Nekromanti V2089 (Runda 1)

Konrad Konvalj

Myrmidon
!Paxen said:
Absolut, det är bakläxa på mig egentligen. Jag reagerade utan att tänka efter, vilket är ett fail oavsett om jag är en bybo eller ulv.

Håller på och försöker läsa igenom dom inlägg som har gjorts under tiden jag har varit inaktiv.
Bra. Ta din bakläxa och läs igenom det du missat.

Tippar på att du har lite läsning framför dig, men när du är klar kan du gärna komma med en analys som känns med i matchen.

!Paxen

Swashbuckler
Re: Rösträkning på begäran.

Möller said:
Och sen gick jag igenom !Paxens inlägg på jakt efter Brynolf. En enda gång nämns Brynolf (och !Paxen har faktiskt inte så få inlägg). Det är på eftermiddagen på söndagen:

!Paxen said:
Det jag ser snabbt är att Brynolf har avslöjat 2 saker om sig. Att avslöja så mycket kan dels tyda på att han är ulv, eller att han har mycket att avslöja.
"Eller har mycket att avslöja"? Vadå, har inte du både klass och yrke?

Nå, !Paxen, varför så tyst om Brynolf? Vad tycker du om honom? Är han lämplig att rösta ut denhär rundan?

En annan ska jag kom att tänka på. Det var !Paxen som upplyste oss om att Andersson inte hängt med i PMet innan spelet började. När ulvarna fick sina roller kontaktade de såklart varandra, när de inte fick kontakt med Andersson så kollade de runt lite, t.ex. om han läst PMet. Eller?
Mest för att han flyger under min radar. Den senare tiden så har jag tänkt mer på att jag vill lägga press på den som är mer inaktiv än mig vilket är Korpen. Skulle kunna tänka mig att han är ett bra mål för en siare, även om jag tycker att Vimes, Vicotnik, Sapient (fast han skulle ju pinga falskt, så det är ju ingen bra idé..) eller K.K. bör kollas först.

Andersson gör ju detsamma nu, dock så är det irriterande att inte få reda på något om hans roll. Om vi har tur så är han en ulv och det är väl bara 1/3 chans på det tyvärr.

Jag vill att Korpen ska göra åtminstone ett inlägg till och då hoppas jag att han kan göra en bra analys i egenskap av att ha varit i sidolinjen. Jag skulle känna mig nöjd så.

Konrad Konvalj

Myrmidon

Vimes said:
Kom igen nu Konrad. Att bara säga att alla yrken och klasser som nämns i startinlägget finns med är ju en jävla no brainer. Jag vill se din paranoia gå i spinn och plocka upp något!
Jaja. Vicotniks inlägg fick igång mig så jag har haft fullt upp. Det finns mycket att gissa på där och lägga ihop saker och dra väldigt konstiga och paranoida slutsatser så det passade mig perfekt. Kommer jobba mig in djupare i det..

Brynolf

Dum fan

Vicotnik said:
Dels så har du haft låg aktivitet trots att du har varit med i fler partier
Jovars, där kan jag väl inte säga emot direkt.

anser att du släppte din information väldigt fort i början, vilket gör det svårare för oss att få fram information/reaktioner från och om dig.
Ja, och det här jag jag försökt förklara hela spelet. Jag hade så klart inte tänkt outa mitt yrke så där snabbt, men jag tyckte det var bäst att komma ut med det så det kunde luftas i tid. Du måste väl ändå hålla med om att KRIM är en rätt het potatis att hålla i munnen alltför länge?

Och angående att jag öht började outa snabbt, tja, där har vi väl helt enkelt inte samma syn på första rundan.

Du har oftast bara hoppat på existerande drev och ofta är du sen in i dreven.
Jag har velat ha fart på outningarna som sagt, och inte styrts av vagt motiverade misstankar. Att jag varit sen på dreven emellanåt beror så klart på detta.

