Nekromanti Vad är blott ett namn?

Hmm.... Jag improviserar. Å andra sidan är jag bra på både namn och språk.
Till Eon tar jag mig kanske en titt i namnförslagen, men inte så ofta. Tillexempel hette en jargier Medea Tibithia, då var Medea kodnamnet på en spion i en bok jag läst, och tibithia plockade jag ur luften.

Däremot på att anvnda namn flera gånger, så, ja några gånger. Railin av Zolod, det var en dvärgisk kvädare, som tycär dog. Nu spelar jag Railin igen, den riktige Railins brorson, döpt efter stackarn.
Och så Noa Ibros (vad säger det namnet egentligen er?) som var först en magiker, men blev istället en fäktare och halvonding. Nu spelar en kompis Ibros och jag spelar ibros kompis, Hedning (hedning är en scysst, civiliserad svärdsmästare)

The_Gorger

Hero
Re: Namnlistor

En liten limmerick om långa kemiska namn.

A mosquito cried out in pain
A chemist has poisoned my brain
The cause of his sorrow
was para di chloro
di phenyl tri chloro ethane

Blev det rätt förresten? Det skulle bli DDT

Balderk

Swashbuckler

Självklart improviseras det namn under spelets gång, ibland råkar man gröta ihop det.
Jo ibland grötar man verkligen ihop det! Jag ska nu berätta en liten lusthet som jag inte själv varit med om, men dock fått berättad för mig om och om igen... Det var SL:n i min nygammla grupp (Han var den förste jag spelade med, men under en lång period på flera år spelade jag aldrig med honom...) som drog den här... Han har vid upprepade tillfällen, utan att vara medveten om det själv, satt in en improviserad SLP som kommit fram till en av RPna och sagt: Känner du inte igen mig!? Det är ju din gammla vän Fingal!!! Och det här har alltså hänt säkert en fyra-fem gånger! :gremlaugh:
Det är självklart en klassiker nu när det efter fjärde eller femte gången blev uppdagat att den där Fingal har varit med så mycket i olika skepnader... :gremsmile:

jaja, det där blev långt och inte så roligt som det är Live... :gremfrown:
Men hur som helst, jag kan ju lika gärna svara på Storuggla nu när jag ändå är i farten.

Själv så sitter jag och klurar rätt mycket på mina namn eller tittar på namnförslag som jag knycker ifrån rollspelsböckerna... Särskillt då i Fantasy, Jag har väl då och då också tagit namn från fantasyböcker jag läst och gillat när jag gjort en karaktär... Men inga huvudpersoner eller så, det skulle bara bli dåligt. Jag kan ju inte gärna spela en halvlängdsman vid namn Frodo! Dock så spelar jag i DoD nu en dvärg (som jag förövrigt är übernöjd med) som heter Dvalin, vilket jag bara snodde från nån dvärg i Bilbo... Till D&D kan man få fram jättehäftiga namn om man använder Character Generator! En gång satt jag bara och slog fram lite namn för skojs skull och då kom jag över namnet, The master Hu Li, vilket nu är försvenskat till Hu Li, Mästaren vilket jag har byggt stora delar av hans karaktär på... Riktigt festligt! Annars till t ex Dark Ages: Vampire så hittade min SL en helt underbar sida på nätet på gur mycjet namn som helst! Den här sidan är suverän!... Men jag är i alla fall sällan missnöjd med namnet på mina RPs...

/Balderk

Sodivra

Champion
Häftigt!

Häftig sida, men.. Var är dom Babylonska namnen?!
Bifogar en lista på Babylonska namn, för helhetens skull.. :gremwink:

Krille

Super Moderator
Kemi [OT]

"A mosquito cried out in pain
A chemist has poisoned my brain
The cause of his sorrow
was para di chloro
di phenyl tri chloro ethane"

Here is the grave of Willie Smith;
Alas, he is no more
For what he thought was H<sub>2</sub>O
Was H<sub>2</sub>SO<sub>4</sub>

walium

Ganska töntig, faktiskt
Vad är ett namn?

"Well, men när det gäller fantasyspel tycker jag att det blir riktigt lätt. Då går man ju mer på hur ljuden låter. Det ger utpräglad karaktär åt personligheterna. Drakoniterna Djiyhr och Grilth är två unga hetsporrar, medan Lisht och Miyhdri är förföriska salamanderlika honor. Zildhar är en mycket åtråvärd, förmögen ungkarl klädd i de finaste guldbroderade klädnader av siden och silke. Zahdrakh och Lühgdrath är vårtiga, uttorkade, vresiga åldringar med vattenpipa i mungipan."

