Nekromanti Vad är blott ett namn?

Rising

Vila i frid
Re: Namnlistor

"Det ger mig minst 144 möjliga nya namn på en spelkväll, utöver namngivna spelledarpersoner och tidigare namnlistor. Det räcker."

Men eftersom det bara är slumpvist valda namn så har man ju ingen koll på dem. Ponera att spelarna går på en fest och skaffar fyra nummer som de knappar in på sina mobiler. Nu kan de kontakta, låt oss säga sju personer. Äventyret fortsätter, badabing badaboom, två dagar senare säger en av spelarna att hennes rollperson ringer upp "Karl Oskarsson". Vem fan är det? Ett namn utformat för att funka i alla lägen. På den festen skaffade alla olika kontakter och du som SL måste hålla koll på dem alla. Det skedde för ett par speltimmar sedan, och du trodde att rollpersonen var intresserad av någon annan spelledarperson helt och hållet. Eller vad händer när rollpersonerna kommer tillbaka till sin stamkrog och du har glömt bort vem som var servitris?

Problemet med namnlistan är att du inte har haft någon tanke i huvudet när du kommit på namnet. Alltså fungerar inte associationsförmågan. Om du däremot kommer på "vad sägs om en ärtig, fräknig excentrisk sangviniker och hennes inåtvända, smått tafatta lillasyster? Några lämpliga namn kommer nästan omedelbart: Systrarna Rebecka och Lovisa Granat. "Becka" har kopparröda lockar, medan "Visa" har cendréfärgad poplugg (storasyster har klippt henne) som börjat bli lite för lång (hon blåser upp luggen titt som tätt för att söka ögonkontakt med dem hon pratar med). Sådana namn glömmer man ju inte lika lätt. De är skapta för sina karaktärer. Åtminstone blir de det för mig som hittat på dem, och det är ju det viktigaste.

Sedan behövs det en snajdig lirare från skåne; Conny "Korset" Korsell, en skön kramig snubbe; Björn Husberg, en strulig punkbrutta; Elisabeth "Bettan" Fors, osv.

Med namn kan man göra så mycket. Om tre spelledarpersoner hör ihop med en viss plats i äventyret så kan man ge dem namn som låter ganska lika: Ulrik och Erika, till exempel. Det hjälper också minnet. Man förstår instinktivt att rollpersonerna mötte Maja Ström vid ett helt annat tillfälle än Raymond Alexander.

Det är roligt att improvisera, därför gör jag det mycket under spelsessionerna. Jag känner efter vad jag skulle vilja göra och vad som borde passa i stämningen runt bordet, och sedan resulterar det i en händelse eller en ny spelledarperson. Då kan jag inte leta i en lista tills jag hittar något som passar, utan det måste bli "rätt". En tjej som är dotter till proggföräldrar och som är döpt till "Vila"? Jättefint.

---

Sånt kan man inte bestämma i förväg, jag skulle bli jättestörd om jag hade en massa Kristopher, Benjamin och Jonathan på listan när jag behövde ett hårt, orakat, vilt namn. Nä, då är det bättre att hålla ögonkontakt med spelarna och hitta på något istället.

Ökar kreativiteten.

---

"Fråga dig själv, hur många nya namn kommer du i kontakt med om dagen?"

Under en aktiv, händelserik helg; en bibba. Sedan är det förstås inte många jag väljer att lägga på minnet, men det valet tycker jag ska vara upp till spelaren. Mitt jobb är att hitta på namn som jag själv kommer ihåg.

I Chronopia blir det mycket namn.

/Rising
så några listor att bocka av slumpmässiga namn på, det är nog inget för mig i vanliga fall, men jag kan förstå att det fungerar i traditionella problemlösningsäventyr. Tja, men det var faktiskt helt nytt för mig. Kul att få lära sig något nytt.

Eksem

Champion

Nu förutsätter du att man spelar i en nutida svensk miljö. Jag kan ju direkt säga att jag inte har samma känsla för amerikanska namn som för svenska, speciellt inte amerikanska namn 1924. Och inte blir det lättare om vi beger oss iväg till någon skum fantasyvärld där folk heter saker som Anric och Lidena. Och börjar vi snacka Japan 1586, då har jag inte ens chans i universum.