Samt jag upplever dig som ganska så undvikande i ditt spelsätt.
Vad har jag undvikit? Jag har försökt diskutera folks misstankar mot mig hela rundan utan framgång. Har jag undvikit att kasta klent befogade misstankar omkring mig? Absolut! Det är först nu jag börjar få tillräckligt på benen för att kunna ta fram de orange färgkritorna.

Vicotnik

Den onde
Staff member

Brynolf said:
Vad har jag undvikit? Jag har försökt diskutera folks misstankar mot mig hela rundan utan framgång. Har jag undvikit att kasta klent befogade misstankar omkring mig? Absolut! Det är först nu jag börjar få tillräckligt på benen för att kunna ta fram de orange färgkritorna.
Det är inte vad du har gjort, det är helt och hållet hur jag upplever dig och din spelstill i detta parti.

Brynolf

Dum fan

Vicotnik said:
Det är inte vad du har gjort, det är helt och hållet hur jag upplever dig och din spelstill i detta parti.
Ok, magkänsla i all ära, men kan du vara något mer specifik? Vad är det du upplever att jag undvikit då?

Xyas

Swashbuckler
Denna eftermiddag har jag spenderat med att få deadlines kastade efter mig på jobb. Detta innebär att min aktivitet kommer att sjunka dramatiskt fram till och med månadsskiftet.

Så ni vet.

Xyas

Swashbuckler
Nä då. Jag ska försöka vara så aktiv jag kan, men om jag försvinner periodvis så vet nu i varje fall varför nu.

Konrad Konvalj

Myrmidon

NOM: (5) Vimes, Brynolf, Recca, Vicotnik, Xyas
ROB: (2) Spider Jerusalem, !Paxen
MUT: (1) Möller,
PSI: (0)
REP: (0)

---

BRAT: (1) Konrad Kovanlj
KRIM: (1) Brynolf
MERC: (1) Möller
MPOL: (0)
SVOT: (1) Spider Jerusalem
KORP: (0)
MUD: (0)
ZIGGY: (1) Sapient

Det finns väktare med i spel vill jag påstå. Mukwa har inte lämnat en sådan utanför.

Kanske är farligt att sitta och spekulera i väktare men det skiter jag i nu.

Potentiella väktare utifrån yrke:
MERC-MPOL-SVOT

MERC-Möller sias brun och det tvivlar jag på att en väktare gör.
SVOT-Spidde tror inte på väktare så där hårt.
!Paxen tror inte heller på väktare så värst hårt.

Jag är inte väktare.

Någon av NOMissarna som inte gått ut med Yrke kan vara en väktare, Vimes-Vicotnik-Recca-xyas.

Alternativt har vi i värsta fall en väktare som sover på jobbet. Alltså, Korpen eller Andersson och det skulle ju vara katastrof.

De NOMissar som inte gått ut med sitt Yrke bör ju således inte göra det. Problemet med det är ju Brynolf. Han har ju en hoper med NOM-polare efter sig och kan ju inte claima väktarrollen som en KRIM direkt. Övriga kommer ju att vänta med att outa ett Yrke som kan peka mot en väktarroll. Det passar ju ulvarna som handen i handsken. I det här fallet så räknar jag med att Brynolf inte är den felande länken utan någon av de andra NOMissarna.

Problemet är att jag inte riktigt kan måla upp en bild med de övriga 4 som ulvar (än..jobbar på det).

Det lättaste är ju att måla satan på väggen och skriva Brynolfs namn. Det är ju lätt som fan och man har byns stöd. Det får mig ju såklart att tänka på vilka som gör just det. Alltså, hänger upp Brynolf som den värsta ulven av dem alla. Det är ju klockrent att Brynolf har spelat lite krassligt till en början och något en bright ulv snabbt som tusan lägger på minnet. Av de 4:a rankar jag Vicotnik högst på min nuvarande lista. Mycket tack vare den arroganta inledningen där han inte orkade sätta sig in riktigt förens han var på jobbet. Sen hans lista då förstås. Den gillade jag inte heller så värst mycket, och nån väktare tror jag inte Vicotnik är.

