Nekromanti Vad är _egentligen_ episk fantasy?

solvebring

Superhero
Tjosan på er alla gossar och jäntor!

Hoppas på att kunna nå ovärderlig hjälp.
Skall skriva en uppsats för engelska C.
Jag har valt att skriva en uppsats om Tolkien, varför och hur han gjorde dessa storverk, vad som rörde sig i huvudet på honom och vad allt egentligen tycks komma ifrån.

En viktig punkt i detta är att berätta hur han var mannen bakom episk fantasy. Men då kommer man ju till "Vad är episk fantasy?"
Ja det är en bra fråga, och ju mer jag själv funderar på det desto krångligare får jag att sätta ord på det och säga "så här är det".
Googlar gör jag, men utan minsta resultat faktiskt som säger "detta är episk fantasy, detta är begreppet/genren."

För mig är episk fantasy just klassisk fantasy - en fiktiv värld, med underbara mytiska lanskap, kulturer, "fiktiva" varelser, en mall av godhet och ondska, stridande på något vis, men ärofulla hjältar däremellan etc.
Men detta är ju bara en generell uppfattning av vad fantasy är egentligen... Så jag frågar den som _vet_!
Ja, jag vill inte ha en massa "jag-tror-svar" utan jag vill ha svar av någon som verkligen vet detta och som också kan förklara bgreppet så gott åt mig att jag kan förklara den viktiga punkten i min uppsats.

Tackar! :gremsmile:

Coffe_Kanon

Swordsman
Brukar inte "episk" betyda...

Brukar inte "episk" betyda att själva storyn kretsar kring något riktigt stort, som te.x ett slutgiltigt krig, eller att en stor uppgift måste utföras för att stoppa ondskan.

Alltså säg att vi har en fantasyhistoria som handlar om et par tjuvar som får i uppdrag att stjäla en värdefull juvel, från en rik person. Det är inte särskilt episkt.

Men säg att vi har ett s.k "Brödraskap" som består av en kombination av den världens olika raser som tillsammans måste ta sig till ondskans boning för att förstöra en magisk ring, vilket leder till att ondskan dör om detta lyckas, allt medans krig och konflikter brinner runt omkring hela skedet och ondskan ställs mot det goda hela tiden (ni känner nog igen konceptet). Det är däremot väldigt episkt.

Alltså någonting "episkt" är något som är i mastodontstor skala rent stårymässigt. Det är iallafall vad jag har lärt mig...

Big Marco

Läskig
Re: Brukar inte "episk" betyda...

Brukar inte "episk" betyda att själva storyn kretsar kring något riktigt stort

Visserligen är språk föränderligt men ordet episk betyder egentligen bara "berättande" eller "hjälteberättande". En epik är berättande diktning, om jag inte minns fel.

Jag misstänker dock att om 50 år till så har det en helt annan innebörd, och att engelskan kommer att vara "boven" i dramat.

Så formellt så betyder inte "episkt" att något är storslaget, häftigt eller maffigt.

Coffe_Kanon

Swordsman

Så formellt så betyder inte "episkt" att något är storslaget, häftigt eller maffigt.
Det har du rätt i. Fast jag tänkte svara lite mer på vad ordets innebörd har fått nyligen och inte ordagrant, men det är bra att du nämner det så att det inte blir några missförstånd...

Simon

Swashbuckler

Visserligen är språk föränderligt men ordet episk betyder egentligen bara "berättande" eller "hjälteberättande". En epik är berättande diktning, om jag inte minns fel.

Jag misstänker dock att om 50 år till så har det en helt annan innebörd, och att engelskan kommer att vara "boven" i dramat.

Nu påpekar du iofs att språket är rörligt, men jag skulle nog ändå vilja säga emot det sista här och hävda att man bör se det som att "episk" och "episk" är två ord som är intill förväxling lika varandra men med olika härledning och betydelse.

Det ena är i betydelsen "epik-aktigt", vilket då som sagt syftar på berättande diktning, och det andra är i betydelsen "epos-aktigt", det vill säga med karaktär av sådana verk som brukar benämnas som epos. Och det handlar ju i allmänhet om storslagna hjältehistorier med en storymässigt lång väg mellan början och slut. Jag menar alltså att det är vettigt att se det som att det är olika ord i exemplen "episk dikting" och "episk fantasy", även om de såklart är besläktade.

Så jag skulle inte vilja säga att det finns någon "bov" i sammanhanget, bara språkbruk som har vaskat fram ett begrepp som det fanns behov av, och som dessutom inte är så konstigt när man tittar på dess byggstenar.

solvebring

Superhero
Det kan du lita på att jag gjort!
Använder det jämt, till allt - har alltid gjort... :gremlaugh:

Men vafan!

Nu du Dimfrost hittade jag just vad jsg sökte i Wikip.
Vet i helvete vad jag satt med för sökord förut, för då inte jag inte beskrivningen till Episk som jag fann nu...
Tur att du drev mig att göra en ny sökning. :gremgrin:

solvebring

Superhero
SE HIT!

Se hit, och lär, för det gjorde jag alldeles nyss:

EPIK
EPOS

Och nu...
EPISK!

Allt tack till att Dimfrost fick mig att se över sökorden jag använde sist på Wikipedia, gjorde en ny sökning och simsalabim!

För övrigt säger NE samma sak...