att få ner bokföringen i så stor mån som möjligt. Om man använder initiativbrädet slipper man anteckna initiativet Shadowrun, någon?), reda ut vems initiativ det är (DnD och Deadlands, någon?), bokföra hur många namnlösa det är kvar, slippa hålla på med stridsrundor och slå nya initiativ (DoD, någon?) och så ger även stridsbrädet en möjlighet till ännu en taktisk användning.

Jag har börjat använda stridsbrädet även till andra rollspel då det underlättar väldigt mycket att ha det.

/Han som tackar för kritiken
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,097
Location
Helsingborg
EvilSpook said:
Hade gärna fått ha fler och bättre illustrationer.
Jag hade faktiskt tänkt att skippa bilder helt men ångrade mig och slängde dit lite siluettbilder för att underlätta navigeringen i boken. Det är i princip det enda skälet till varför det finns bilder i boken.

/Han som funderade på att nämna det i boken men skippade det då det inte är särskilt viktigt
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Han said:
EvilSpook said:
Hade gärna fått ha fler och bättre illustrationer.
Jag hade faktiskt tänkt att skippa bilder helt men ångrade mig och slängde dit lite siluettbilder för att underlätta navigeringen i boken. Det är i princip det enda skälet till varför det finns bilder i boken.

/Han som funderade på att nämna det i boken men skippade det då det inte är särskilt viktigt
Varför inga bilder alls?
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,097
Location
Helsingborg
Jag ville bli klar med spelet och orkade inte hålla på med en extern iillustratör som eventuellt dessutom skulle kosta pengar. Siluettbilderna tog kanske en vecka och kunde göras medan texten var ute på korrektur. Siluettbilder är dock väldigt farliga att leka med, märkte jag. Sådant som är självklart när man har bilden framför sig är inte lika självklart när det inte finns något perspektiv i bilden. Paret som kysser varandra såg från början ut som två apor som pussade varandra.

/Han som också gjorde grundlayouten under korrekturen
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
978
Location
Södra stockholm
Han said:
Här är det också möjligt att kunna finlira lite. Jag gillar själv att kunna satsa 3 för att försöka få ut motståndaren lite fortare eller bara köra på det optimala
Ok, gillar finlir... kanske man kan nöja sig med att se låt säga 1/3 av CL som en default om inget annat sägs...
Han said:
Om man låser fint och satsning vid ett visst värde kommer det medföra att det aldrig känns värt att göra det förrän vid riktigt höga värden (15+).
Ja, så blir det ju, rent matematiskt.

Han said:
Jag tycker inte att det är särskilt stor skillnad på att säga "Jag satsar på att träffa huvudet" mot att säga "Jag satsar 5 på att träffa huvudet".
Tja, skillnaden ligger ju i att det förra är en allmän beskrivning, som skulle kunna återfinnas i vilken kontext som helst, medan den andra bara är relevant i kontexten av ett visst regelsystem. Är vad jag tänker. Men visst, själva sägandet är ju nästan samma.

Han said:
Ett av designmålen är att få ner bokföringen i så stor mån som möjligt. Om man använder initiativbrädet slipper man anteckna initiativet .... och så ger även stridsbrädet en möjlighet till ännu en taktisk användning.... Jag har börjat använda stridsbrädet även till andra rollspel då det underlättar väldigt mycket att ha det.
Tillåt mig att lägga om kursen vad gäller detta. Jag gillar verkligen tanken med att snabba på/minska bokföringen i strider. En fascinerande tanke: tänk om man tar detta fullt ut, och inför fler liknande bräden? Skadebräden? Handlingsbräden? Alltså, inte för att göra ett mer komplicerat spel. Och framförallt: inte en topologisk representation á là miniaturer på en karta/rutnät. Bokföringshjälpmedel, helt enkelt.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,097
Location
Helsingborg
Hakanlo said:
Han said:
Jag tycker inte att det är särskilt stor skillnad på att säga "Jag satsar på att träffa huvudet" mot att säga "Jag satsar 5 på att träffa huvudet".
Tja, skillnaden ligger ju i att det förra är en allmän beskrivning, som skulle kunna återfinnas i vilken kontext som helst, medan den andra bara är relevant i kontexten av ett visst regelsystem.
Nja, jag vet inte. Själva orden "finta" och "satsa" liksom "Gud", "Bekant", "Svårt" är alla regeltermer som används i beskrivande meningar. Att säga "Jag satsar på att träffa huvudet" skulle i Matiné betyda en hänvisning till en regel, precis som "Jag försöker utmanövrera råttan" eller "Gudarna är med mig! Blixten slår ned i ett torn och bitar av torner regnar ned över henne". Därför ser jag ingen skillnad på enbart "satsa" eller "satsa 5", förutom att den senare tar marginellt längre tid att säga.