1. Vicotnik
2. Vimes
3. Recca
4. xyas
Ja jag vet. Det finns luckor även här men jag börjar få tisbrist. Måste stänga på jobbet och iväg för lite handling och sen hem till la familja.

Får avbryta här tillsvidare.

Brynolf

Dum fan
MÖLLERS INLÄGG så här långt (har hoppat över några mindre relevanta)

"Vill ha en åsikt om hur vi börjar från Brynolf." Jag hade redan gått ut med att jag tyckte Klass-outning vore en bra start då det är det enda vi VET åtminstone en ulv måste ljuga om.

Förväxlar Vimes med Unfair (korrigerar sig snabbt därefter). Tycker Vimes brukar gå ut lugnt i första rundan.

"Kan inte hitta att någon förespråkat kontrollerad outning av klass." Det hade jag gjort.

Förstår inte varför ulvarna skulle ha större skäl att ljuga om klass än om yrke. Har inte sett min motivering till det.

Förstår vad vi menar, men är inte övertygad om att det är rätt. Framtvingade outningar med motiveringar har tidigare varit väldigt effektiva.

Reagerar på att jag går ut med yrke. Tror att jag gör det pga press av "en förvirrad spelare". Det borde framgå i mitt inlägg att så inte var fallet.

Tycker det är riskabelt att outa klass eftersom ulvarna kan ha alias.

Några poster där han ifrågasätter Xyas röst på honom.
Tycker drev med röstmönster och motiveringar är överlägset massoutning.

Teoretiserar lite kring att ulvarna kan ha inkompletta alias.

Tycker Konrad borde motivera bristen på outningar.
Röstar på Vic då denne behöver komma igång lite.

Inte övertygad om att Vimes skulle vara en bra ulv. Röstar på Xyas pga dåligt motiverad röst.

Tycker det är ett halvdant förslag att Spider ska säga något om sin förmåga.

Tycker det är ok att Spider slumpade sin outning eftersom det är okänt vilken variabel som säger mest.

Skulle själv inte slumpa sin outning. Skulle gå ut med sitt yrke, vilket "har en hyfsad chans att hjälpa minst en bybo".

Tror inte det är självklart att klass och förmåga hänger ihop. Teoretiserar lite om detta ett par inlägg.

Noterar att Spider skrivit fel i sin outning för andra gången.

Anmärker på att Xyas röstar på honom utan motivering.

Tror inte Spider skulle säga att han var väktare om han verkligen var det.

Outar MERC, en förmåga snarlik en annan spelares, samt en nackdel

Tycker Xyas följer John. Undrar varför han inte outat något. Missat att Xyas faktiskt outat.

Röstar på Sapient i hopp om att denne som nykomling ska försäga sig under press.

Tycker Paxen håller sig undan och är svår att dreva.
Tycker Vimes spelar lugnt i början som han brukar.

Tror Vimes låter bli att hacka på Spiders småmissar för att inte ge ulvarna någon öppning.

Öppnar för att försöka gröna folk genom att undersöka kopplingarna mellan folks förmågor, men att det även kan vara så att kopplingen är mellan en ulv och en bybo.

Outar att han pingar falskt. Tänkte hålla på det tills han siades för att kunna gröna siaren.

Förklarar sin nackdel med att han är omåttligt ful.

Röstar på Brynolf. Menar att jag spelar som när jag var ulv i Ankeborg.

Undrar lite om han grönar den andre millern Sapient om han röstas ut.

Det är ingen förlust för byn att det kommer ut vem som har samma förmåga som han. Tänker gå ut med klass.

