Angående gröningarna är det ju ganska "rakt" tänk. Varför skulle ulvar vara millers? Varför skulle en ulv och en bybo ha en förmåga tillsammans? Att (om?) det inte är så, är det ju en fint av SL. Och så långt har det inte tänkts, uppenbarligen. De/vi tar den lättaste vägen. Det rör sig så klart inte om några totalgröningar. Mycket kan svänga än.
Absolut kan det svänga. Vic är lite inne på att det
borde gömma sig en ulv bland NOMerna, men Xyas är inte alls särskilt säker. När jag designade rollerna så tänkte jag inte alls på bybo eller inte bybo. Jag tänkte på yrken och klass. Om en ulv fick yrket MPOL så hade hen fått samma förmåga som alla andra MPOLs. Dessutom är ju båda relationsförmågorna, dvs kolla yrke på de som åker ut (MERC) och kolla klass på de som åker ut (MPOL) förmågor som byn inte egentligen behöver, men det har inte tagits upp riktigt. Ulvarna skulle däremot ha användning för dem eftersom de kanske måste gissa sig till klass och yrke. Angående ulvar som millers var ju jag ganska hård motståndare till det i ankeborgsliret, så det fattar jag varför byn kan resonera bort (och nä, det finns inga heller), men det borde vara väldigt mysko att outa sig som miller. För det första borde någon ha snappat upp att den där snabba massoutningen var ganska dålig, eftersom det gav ulvarna mycket att gömma sig i (bland annat är det ett känt faktum att MUT är millers nu, den informationen är ju bara dålig för byn eftersom den är så jäkla bra för ulvar).
Så SL-ingripanden öht är väldigt riskabla och kan störa spelflödet.
Ja, så är det ju och det var helt klart en sak som jag kalkylerade på. Fasen. men det var inte ett lätt beslut. Framförallt inte när jag såg att SJ skulle ryka.
En annan nackdel med det är ju att om byn bestämt sig för att rösta ut spelare X, och så åker han inte ut, kan nästa runa bli ganska lam, då alla återupptar sina röster på X och så händer inte så mycket mer. Nu verkar det ju inte bli så den här gången lyckligtvis.
Mm, här tänkte jag att även om de bestämmer sig för att rösta ut samma person och rundan blir väldigt lugn så finns det ju iallafall minst en ulv kvar som de måste ta ut och jaga. Jag hoppades att byn skulle inse att om de var passiva, skulle de ha sabbat en runda för sig själva eftersom de inte skulle ha nåt att gå på till runda 3. Här har jag haft mer tur än jag kunde hoppas på, för ingenting verkar särskilt avgjort, även om SJ ligger väldigt nära att åka ut (men det är knappast mitt fel, tänker jag hävda utan att vara elak).
Hade det varit en bybo hade det inte gjort något alls. Hade du gått ut med din plan i förväg hade vi sluppit meta-tänkandet som Vimes varit inne på, men samtidigt hade röstandet i första rundan blivit rätt urvattnad och meningslös.
Jo, din liknelse till Vics ingripande i ankeborgsliret är väldigt bra faktiskt. Så här i efterhand skulle jag helt klart ha talat om hur jag skulle göra vid diskningar. Anledningen till att det inte står med i reglerna är för att det typ aldrig händer och jag har inte tänkt på det alls innan spelstart. Jag har ingen erfarenhet av det, mer än att Lukas blev diskad i western för att ha citerat sitt pm (något SJ egentligen ligger farligt nära, men då han är ulv och det redan diskats en person tänker jag låta det gå. Jag tänker dock ta upp det efter spelets slut.) Ja, nu kan alla dra slutsatser kring mitt beslut och det ville jag så klart inte. Jag hoppas att min formulering i runda 2-inlägget var tillräckligt smooth för att inte ha nåt att gå på, men det vet ju bara ni deltagare.
Hade det varit en bybo hade det inte gjort något alls.
Det hade gjort mindre, men något hade det gjort. Då hade vi haft 9/2 spelare till runda 2, sen finns en bomb med också så det kunde bli 6/2 till runda 3, runda 4 blir 4/1. Då har vi missat en hel runda pga diskningen. För utan diskningen skulle det bli 7/2 runda 3, 5/2 runda 4, 3/1 runda 5. Det är ju jättetråkigt att riskera det med en diskning tycker jag. Dessutom skulle ulvarna vinna på att ha fått ut dels en diskad free och charge plus en till. Jag hade nog resonerat på samma sätt även om det var en bybo. Då hade jag tvingat ulvarna att plocka den som inte var aktiv istället.
I första hand kanske man skulle ha letat efter en ersättare till Andersson?
Fast det kunde jag ju bara ha gjort om jag visste att han inte skulle dyka upp. dvs om Andersson sagt att han hoppar av, men det har han ju inte gjort och ingen har hunnit få tag på honom.