Nekromanti Vadå för rollspel?

Marcus J

Hero
Tre ungdomar hittas ihjälskjutna efter en sommarnatts hemliga rollspel. Intrigen tätnar ytterligare när en kollega till Kurt Wallander blir brutalt mördad i sitt hem.
Ovan är hämtat från SF Bios hemsida.

Så min spåntana tanke (förrutom att jag antagligen stavde fel där) är; vadå för rollspel? Någon som vet?

/Marcus, undrande.

Rickard

Urverk speldesign
Kunde du inte ha gett en länk? Jag antar att (via imdb - skönt att man kan söka på karaktärer) du menar "Innan Frosten", för den är tydligen den senaste Wallanderfilmen.. Via den hittade jag en länk till SF..

http://www.sf.se/sites/wallander/index.html - [sverker] Är det den? Är det den? [/sverker]

Rollspel är i så fall ritualmord..

/Han undrar varför ingen använder kulturforumet längre

Muggas

Hero
Re: Vadå för rollspel? [Ev. spoiler]

Ett gäng ungdomar spelar ngn form av "liverollspel" där de klär upp sig och drömmer sig bort till en annan tid (tror det var 1500-talet). Naturligtvis går någonting snett och folk dör. Just "rollspelet" är egentligen inte centralt i filmens handling (väldigt vaga detaljer avslöjas), utan det känns mer som ett sätt att fånga tittarens intresse under filmens inledande halvtimme.

Snow

Swashbuckler
Öhhm... som Muggas säger... men lite mer info:

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Ungdomarna klär ut sig i tidsenliga kläder (1700-talet tror jag) och festar. Galen snubbe tycker att de står på sitt livs höjdpunkt pluggar dem (man ska dö när man är på topp), begraver dem och börjar sen skicka vykort från dem till föräldrarna (så att man ska luras att tro de är utomlands). Några månader senare gräver han upp dem. Det har således väldigt lite med rollspel att göra. Ungdomarna hade lika gärna kunnat grilla och spela kubb. </font></td></tr></table>

Storuggla

Champion
Trådar om film går i kulturforumet.

SFBio? Ergo en kulturtråd. Jag flyttar dit. :gremsmile:

Storuggla, er vänlige kvartersmoderator