Övertalas att Sapient inte grönas om han röstas ut.
Tror sig ha en teori relaterad till hur många som har "länkade" förmågor, men har inte koll på hur många som sagt sig ha det (det visar sig vara få som har det iofs).

Röstar på Vimes då denne inte outat något. (det har han väl iofs, men bara hintat lite om förmåga)

Bekräftar att han är MUT

"Förmågan är kopplad till yrken på två sätt. Dessutom är den kopplat till att spelare lämnar spelet, också på två sätt. Eftersom vi har fyra »relationsroller« så gissar han att vi har två par. Det ena parens förmåga rör yrken, den andra rör klasser.

Röstar på Brynolf då denne borde spela bättre än vad fallet är nu.

Går igenom några inlägg där jag nämner Paxen. De är inte många. Försöker få det till att jag och Paxen skulle vara ulvapolare.

Och tvärt om.

Rösträkning och inläggsräkning.

Tycker Brynolf spelar safe för att han inte har några konkreta misstankar.

Så... Möller var väldigt sloppy i början men shejpade sedan upp sig lite. Har mest bråkat med mig och Xyas. Att han är miller känns mindre sannolikt än att Sapient är det.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler

Jag tror på väktare men jag är inte väktaren.
Men jag håller med dig i vilka yrken som det är troligt att väktaren finns.

Vicotnik

Den onde
Staff member

Brynolf said:
Vicotnik said:
Ok, magkänsla i all ära, men kan du vara något mer specifik? Vad är det du upplever att jag undvikit då?
Nej, jag kan inte vara mer specifik eftersom det är en känsla jag har.

Brynolf

Dum fan

Konrad Konvalj said:
Det lättaste är ju att måla satan på väggen och skriva Brynolfs namn. Det är ju lätt som fan och man har byns stöd. Det får mig ju såklart att tänka på vilka som gör just det. Alltså, hänger upp Brynolf som den värsta ulven av dem alla.
{...}
1. Vicotnik
2. Vimes
3. Recca
4. xyas
Själv skulle jag sätta Vimes högst av de fyra, vad gäller just Brynolf-mobbing. Du får gärna förtydliga när du har tid varför du tycker Vic är mest suspekt. Klart är ju i varje fall att Xyas inte har hoppat på bandvagnen.

Nu ska jag lira Mario kart med mina marsvin. Tillbaka lite senare.

Recca

Femme Fatale

Nu har jag lät ifatt och även formulerat ett inlägg nedan. Men det blev långt...
Vicotnik said:
Brynolf said:
"Det är först nu du kunnat ta fram de orange färgkritorna" och slänga iväg en röst på Möller... Det här känns som ett halmstrå om något är det.

Konrad Konvalj said:
Spider Jerusalem said:
Vimes said:
Dr.Sunggles said:
Den enda fördelen med Klass/Yrken jag kan se är att om man har båda så finns det en möjlighet att det kan spela roll för powerroller men lika stor att det inte gör det.
Menar du att det här säger att din förmåga är en produkt av kombinationen ROB/SVOT? Jag har tolkat dig ganska välvilligt genom spelet, men det här ser jag inte alls.
Jag tolkar min förmåga som en kombination av min klass och yrke. Och det gjorde jag så också. Det jag försökte säga vara att sannolikheten om man har både klass och yrke att man har lättare att deducera vad folk har för förmågor. Men så behöver inte vara för alla men i mitt fall är det så.
Du tolkar din förmåga som en kombination av din KLASS och ditt YRKE. Det gjorde du då också. Det du försökte säga var att sannolikheten om man har både KLASS och YRKE är att det är lättare att deducera vad folk har för förmågor. Men så behöver det inte vara för alla men i ditt fall är det så.

Hjälp mig att förstå Spider. Alternativt är jag utpumpad och helt slut men jag fattar ingenting. Kan du skriva ett inlägg ämnat för mig och förtydliga vad du menar. Jag har gått igenom diverse inlägg från din sida och jag fuckar upp det totalt. Har svårt att förstå kort och gott så hjälp mig.
Sen står det i första inlägget att ALLA HAR EN KLASS OCH ETT YRKE.