Fast jag gillar din tanke om ett standardvärde om inget annat sägs. Där vore faktiskt fem ett lagom värde, då det är vad man borde satsa mot människor som inte har någon rustning.

Tillåt mig att lägga om kursen vad gäller detta. Jag gillar verkligen tanken med att snabba på/minska bokföringen i strider. En fascinerande tanke: tänk om man tar detta fullt ut, och inför fler liknande bräden? Skadebräden? Handlingsbräden? Alltså, inte för att göra ett mer komplicerat spel. Och framförallt: inte en topologisk representation á là miniaturer på en karta/rutnät. Bokföringshjälpmedel, helt enkelt.
Och så säger folk att sarkasm inte fungerar på internet. :gremsmile: Exempelvis skadebokföringen går att göra på krångliga (Eon) och enkla (Matiné) sätt och ändå få ut ungefär samma information. Jag har själv insett att det går att förenkla saker - jag nämnde i förra inlägget hur jag ersatt regelmässiga och visuella beskrivningar med muntliga.

Dock har jag svårt att inse hur man ska kunna förenkla bokföringen. Jag ersatte papper och pennabokföringen med ett bräde och tärningar som markörer men det är ungefär som att ersätta en regelmässig beskrivning med en visuell. Därför förstår jag din poäng att det kan verka rätt meningslöst med en sådan ändring, då det inte följer samma flyt som det muntliga fokuset som Matiné ändå har.

Har du någon annan syn på hur bokföringen bör gå tillväga?

/Han som nu kom på en sak till Ljus och lykte
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag tyckte att det absolut behövdes nån form av bilder, många sidor är tunga så det räcker ändå, speciellt de med tvåspalt. Fast det kanske blir bättre om du spolar bakgrundsplattan på sidorna.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Vart finns regler för magi? De i boken är ganska obegripliga så jag söker nån sorts tillägg som inte kom med i boken. Hittar inget på hemsidan.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,097
Location
Helsingborg
Uppslaget på sida 92-93 finns i princip allt du behöver veta. I rollpersonshäftet finns det mer ingående förklaringar över (läs: exempel på) vad en magiker från en viss magiskola kan göra. Just nu är dock RPGLab nere så jag kan inte ge en länk. Vad var det du fann krångligt, om vi utgår från exemplet på sidan 93?

/Han som lade märke till att det finns en hänvisning till "magihäftet" på sida 92 när det borde stå rollpersonshäftet
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,856
Location
Ereb Altor
Han said:
Man börjar visserligen som hjälte i siffrorna men endast som omtalad enligt ryktesreglerna.
Men jag tycket alltså att det är en bra grej med rykten, men hade hellre sett att man gjorde något kul och fantasieggande av det. Jmfr tidigare äventyr i Spirit of the Century. De beskriver man som namnet på en Pulpnovel ("Dex Black och zombieninjornas hämnd") och en kort baksidestext, dessutom måste en annan karaktär agera side kick i äventyret. En sådan grej är kul att göra och man tvingas bolla idéer med övriga deltagare. En annan väldigt enkel men effektiv teknik är 50 ordsbakgrunden. Skriv en bakgrund med max 50 ord och plocka ut tre viktiga ord som bildar Färdigheter. Det är också kul och kreativt.