DanielSchenström

Swashbuckler
"Efter ett tag så börjar alla att vara släkt med varandra"

Som på vår värld då?

(Sen att jag inte förstår din slutledning i övrigt är en annan sak, menar du att samma efternamn betyder samma släkt?)

"ha de mest absurda namn"

Um, absurda namn är en sak i betraktarens öga/öra. Finns massvis med namn från vår planet som jag tycker är absurda för att jag inte tillhör en viss generation, en viss kultur, eller land.

"och vem här har inte tokimproviserat fram ett namn på en SLP och sedan kommit på hur dumt det är för att en viktig SLP hette så redan... argh."

Jag vet inte vem som inte gjort det, men i mina världar får flera personer ha samma namn, återigen precis som på vår kära planet. (Som en liten sidnot kan jag avslöja hur jag improviserar fram namn. Jag tar första bästa ord ur äventyrstexten och förvränger det. Riddar...(*scannar sidan, finner ordet award*)...Avard. Sen gäller att man uttalar det som en svensk skulle, tvärtom om man har en svensk text.)

Det mesta jag lägger ner på namn på RP är att det ska låta som de här, heroiska namn på heroiska personer. För SLP gäller att namnet ska följa gängse, om några, namntraditioner.

Rising

Vila i frid

Ah, well, yes, det låter som en bra nödåtgärd. Jag brukar ha många namn i skallen hela tiden, men när det väl strular till sig för mig, då är jag ändå för trött för att orka bocka av något namn på en lista och föra anteckningar.

Sen kan jag nog motvilligt erkänna att ett par namn som jag ansett vara rena katastrofer från början sedan har vuxit och blivit riktiga favoriter. Maximilian Calaveras, till exempel. Hyenagangstern "Wicked" Jet Picket. Rockbandet "Sugarbunny". Klubben "Dirty Dollars"...

Stenhårt. :^)

/Riz

Hmmm... det där med namn är ganska svårt tycker jag. Speciellt utländska namn: t.ex. ifall spelarna kommer till Tyskland så blir det många Fritz, Muller, Helga, Heinrich o.s.v. :gremgrin:

Men jag brukar bara att försöka ta det namnet som först kommer upp i huvudet och jag brukar strunta i efternamn om jag inte kommer på något bra eller om RP:na frågar om det.

Rising

Vila i frid

Ah, jag tog svenska för att det är det jag finner svårast (vi är ju så vana vid det att det lätt hörs när det blir fel). Historiska rollspel har jag mycket svårt för, kan det här vara en anledning?

Well, men när det gäller fantasyspel tycker jag att det blir riktigt lätt. Då går man ju mer på hur ljuden låter. Det ger utpräglad karaktär åt personligheterna. Drakoniterna Djiyhr och Grilth är två unga hetsporrar, medan Lisht och Miyhdri är förföriska salamanderlika honor. Zildhar är en mycket åtråvärd, förmögen ungkarl klädd i de finaste guldbroderade klädnader av siden och silke. Zahdrakh och Lühgdrath är vårtiga, uttorkade, vresiga åldringar med vattenpipa i mungipan. Man behöver bara säga namnet, så fattar rollpersonerna vem de har att göra med.

/Riz

Krille

Super Moderator

"Drakoniterna Djiyhr och Grilth är två unga hetsporrar, medan Lisht och Miyhdri är förföriska salamanderlika honor. Zildhar är en mycket åtråvärd, förmögen ungkarl klädd i de finaste guldbroderade klädnader av siden och silke. Zahdrakh och Lühgdrath är vårtiga, uttorkade, vresiga åldringar med vattenpipa i mungipan. Man behöver bara säga namnet, så fattar rollpersonerna vem de har att göra med."

Ibland undrar jag vad du röker. Jag har mest lust att säga "prosit" när jag hör de där namnen. Att Zildhar var ungkarl, förmögen och välklädd hade jag ingen aning om förrän du sa att han var det.

Men för skojs skull gör vi ett experiment: spelet är Castle Falkenstein och året är 1872. Vem är Lisitsa Chvosta?

