Nekromanti Va e WRNU?

Brynolf

Dum fan
Jag har sökt så gott jag kunnat efter ett svar på vad "wrnu" egentligen står för men inte hittat nån förklaring. Min lärda gissning är att det är en förkortning av Www.Rollspel.NU. Kan det vara så, va?

Om det nu skulle stämma, vad är det för knäpp förkortning? När uppstod den och vaffö?

Krille

Super Moderator
En styggelse

WRNU som förkortning är inofficiell som avskys av redaktionen över allt annat inklusive Guitar Hero, och aktivt motarbetas.

Inte för att det har hjälpt - den har fastnat som en mem och lever ett helt eget liv genom att infektera folks hjärnor. När den föddes är också helt okänt, men nån gång strax efter att webbplatsen öppnades är en rätt god gissning.

En annan teori säger att den skapades retroaktivt och således fanns innan webbplatsen. I så fall bör den ha uppstått som en japansk porrfetish ca 1985 och som nyhetsgrupp på usenet ca 1990 (alt.binaries.pictures.wrnu).

Nightowl

Champion
Re: En styggelse

En annan teori säger att den skapades retroaktivt och således fanns innan webbplatsen. I så fall bör den ha uppstått som en japansk porrfetish ca 1985 och som nyhetsgrupp på usenet ca 1990 (alt.binaries.pictures.wrnu).
Det är inte många som vet det, men WRNU som japansk porrfetisch uppstod på grund av inflytandet från den amerikanske undergroundtecknaren Robert Crumb, som var omåttligt populär bland vissa doujinshin-skapare under tidigt 80-tal, vilka senare kom att få inflytande bland japanska nattklubbar och jet-set-et. Redan 1983 kunde man beskåda WRNU-teman på den famösa klubben Rabbit Palace Hat-Hat i Tokyo.

Erik

Johan K

Gammal & dryg
Om det nu skulle stämma, vad är det för knäpp förkortning? När uppstod den och vaffö?
Yehepp, det stämer att wrnu står för www.rollspel.nu..
När det uppstog, för LÄNGE sedan tror jag.. Har iaf hängt med såläge jag kan minnas..
Dock så tycker jag att den förkortningen är smidig.. =)

Nightowl

Champion
Re: Första inlägget

"Snart är vi 500 reggade på forumet." Och smilies som inte är gröna gubbar... ah, det var länge sedan!

Erik, då var jag inte en gammal, senil och impotent gubbstrutt

Brynolf

Dum fan
Danke

Ok, tack allihop. Jag tycker särskilt w:et känns malplacerat (förkorta en förkortning, liksomba) men så länge alla är glada så...

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Gott folk

är det inte dags att ändra på den eviga styggelse.

Ja din tråd gav ju faktiskt upphov till en tankeställare.

Jag har själv brukat den lilla fula beteckningen och måste erkänna att bästa förkortningen borde snarare vara
rollspelnu.... om man nu alls ska förkorta ett kort namn...

Organ

Out of time, out of mind
Re: En styggelse

Äsch, era töntar! Wrnu är ju en skitbra förkortning. Personligen tycker jag den används på för LITE.

Så, tyck om, tyck rätt... :gremtongue:

/Anders

solvebring

Superhero
Re: Gott folk

är det inte dags att ändra på den eviga styggelse.

Ja din tråd gav ju faktiskt upphov till en tankeställare.

Jag har själv brukat den lilla fula beteckningen och måste erkänna att bästa förkortningen borde snarare vara
rollspelnu.... om man nu alls ska förkorta ett kort namn...
Nej nej!
Wrnu har ju kommit att bli en liten förkortningssmitta bland oss användare här. Det skall inte ändras på, det är ju lite av någon sorts användarcodex.
En bland världens mest ologiskt logiska förkortningar, som ändå så många använder sig av.

Den är lite insider så där lagomt. Det tar en tid som användare här för att stöta på den, och sedan en liten stund innan det kopplar riktigt. Så kan man inte riktigt fatta varför man gjorde en sådan dum förkortning. Men så växer den sakta in i sinnet, den blir ett med allt på Rollspel.nu. Den är ju vår, den förkortningen! :gremgrin:

Gardener

Champion
Re: Första inlägget

Det användes inom redaktionen långt innan dess, ett av de första inläggen som gjordes i det här forumsystemet använde det. Vilket var en bra stund innan systemet släpptes officiellt. Det var framförallt som förkortning till en test-site där bland annat det nya forumet testades ut, men började användas som förkortning inom redaktionen också. Första här var "2000-02-07", och i gamla redaktionsforumet var det 24/10 1999. Vi körde dock mailinglista innan det som jag inte har nån backup på tror jag. Det kan mycket väl ha använts där också.

Redaktionen började använda förkortningen efter att någon mailade in en fråga till redaktionen och skrev sidans namn som "w.r.nu" vilket vi tyckte var lite lustigt. Tyvärr kommer jag inte ihåg vem som skrev mailet och alltså myntade uttrycket.

Att redaktionen inte gillade att det användes öppet var för att det är minst lika outtalbart som site-namnet var och var för olikt "varumärket". Eller nåt. Att det började användas utåt var ett rent misstag, det var så invant inom redaktionen att det bara råkade komma ut publikt.

Storuggla

Champion
Re: Korrekt uttal

"Korrekt uttal är dock virr-nu, ungefär som att man vill ha en virre nu."

Vilket är så man känner sig när man läser de flesta inäggen. Så passande.

Storuggla, pinkar rött

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Re: Gott folk

Men det är ju trestavigt.

WRNU är ju trevligt tvåstavigt (eller blir det med det officiella uttalet Wirr-nu iaf).