Konrad Konvalj said:
!Paxen said:
Fair enough, jag missade det då jag gick in direkt på inlägget och struntade i att kolla dom inlägg som kom innan.
Nej så gör man inte. Nu har jag suttit inne i ett långt inlägg och under tiden har du dykt upp ur din osynlighet och kastar dig rakt över Brynolf utan att läsa alla inlägg.

Du tar chansen att hugga mot Brynolf utan att ha koll på läget. Du hade trots allt 6 minuter på dig att kika vad som hänt så det är inte något du kan sopa in under stolen.
Jag är nyfiken på relationen mellan !Paxen och Brynolf.

Spider Jerusalem said:
Jag tolkar min förmåga som en kombination av min klass och yrke. Och det gjorde jag så också. Det jag försökte säga vara att sannolikheten om man har både klass och yrke att man har lättare att deducera vad folk har för förmågor. Men så behöver inte vara för alla men i mitt fall är det så.
Du "tolkar" din roll fullständigt safe. "Det kan vara på det sättet, men också på det andra sättet".

Vad jag undrar är om det finns någon som håller med om att det går att tolka rollerna på samma sätt som du gör, för jag kan inte tolka min roll så men jag är ju en Nommis...

Konrad Konvalj said:
Sen har vi bröderna Miller.

Möller är en apful MUT.
Sapient är Ziggy. (och troligen en MUT enligt mina funderingar)

Möller hintade om att det fanns något negativt med hans roll, men Sapient är ju bra mycket mer trovärdig.

Håller jag fast vid mitt väktarspår (alltså att det finns en väktare ibland oss) så stryker jag ju Möller rätt av. Detta till trots att han är MERC. Finns en väktare så finns den hos MPOL eller SVOT och enligt robotarna finns det inte hos SVOT.

Således har vi ju råd att hänga Möller. Han är inte väktare och synas han så är han ulv. Är han bybo så blir det ju knasigare och det är inget jag har orkat fundera över ännu, men det måste vi ju såklart göra. Och det har redan gjorts har jag sätt men jag har inte satt mig in i det hela.
Men Möller gick ut väldigt tidigt med att han tillhörde förmåge-gemenskapen som även Xyas, Vicotnik och Vimes anser sig delaktiga i. Det gör att han ser lite mer bybo ut än om han inte gått ut med den infon.

Konrad Konvalj said:
Problemet är att jag inte riktigt kan måla upp en bild med de övriga 4 som ulvar (än..jobbar på det).

Det lättaste är ju att måla satan på väggen och skriva Brynolfs namn. Det är ju lätt som fan och man har byns stöd. Det får mig ju såklart att tänka på vilka som gör just det. Alltså, hänger upp Brynolf som den värsta ulven av dem alla. Det är ju klockrent att Brynolf har spelat lite krassligt till en början och något en bright ulv snabbt som tusan lägger på minnet. Av de 4:a rankar jag Vicotnik högst på min nuvarande lista. Mycket tack vare den arroganta inledningen där han inte orkade sätta sig in riktigt förens han var på jobbet. Sen hans lista då förstås. Den gillade jag inte heller så värst mycket, och nån väktare tror jag inte Vicotnik är.

1. Vicotnik
2. Vimes
3. Recca
4. xyas
Tror du alltså att Vicotnik är en ulv som fått informationen att det finns delade förmågor och sedan använder det för att se grön ut?

Min röst kommer hamna på Brynolf

Röst: Brynolf

Hur mycket du än försöker skifta fokus mot Möller (eller "bidra", hur man nu vill uttrycka sig), tycker jag mest att du ger ett tjurigt, irritabelt och defensivt intryck. Samtidigt är dina tidiga outningar fortfarande färska i minnet. Jag vill höra mer om din roll för du sitter just nu som NOM/KRIM i min grupp där de flesta är övertygade om att det finns en ulv.