Krille

Super Moderator

"Nu kan de kontakta, låt oss säga sju personer. Äventyret fortsätter, badabing badaboom, två dagar senare säger en av spelarna att hennes rollperson ringer upp "Karl Oskarsson". Vem fan är det?"

Det är han som står på rad 34, med den handklottrade anteckningen "metallaren på festen" bredvid.

"Problemet med namnlistan är att du inte har haft någon tanke i huvudet när du kommit på namnet. Alltså fungerar inte associationsförmågan."

Man kan associera åt andra hållet också. Hurdan är Oscar Tore Cederskiöld? Han är säkert överste från Södra Norrlands Dragonregemente (pensionerad), eller något i den stilen, gråhårig, fårad, prydligt klädd, och tar fortfarande sin dagliga promenad ner till centrum och tillbaka varje morgon.

"Det är roligt att improvisera, därför gör jag det mycket under spelsessionerna."

Problemet med improvisasioner är att det är som improviserad jazz - ofta väldigt, väldigt skumt och väldigt, väldigt sällan bra. Spelar man dessutom i minsta annorlunda kultur, till exempel inte i Sverige anno domini 2003, så blir improvisationerna skeva, eftersom alla inte är lika hemma i dessa kulturer.

Snabbt nu, ge troberg ett gapflabb: ett trovärdigt palestinskt namn på femton sekunder!

Rising

Vila i frid

"Ibland undrar jag vad du röker"

Du skulle bara veta... :^)

"Jag har mest lust att säga "prosit" när jag hör de där namnen."

Det är väl ett ganska vanligt fenomen? Att man tycker att de andras språk bara låter som "tjing tjong" eller "bar bar" osv. Ludragerna tycker nog våra namn låter lika konstiga.

-Ett fenomen som jag drar stora växlar på i mitt Chronopia. Kattmänens språk är fyllt med djupa, spinnande ljud när de uttrycker välmående, behag och passion, så när de hör människor och alver försöka stöta på dem på kattspråket så låter det skrattretande stelt och uttryckslöst. Som om någon skulle försöka ragga upp dig med läspande bäbisröst, ungefär.

"Att Zildhar var ungkarl, förmögen och välklädd hade jag ingen aning om förrän du sa att han var det."

Åh, det var ju den mest uppenbara. Jag utgick från "Sinbad" och via ett ännu mer hjältemodigt "Sin-bahd!" så slutade jag på det lite mer serpenta Zildhar. Jag kanske skrev det dumt. "Zill-daahrr" vore säkert lämpligare.

Nå, det är iaf lätt att säga i en gest av bravur, pompa och ståt: "Var hälsade! Här kommer den magnifike, den monumentala, den mytomspunne och otrolige Zildhar!!!"

Det funkar liksom inte om man heter Bob, Kurt eller Pluttis.

"för skojs skull gör vi ett experiment: spelet är Castle Falkenstein och året är 1872. Vem är Lisitsa Chvosta?"

Om hon presenterar sig med fullt namn och förväntar sig bli tilltalad med "madame Chvosta" eller liknande: En högdragen, snörpande, medelålders baronessa eller dylikt. Inte nödvändigtvis ondskefull, men hon besitter en kyla som lätt misstolkas som sympatilöshet. Hon är slug, men avvaktar hellre än att slösa energi på obetydliga konflikter.

Om hon hamnar på förnamnsbasis med äventyrarna: Då är hon snarare baronessans dotter / yngre syster. En flicka som visserligen tror på de värderingar som genomsyrar hela hennes släkt, men som också är fylld av uppsluppenhet, nyfikenhet och en vilja att få pröva sina vingar och dra sina egna slutsatser om hur världen ligger till.

/Rising
som tycker att det här var en rolig lek

Rising

Vila i frid

"Man kan associera åt andra hållet också. Hurdan är Oscar Tore Cederskiöld? Han är säkert överste från Södra Norrlands Dragonregemente (pensionerad), eller något i den stilen, gråhårig, fårad, prydligt klädd, och tar fortfarande sin dagliga promenad ner till centrum och tillbaka varje morgon."

Hmm, det är ju ungefär så jag gör, egentligen, fast jag håller det i huvudet istället för att pränta ner det på ett papper. När jag improviserar så tar jag ju oftast något namn som jag klurat ut tidigare och har en färdig personlighetsassociering till.

