JohanL
Champion
Tack, letade på fel ställen ser jag (yrkesdefinitionen).Yes, man får välja eller slå, det står både på sid 9 och sid 27.
Tack, letade på fel ställen ser jag (yrkesdefinitionen).Yes, man får välja eller slå, det står både på sid 9 och sid 27.
Kul att höra, tack!Efter obegripligt såsande med ups fick jag äntligen mitt paket idag, och YOWZA - det är inte G5-storlek!!! Höll länge i böckerna och betraktade dem som nåt utomvärldsligt föremål - så stora!!
Det var en behaglig överraskning för pdf:en lurade mig på skärmen att texten var lite pyttig. Gillar!
Mina top 5 så här på rak arm:
Sen skulle det ju inte vara DoD om det inte fanns saker som inte exakt matchar ens egen dröm-DoD-modell. Men faktiskt ganska få. Just nu kommer jag egentligen bara på släktesförmågorna som för min smak kanske kunde ha fått vara lite kraftigare (dvärgen!), eller kanske helst med alternativ. Yrkesförmågorna kanske också. Man borde kunna starta som magiker med en familiaris
- Bilderna. Verkligen grymma
- Monsterattackerna - verkligen glad att de höll dem från SS!
- Att föremål har en regelmässig effekt. T.o.m. parfym har en regeleffekt Härligt.
- Improviserade vapnen. Har inte testat ännu, men verkar genialt.
- Själva grundmekaniken - GE + Hjälteförmågor, T20, en handling i rundan, KP & VP osv. Tycker det är en ganska nätt och trevlig motor Börjar till och med gilla fördel/nackdel som jag ju givetvis först var skeptisk till - det finns ju inte i EDD!
Tack för ett fint spel!
Vi hade rätt kul med att slå fram precis ALLT i rollpersonen som går att slå farm. Så till den grad att jag nästan saknade ett sätt att slumpa fram färdigheterna också. Infiltration av friformsflummet! Snart sitter man väl där och får välja namn eller folkslag också. Slippery slope! Men att slå utrustning först, och sedan anpassa färdigheterna därefter hjälpte ju lite.Tycker det känns helt tokigt att utrustningen ska definiera hur du måste bygga din rollperson snarare än att, typ, du skaffat den utrustning du behövde.
Jag hade gärna haft ett par färdiga "besvärjelsepaket" för de olika magiskolorna, så att man hade fått besvärjelserna bestämda också!Vi hade rätt kul med att slå fram precis ALLT i rollpersonen som går att slå farm. Så till den grad att jag nästan saknade ett sätt att slumpa fram färdigheterna också. Infiltration av friformsflummet! Snart sitter man väl där och får välja namn eller folkslag också. Slippery slope! Men att slå utrustning först, och sedan anpassa färdigheterna därefter hjälpte ju lite.
Eller så kikar du i bokens innehållsförteckning eller index, som båda pekar direkt till hjälteförmågorna.Register och hur man hittar saker är svårt att få till 100% tillfredställande hur man än gör, det är alltid nån kompromiss man behöver göra. Och överlag tycker jag det är bra i regelboken. Men jäklar vad tillrört hjälteförmågorna är XD
(jag tittar just nu i PDF:en, och det index som finns där)
Jag ville hitta en lista på alla hjälteförmågor och deras beskrivningar. Under "Din rollperson" hittar jag "Hjälteförmågor". Under en stor rubrik som deklarerar "Hjälteförmågor" hittar jag ett par meningar som säger att "en rollperson börjar med en hjälteförmåga från yrket, och kan köpa fler sen", med en sidhänvisning. I övrigt handlar merparten av kapitlet istället om svagheter.
Jag går till sidan som refereras, och kommer då till kapitlet "Erfarenhet", där det nämns två sätt på vilka jag kan få fler hjälteförmågor. Inget mer.
Istället måste jag gå till kapitlet "Färdigheter" och DÄR hittar jag slutligen en beskrivning av alla hjälteförmågor.
Puh! XD
Det här är väl det jag oftast kämpar med i Ligans regelböcker (av de jag läst, vilket inte är alla); saker är inte alltid så lätta att hitta för de ligger inte där jag hade lagt dem, och saker man (jag) kan tycka är viktiga döljs under andra rubriker där kopplingen inte alltid är uppenbar.
Det här är inte ett jättestort problem, och om man bara spelar spelet några gånger brukar det gå fort att få en känsla för var saker står, plus att PDF:en ju har en sökfunktion. Men om det är en återkommande sak (som jag inte enbart ser som en fråga om personliga preferenser) jag hoppas ligan fortsätter jobba för att förbättra i framtida spel så är det att kunna hitta saker lättare i PDF:erna.
(Hade jag enbart suttit med boken hade jag ju istället genast gått till registret i slutet av boken, och där står det sidreferens både till kapitlen under "Din rollperson" och till de faktiska beskrivnignarna under "Färdigheter". Men i en PDF som har ett rejält index är inte det min första tanke)
Eller så kikar du i bokens innehållsförteckning eller index, som båda pekar direkt till hjälteförmågorna.
