Nekromanti Vadå Trudvang?

Hasse

Hero
Rätt ska va rätt

"Ereb Altor uppträdde för första gången i Sinkadus 3 (juni 1985), i en artikel om Caddo."

Det stämmer säkert, har inte kvar tidning och jag minns inte längre vad som stod i den så det är därför jag inte tänkte på att det kunde publicerats saker i Sinkadus till Ereb. Nu när jag tänker på det så vill jag minnas, inte artiklen, dock att världen Ereb Altor inte var en nyhet då Kandra kom.

Dock minns jag omslaget på Sinkadus 3, jag menar vem kan glömma ett "blått" omslag vars motiv är en båt full med elaka ankpirater. /images/icons/smile.gif

Hasse

Hero
Re: njae, det var snarare tvärtom.

"Jo visst, 3 år. Det är jag väl medveten om. Men när DoD började sälja som bäst, det vet inte jag någonting om och jag tvekar att du vet det också."

Vill iofs inte starta någon större diskussion men jag vill ändå hävda att orsaken till att de spinnoffprodukter som kom till DoD faktiskt var på grund av den popularitet som spelen fick och det utan att det presenterades en värld tillsammans med reglerna, dvs Ereb Altor skapades pga av DoDs popularitet. Men visst senare delen av 80-talet så hade säkert på DoD-reglerna och Ereb Altor dragkraft av varandra.

Hasse

Hero
Speltest pågår?

Enl. ett inläggg från RM, vill jag minas, så skulle kampanjen med Blodughadda och snödrottningen börjas speltesta en helg för ett tag sedan. Förhoppningsvis avlöper dessa speltest väl så att vi får en ny bra kampanj att spela under nästa år.

Eksem

Champion
Re: Speltest pågår?

Fasen va härligt med en äkta kampanj på svenska. Tryckt å grejjer (för det finns ju bra internetkampanjer, det finns det)! Jag ska köpa den bara för att stödja initiativet (även om jag inte ens äger, eller tänker skaffa, DoD6). Eller, jag ska iofs göra om den till nåt annat spel och spela den också, men jag skulle kunna köpa den endast för att stödja ett sådant initiativ!

Rosen

Myrmidon
Re: njae, det var snarare tvärtom.

DoD sålde bäst strax innan och runtomkring 91- års upplaga. Mellan 89-92, nåt sånt?

Nix; DoD sålde som allra bäst omkring 1986. Det var trend att spela rollspel ett tag där, och man kunde hitta skolklasser där varenda grabb i klassen spelade. (Jag snackade med Johan Anglemark på UppCon 1990, som krasst konstaterade att "vi kommer nog aldrig att få försäljningssiffror igen som de var då.")
Sen avtog trenden och marknaden dök; 1988 var ett krisår för Target som slutade med att rätt många gamla namn - som Lars-Åke Thor och Anders Blixt - lämnade firman. De gick ekonomisk kräftgång ett tag till 1990, då dotterbolaget Casper plötsligt fick en nationell dunderhit med spelet Rappakalja - folk i branschen bedömde att koncernen skulle ha gått i konkurs det året om inte den hade kommit. Rappakalja satte dem på fötter igen och de gjorde en ny satsning på rollspelen, vilket bl.a ledde fram till DoD4.
Sen dök hela rollspelsmarknaden en gång till, men det dröjde innan det blev kännbart för Target.

--
Åke

Jorge

Veteran
Re: Speltest pågår?

Jo alla Rollspelare med självrespekt måste ha den!/images/icons/dragon.gif