Det gör att jag inte kan memorera särskilt stor del av ett komplicerat och detaljerat äventyr (vilket du har nöje av) medan det gör mitt improviserande mer flytande (vilket jag har nöje av). Då är vi kanske inte så olika ändå.

"Problemet med improvisasioner är att det är som improviserad jazz - ofta väldigt, väldigt skumt och väldigt, väldigt sällan bra."

Hi hi, jag som tycker helt tvärtom. Det är sällan värt att kolla någon som inte försöker imponera på sig själv, anser jag, medan man alltid kan få sig en ögonöppnare av vilt experimenterande.

"Snabbt nu, ge troberg ett gapflabb: ett trovärdigt palestinskt namn på femton sekunder!"

Oj! Såg inte det förrän nu... Argh... kan inteee... Hassib Moubehto!

/Rising
Tar sig för pannan. Ärs, värsta fördomsfulla skitnamnet. Urr... Jag som har prestationsångest och allting... *lommar iväg*

Krille

Super Moderator

"Hmm, det är ju ungefär så jag gör, egentligen, fast jag håller det i huvudet istället för att pränta ner det på ett papper."

Ännu ett litet visdomsord: "om det inte finns nerskrivet så finns det inte". Jag har uruselt minne. Jag skulle inte komma ihåg vilket regemente som överste (eller var det generalmajor?) Oscar (Olle?) Torsten (Tore?) Cederhöök (nej, det var väl skådespelaren?) låg vid om det inte fanns på papper.

Däremot är jag en jävel på att komma ihåg vad diklor-difenyl-trikloreten är för något.

"Det gör att jag inte kan memorera särskilt stor del av ett komplicerat och detaljerat äventyr (vilket du har nöje av) medan det gör mitt improviserande mer flytande (vilket jag har nöje av). Då är vi kanske inte så olika ändå."

Jag brukar inte memorera komplicerade och detaljerade äventyr. Däremot brukar jag memorera komplicerade och detaljerade personer, fraktioner, politiska intriger och Gud vet vad. Sen får vi se vad de hittar på.

Rising

Vila i frid

"Jag har uruselt minne. Jag skulle inte komma ihåg vilket regemente som överste (eller var det generalmajor?) Oscar (Olle?) Torsten (Tore?) Cederhöök (nej, det var väl skådespelaren?) låg vid om det inte fanns på papper."

Jag tycker också att det är skönt att ha information om de viktigaste spelledarpersonerna i äventyret på papper. Men ibland gör rollpersonerna saker som jag inte har tänkt på (faktum är att jag premierar den sortens beteende) och då kan de träffa spelledarpersoner som är totalt ointressanta för min planerade handling, men väldigt intressanta för den berättelse som spelarna vill berätta.

Då vill jag bläddra och skriva så lite som möjligt, och går därför upp till arkivet på övervåningen och plockar ned någon av karaktärerna som jag klurat på tidigare (oftast blir det en blandning av flera stycken).

"Jag brukar inte memorera komplicerade och detaljerade äventyr. Däremot brukar jag memorera komplicerade och detaljerade personer, fraktioner, politiska intriger och Gud vet vad."

Tomejto - Tomahto...

...vad du än memorerar som är viktigt för dina spelsessioner, så är det iaf något som jag valt bort till förmån för det som jag tycker är viktigt.

/Riz

Krille

Super Moderator

"Åh, det var ju den mest uppenbara."

För dig, möjligen. För mig var det bara en obegriplig harang och ett typiskt "coolt fjantasynamn".

"Var hälsade! Här kommer den magnifike, den monumentala, den mytomspunne och otrolige Zildhar!!!"

...låter mer som en barbarroll spelad av Sven-Olle Thorsen i en halvusel postapokalyptisk rulle med budget modell lägre...

"En högdragen, snörpande, medelålders baronessa eller dylikt. Inte nödvändigtvis ondskefull, men hon besitter en kyla som lätt misstolkas som sympatilöshet. [snippeti] Då är hon snarare baronessans dotter / yngre syster.

Intressant teori, men fel. :gremwink:

Lisitsa Chvosta är barflicka på ett värdshus i en rysk by, rätt så nyinflyttad, och egentligen spion för ett kossackband som håller hus i skogarna i närheten.