Sånt tror jag att Matiné skulle vinna på väldigt mycket. Hur får jag min karaktär att kännas som en matinéhjälte?
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,097
Location
Helsingborg
Jag har fullänkat till RPGLabs server då jag ännu inte har hunnit flytta på någonting. Jag kan slänga upp de nödvändiga filerna på följande ställe tills vidare. Än så länge finns inte initiativbrädet med i rollpersonen_tryck.pdf, tyvärr. Ska försöka åtgärda det så snabbt jag kan.
http://www.student.itn.liu.se/~rikel934/matine/

Den här veckan har jag strulat med att göra rollpersonshäftet tillgängligt för köp. Jag säljer den typ för tillverkningskostnad. Jag ska beställa hem några exemplar för att se hur de ser ut i tryck.
http://www.lulu.com/preview/paperback-book/rollpersonsh%C3%A4fte/7399687

/Han som gärna tar emot en kort spelrapport om hur det gick med spelmötet
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,419
Location
Umeå
Tackar
angående spelrapport så är det nog bäst att hoppas på
HJK han ska spelleda och är en bättre regelnisse än mig :gremsmile:
men det ska bli skoj att prova
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
978
Location
Södra stockholm
Och så säger folk att sarkasm inte fungerar på internet. :gremsmile: Exempelvis skadebokföringen går att göra på krångliga (Eon) och enkla (Matiné) sätt och ändå få ut ungefär samma information. Jag har själv insett att det går att förenkla saker - jag nämnde i förra inlägget hur jag ersatt regelmässiga och visuella beskrivningar med muntliga.

Dock har jag svårt att inse hur man ska kunna förenkla bokföringen. Jag ersatte papper och pennabokföringen med ett bräde och tärningar som markörer men det är ungefär som att ersätta en regelmässig beskrivning med en visuell. Därför förstår jag din poäng att det kan verka rätt meningslöst med en sådan ändring, då det inte följer samma flyt som det muntliga fokuset som Matiné ändå har.
[/QUOTE]

Ursäkta, nu blev jag lite förvirrad. Jag menade inte alls att vara sarkastisk, om det var det du uppfattade det som. Jag funderade på att det var en bra idé med visuella representationer i största allmänhet. Och att ett initiativbräde var ett exempel på det. Och att det kunde passa ett snabbt och effektfullt system som Matiné.

Tanken jag hade var just att andra visuella representationer än figurbräden var en intressant möjlighet. Men jag har inte tänkt ut något i detalj... men låt säga att man vill hålla ordning på vad alla som är med i en strid har för skador. Då kanske man kan ha några enkla siluetter på ett papper, och sedan lägga röda markörer på dem för varje skada (där är råttan som är skadad i benet, där är skelettet som fick armen avhuggen....)

För övrigt har jag inget emot råttmän. Några av mina bästa vänner är faktiskt råttmän! :)
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,097
Location
Helsingborg
Dimfrost said:
Jo, förstås. Lulu har en funktion för utfallande bilder. Det jag undrar är om den inte funkar, eller om det blev misstag i layouten, det vill säga om man kan lita på Lulu i det här avseendet i framtiden eller inte.
En liten uppföljning. Jag beställde ett exemplar och nu med utfall, vilket ser helt ok ut. Det jag däremot tycker är konstigt är att trycket blev mycket bättre nu. Jag undrar om det är för att jag endast beställde ett exemplar?

Sedan är det här andra beställningen och andra gången som det blir något fel. Förra gången fick jag 27 av den vanliga Matiné-boken och 23 av de som jag skulle signera när jag beställde 25-25. Den här gången fick jag med en bok som heter Leyanna och är på franska. Det dåliga är att ISBN-numret på den boken har samma sorts feltryck som de vanliga Matiné-exemplaren som jag beställde.

/Han som gör inlägget för ordningens skull
 
Top