(Hade jag enbart suttit med boken hade jag ju istället genast gått till registret i slutet av boken, och där står det sidreferens både till kapitlen under "Din rollperson" och till de faktiska beskrivnignarna under "Färdigheter". Men i en PDF som har ett rejält index är inte det min första tanke)
Aha, så inlägget gällde bara PDF:ens bokmärken? Sorry, missade det.
Well, att i kapitlet med titeln "Hjälteförmågor" kanske ha en sidreferens till kapitlet där hjälteförmågorna faktiskt beskrivs, och inte bara till ett kapitel som bara nämner hjälteförmågor i förbigående, känner jag är applicerbart på både bok och PDF. Men primärt gäller det PDF:er ja.Aha, så inlägget gällde bara PDF:ens bokmärken? Sorry, missade det.
Jag har typ inte använt en fysisk rollspelsbok sen skaffade min första surfplatta för ett antal år sedan, och det är väldigt befriande att inte behöva släpa runt massa böcker överallt. I synnerhet i modernare PDF:er som har just rejäla indexeringar, sökfunktion, ibland till och med länkad text så man inte ens behöver bläddra fram och tillbaka. Så jag är väldigt tacksam över att Ligan är så pass generösa med PDF:er som ni är och ger en stor tumme upp för det.Men om det är en återkommande sak (som jag inte enbart ser som en fråga om personliga preferenser) jag hoppas ligan fortsätter jobba för att förbättra i framtida spel så är det att kunna hitta saker lättare i PDF:erna.
Bokmärkena I PDF:en följer innehållets disposition, dvs. det är en trådad listning av de olika rubriknivåerna i den ordning de förekommer i dokumentet. Ibland med förtydligande tillägg som visar att rubriken avser en textruta, en frivillig regel eller en tabell. Det är alltså bara en väldigt utförlig innehållsförteckning, om än mindre överskådlig.Register och hur man hittar saker är svårt att få till 100% tillfredställande hur man än gör, det är alltid nån kompromiss man behöver göra. Och överlag tycker jag det är bra i regelboken. Men jäklar vad tillrört hjälteförmågorna är XD
(jag tittar just nu i PDF:en, och det index som finns där)
Jag ville hitta en lista på alla hjälteförmågor och deras beskrivningar. Under "Din rollperson" hittar jag "Hjälteförmågor". Under en stor rubrik som deklarerar "Hjälteförmågor" hittar jag ett par meningar som säger att "en rollperson börjar med en hjälteförmåga från yrket, och kan köpa fler sen", med en sidhänvisning. I övrigt handlar merparten av kapitlet istället om svagheter.
Jag går till sidan som refereras, och kommer då till kapitlet "Erfarenhet", där det nämns två sätt på vilka jag kan få fler hjälteförmågor. Inget mer.
Istället måste jag gå till kapitlet "Färdigheter" och DÄR hittar jag slutligen en beskrivning av alla hjälteförmågor.
Puh! XD
Det här är väl det jag oftast kämpar med i Ligans regelböcker (av de jag läst, vilket inte är alla); saker är inte alltid så lätta att hitta för de ligger inte där jag hade lagt dem, och saker man (jag) kan tycka är viktiga döljs under andra rubriker där kopplingen inte alltid är uppenbar.
Det här är inte ett jättestort problem, och om man bara spelar spelet några gånger brukar det gå fort att få en känsla för var saker står, plus att PDF:en ju har en sökfunktion. Men om det är en återkommande sak (som jag inte enbart ser som en fråga om personliga preferenser) jag hoppas ligan fortsätter jobba för att förbättra i framtida spel så är det att kunna hitta saker lättare i PDF:erna.
Med andra ord ett mycket lösbart problem genom att fundera mer över hur man sätter rubrikerna och organiserar informationen i kapitlen =)Bokmärkena I PDF:en följer innehållets disposition, dvs. det är en trådad listning av de olika rubriknivåerna i den ordning de förekommer i dokumentet.
Som sagt, om du använder innehållsförteckning eller index i PDF:en, som är hyperlänkade, så hittar du snabbt och enkelt till hjälteförmågorna. Inte svårt alls faktiskt.Med andra ord ett mycket lösbart problem genom att fundera mer över hur man sätter rubrikerna och organiserar informationen i kapitlen =)
Inte i det den här produkten så klart, men det var inte tanken heller. Jag hoppas på nästa.
Jag tycker nog att vi gjort det – bokmärken, hyperlänkade sidhänvisningar, dito innehållsförteckning och register.Absolut, varför använda alla de funktioner som finns i en PDF och försöka maximera deras användbarhet. Mycket fånigt av mig att föreslå något så befängt.
Snabba guldmynt(ett hårdkokt stadsäventyr av Jens vore högintressant (Kandra Noir... , just sayin).
Hon stirrade mot Magikernas Hus. De vittrande gargouillerna stirrade tillbaka. En höskrinda stod parkerad mot en timrad husgavel. Det regnade.Vore kul om även andra författare/kulturpersonligheter med rollspelsbakgrund som Jens Lapidus, Johannes Anyuru, Amanda Lind och Magnus Västerbro m fl skrev något scenario var till nästa DoD-kampanj (ett hårdkokt stadsäventyr av Jens vore högintressant (Kandra Noir... , just sayin).