Enligt mina tidigare teorier fanns det två ulvar som var replikanter och hade ett yrkes-alibi samt en ulv som var infiltratör och hade ett klass-alibi. Du skulle kunna vara vilken som av dessa men din outning Kriminell tycker jag är pricken över i där du bekräftar att du inte går att lita på. Vad är ditt brott? Dags att snacka...

!Paxen

Swashbuckler

Konrad Konvalj said:
NOM: (5) Vimes, Brynolf, Recca, Vicotnik, Xyas

---

</div>

Det finns väktare med i spel vill jag påstå. Mukwa har inte lämnat en sådan utanför.

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">Kanske är farligt att sitta och spekulera i väktare men det skiter jag i nu.

MERC-MPOL-SVOT

Jag är inte väktare.

Någon av NOMissarna som inte gått ut med Yrke kan vara en väktare, Vimes-Vicotnik-Recca-xyas.

Alternativt har vi i värsta fall en väktare som sover på jobbet. Alltså, Korpen eller Andersson och det skulle ju vara katastrof.

De NOMissar som inte gått ut med sitt Yrke bör ju således inte göra det. Problemet med det är ju Brynolf. Han har ju en hoper med NOM-polare efter sig och kan ju inte claima väktarrollen som en KRIM direkt. Övriga kommer ju att vänta med att outa ett Yrke som kan peka mot en väktarroll. Det passar ju ulvarna som handen i handsken. I det här fallet så räknar jag med att Brynolf inte är den felande länken utan någon av de andra NOMissarna.

1. Vicotnik
2. Vimes
3. Recca
4. xyas
Ja jag vet. Det finns luckor även här men jag börjar få tisbrist. Måste stänga på jobbet och iväg för lite handling och sen hem till la familja.

Får avbryta här tillsvidare. </div></div>

Jag tycker din sammanställning är ganska bra, men det som jag måste få ett förtydligande om just nu är när jag ska ha sagt att jag inte tror att en väktare är med..? För det är en jävligt dum sak att säga som jag inte minns överhuvudtaget.

!Paxen

Swashbuckler

När jag kollar igenom inläggen så ser det ut som att det fortfarande är 2 st som röstar på mig, Sapient och Konrad Konvalj. Får jag fråga vad ni vill ha ut av rösterna? Outning, info, funderingar, samling?

!Paxen

Swashbuckler

!Paxen said:
Konrad Konvalj said:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">NOM: (5) Vimes, Brynolf, Recca, Vicotnik, Xyas

---

</div>

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">Kanske är farligt att sitta och spekulera i väktare men det skiter jag i nu.

MERC-MPOL-SVOT

Jag är inte väktare.

1. Vicotnik
2. Vimes
3. Recca
4. xyas
</div>

Får avbryta här tillsvidare. </div></div>

Jag tycker din sammanställning är ganska bra, men det som jag måste få ett förtydligande om just nu är när jag ska ha sagt att jag inte tror att en väktare är med..? För det är en jävligt dum sak att säga som jag inte minns överhuvudtaget. </div></div>

Eller, nu är det jag som är dum igen.. Du menar att det inte är så troligt att jag är väktare?

Xyas

Swashbuckler

Recca said:
Men Möller gick ut väldigt tidigt med att han tillhörde förmåge-gemenskapen som även Xyas, Vicotnik och Vimes anser sig delaktiga i. Det gör att han ser lite mer bybo ut än om han inte gått ut med den infon.
Inte direkt relaterat till ditt resonemang, men jag vill förtydliga att min förmågegemenskap inte grönar någon annan som påstår sig ha förmågegemenskap. Det är högst osannolikt att den spelare som är relaterad till min förmåga vet om det.