Vilket om inte annat får stå som bevis för att namn och associationer inte alltid funkar - titt som tätt är det fel person bakom namnet, inte den som man associerade skulle vara där.

Rising

Vila i frid

"Intressant teori, men fel.

Lisitsa Chvosta är barflicka på ett värdshus i en rysk by, rätt så nyinflyttad, och egentligen spion för ett kossackband som håller hus i skogarna i närheten."

Ärs, det här låter skitdåligt, men jag tänkte faktiskt "spion" så fort jag såg namnet. Resonerade "typiskt Krille att försöka lura mig med den gamla Mata Hari-klyschan, han vet ju att jag är förtjust i billiga trix. Så fort jag säger "hon e en spion" så kommer han att utropa "pfff, en spion i CF! Ha! Vilken banal tolkning av spelvärlden!" och peka finger. Jag spelar ett säkert kort istället och lirar på adelsdam."

Men det var lite av en kuggfråga. Spioner ger man ju namn så att de inte skall framstå som vad de är. Då funkar det förstås inte.

"För dig, möjligen. För mig var det bara en obegriplig harang och ett typiskt "coolt fjantasynamn"."

Det är iofs lite av poängen med Chronopia... Hade han hetat Boutros-Boutros-Benghali Den Andre av Scatmanlonien så hade det liksom inte passat in i stämningen. Det skall vara saga. Symbolik!

En liten klåfingrig tjuv heter något så att spelledaren ser ut som en tjuv när han säger det: Ydrig, Sil'Udrig, Mimbi, Slim, Fink.

En söt, bedårande flicka kan heta något som gör att man formar munnen till en ljuv puss när man uttalar namnet. Vokalerna Y, U, Å, O är bra för detta.

Prova själv, har "Tava" någon chans gentemot Tuva?
Om du var tvungen att välja, nog vore "Tova" finare än "Täva"? Osv.

Typisk saga.

/Rising

Krille

Super Moderator

"Ärs, det här låter skitdåligt, men jag tänkte faktiskt "spion" så fort jag såg namnet."

Jag tror jag vet var problemet är. Du tänker för långt och krokigt och slingrar därmed in dig själv. Jag tänker mycket rakare och enklare.

Jag hade en roll utan namn och behövde således ett namn.

Ungefär samtidigt dyker Plutonium upp och säger att han minsann läser ryska, och upplyser mig om att "rävsvans" blir "lisits chvost" på ryska (fast med kyrilliska bokstäver). "Kul", utropade jag, "vad blir det i femininum?" Och svaret blev "Lisitsa Chvosta". Ett litet injoke som dessutom blev ett rätt bra namn på en rysk barflicka av kossack-ursprung.

"En liten klåfingrig tjuv heter något så att spelledaren ser ut som en tjuv när han säger det:"

...Bilbo Bagger. :gremwink:

"Prova själv, har "Tava" någon chans gentemot Tuva?"

Förutom att det låter som något iriskt och inte svenskt, jajjemen! Fast jag får nog skippa rävsvansen i så fall.

Rising

Vila i frid

Ärs, var det så enkelt... *suck* Tillintetgjord i alla fall. Jag är för korkad för den där sortens "dolda budskap"-namn, även om jag måste tillstå att det blev ett riktigt bra namn av det hela. Det är inte ofta det blir det när folk börjar tänka i fel ände.

För självklart skall man gå på universella signaler när man hittar på namn. Alla förstår att "Vicke Vire" är en liten skit jämfört med "Bloffo Koloffo", oavsett vilket språk de pratar. Det där hör till vårt universella språk. sagornas språk. Jag riktar således alltid in mig på det som fungerar på riktigt.

"Bilbo Bagger."

Well, "Bilbo" åtminstone. Typiskt sagonamn, En liten rultig, klåfingrig tjuv.

/Rising, som menar att poängen i vart fall är att spelledaren själv kan hitta på namn som för honom talar ett tydligt språk om hur spelledarpersonen är. På så vis behövs inte en massa lösa papperslappar fram och tillbaka, för så fort en spelare frågar "Jag vet att det var ett tag sen nu, men jag går till Svarta Kajan för att se om det fortfarande är Mynta Skeppare som äger tavernan?" å då har jag förmodligen redan full koll på vad Mynta kan ha varit för en tös.

Johan K

Gammal & dryg
Inte mycket tid...

Försöker att hitta på ett namn som låter skoj. Burkar ta allt mellan 1-10 minuter.
Låter det inte för dummt så tar jag det !

Krille

Super Moderator

"poängen i vart fall är att spelledaren själv kan hitta på namn som för honom talar ett tydligt språk om hur spelledarpersonen är."

...och poängen är att du fortfarande kan göra det med namnlistor, men att man dessutom slipper hjärnsläpp i stil med när hjältarna i Star Wars får order av "överste Pelle" att sticka till "Redneck-planeten" för att hämta hem "Annika Andersson". Alla är vi bra och dåliga på olika saker. Du är dålig på att bläddra, så du vill inte ha listor. Jag är dålig på att komma ihåg namn, så jag behöver listor för att komma ihåg vad som har hänt. Och åter andra är urusla på att komma på namn, och behöver således en lista i första hand.

"så fort en spelare frågar "Jag vet att det var ett tag sen nu, men jag går till Svarta Kajan för att se om det fortfarande är Mynta Skeppare som äger tavernan?" å då har jag förmodligen redan full koll på vad Mynta kan ha varit för en tös."

Tja, det där utgår inte jag ifrån längre. Någon gång på högstadiet skulle vi få en vikarie i engelska som hette Marion. Alla grabbar börjar drömma konstiga drömmar om Judi Trott - det här var precis efter att TV-serien Robin of Sherwood börjat gå på TV.

In vandrar en femtiårig fet och orakad manlig polack. Och jo, han hette faktiskt Marion.

Sodivra

Champion
Åh..

Vilket om inte annat får stå som bevis för att namn och associationer inte alltid funkar - titt som tätt är det fel person bakom namnet, inte den som man associerade skulle vara där.

Åh, jag tänkte ju inte på "rätt" sak när jag läste namnen, men när jag fick veta svaret så tyckte jag att det passade. I kombination med att jag som spelare skulle stöta på de här karaktärerna så skulle jag ta till mig namnen..

Men samtidigt så tycker jag att namnlistor är en smart idé, ska nog inkludera sådana i det nuvarande rollspelsprojektet, faktiskt.. (Gillar att göra mellanting mellan scenarion och mini-kampanjer med tillhörande regler och annat material, har jag märkt..)

Själv så improvisationsdöpte jag ju två dvärgiska sändebud som spelarna skulle komma ihåg i Söndags. Nu vet jag inte vad dom hette längre.. Doh. :gremwink:

Rising

Vila i frid

"Tja, det där utgår inte jag ifrån längre. Någon gång på högstadiet skulle vi få en vikarie i engelska som hette Marion. Alla grabbar börjar drömma konstiga drömmar om Judi Trott - det här var precis efter att TV-serien Robin of Sherwood börjat gå på TV.

In vandrar en femtiårig fet och orakad manlig polack. Och jo, han hette faktiskt Marion."

Hi hi, jo, men likväl så tror jag att man associerar väldigt mycket med namn och att det har viss inverkan. Hos låg- och mellanstadielärare är det till exempel vanligt att man pratar om "Y-barn", alltså Ronny, Conny, Tommy, Johnny, Jimmy, Sonny osv. De brukar vara bråkiga och stökiga.

Man kan fråga sig om det beror på att de är vanliga namn i "bråkiga" samhällsklasser, eller om de behandlas orättvist och därför forceras in i en roll som bråkstakar.

Det där är vad rollspelet Eskapix till stor del ska handla om. Vi tänker ju med ett besudlat språk. När vi pratar om "Marion" så ger det en massa associationer som det inte är tänkt att göra. Samma sak med ord som "mörk", "svart", "ren" och "välkammad". För oss vanliga människor är det kanske inte så viktigt, men för rollpersonerna i spelet så får det ödesdigra konsekvenser.

Där är ett namn aldrig bara ett "namn" utan vi formulerar världen samtidigt som vi upplever den. Y-barnen blir bråkiga för att vi tror att de skall vara bråkiga.

Dojo, Casino, It's all in your head!

/Riz.