Det här funkar nog bara för dig om ens det. Jag kan absolut inte associera namnen till de egenskaper som du kan. Vad säger mitt namn egentligen någon som inte känner mig? Inte ett dyft. Vill man länka ett namn till en särskild egenskap så bör man använda ett epitet eller ett smeknamn istället, till exempel Belok Spottstyver, Kurzel Klåfinger, Mirja Handfast, Bundrik "Pungfast" Bendrikson, Katja "Korpsvart" Levanja etc, etc. Hur bra är det förresten om spelarna kan klargöra vem som är skurk eller ej bara genom namnen?
- Razzazel Skumbrazz, vilket lömskt namn. Och han befann sig på värdshuset samtidigt som hertiginnan dog? Jag tror vi har hittat den skyldige.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Så, vad jag vill veta är, hur mycket tid lägger ni ner på namn, både på karaktärerna och SLPna? Och hur elaborerade blir de? Räcker "Joe" eller krävs det ett "Ruthbert Constance Wilburforce III"?"

Oftast improviserar jag vilket funkat hittills med ett fåtal undantag. Den rasistiske bonden Juckum var ingen större hit till exempel. :gremsmile:
Jag brukar komma på rätt bra namn med hyfsat kort varsel även om jag har en förkärlek för annorlunda och utsvävande namn. Särskilt i nutidsspel eller historiska rollspel. Det är större chans att rollpersonerna möter en Cletus Sims, Karl-Franz Oberjäger-Unterhofen eller Archibald Leech än John Smith, Fritz Strom eller Jack Johnson.

Eksem

Champion

"poängen i vart fall är att spelledaren själv kan hitta på namn som för honom talar ett tydligt språk om hur spelledarpersonen är."

Jag menar att det kan spelledaren (jag) inte alls det. Jag kan inte ens hitta på trovärdiga namn till att börja med. Och att fler har det problemet var väl poängen med orginalinlägget? Och en utmärkt lösning på det är namnlistor.

Det är inte som att namnlistorna är långa luntor sparade i gigantiska pärmar liggandes i filkabinettet i hörnet. I mitt fall är det två sidor i mitt fina universalblock (som innehåller rollspelsanteckningar, tatueringsskisser, porträttteckningar, c++-kod, UML-diagram osv osv, och fortfarande går att hitta i).

Bunny

Crazy like a fool
Karl-Franz Oberjäger-Unterhofen , wow, jag kan se honom framför mig. En tysk ädling med spetsig näsa, boendes på en herrgård. Hans största intresse är jakt och att förföra damer på en av de många baler han närvarar vid. Det kanske är den största fördelen med sådana namn: den ger personen en betydligt större personlighet, och sticker ut mer, än en John Smith...

Rising

Vila i frid
Re: Vad är ett namn?

"Vad säger mitt namn egentligen någon som inte känner mig? Inte ett dyft."

Det säger ganska mycket, skulle jag vilja säga. Bara genom att höra "Johan Staël von Holstein" och "Jonas Birgersson" kan man göra rätt trovärdiga gissningar om deras individuella skillnader. Redan där förstår man vem som struttar omkring i fleecetröjor och vem som är en dryg djävel.

Men jag pratade saga här. Då tycker jag att namn är effektiva stämningsskapare som kan användas för att spelarna lättare ska komma ihåg vilka spelledarpersonerna är. Vem tror du är mor och dotter av Pippilotta och Greta Krusenstjärna? Vem är troll och vem är goblin i radarparet "Stinkul och Throgg"?

Med reptilerna försökte jag dra det till dess yttersta gräns, eftersom jag ogillar övertydliga exempel. Då kanske namnen också behöver uttalas på vissa sätt för att skillnaderna skall fram, men det tar jag för givet att varje spelledare värt sitt salt förmår.

/Rising

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Det säger ganska mycket, skulle jag vilja säga. Bara genom att höra "Johan Staël von Holstein" och "Jonas Birgersson" kan man göra rätt trovärdiga gissningar om deras individuella skillnader. Redan där förstår man vem som struttar omkring i fleecetröjor och vem som är en dryg djävel."

Sätter man i namnen i ett sådant sammanhang och betänker våra egna kulturella fördomar så kan det funka. Men om vi snackar helt vanliga namn blir det genast annorlunda. Vem bär tvångströjan av Andreas Williamsson och Johan Rising? :gremsmile:

"Men jag pratade saga här."

Vilket inte jag gjorde. Sagor i allmänhet förlitar sig väldigt ofta på övertydlighet och på att vi associerar vissa saker med varandra. Men min personliga uppfattning är att alla personer som spelarna möter under ett normalt äventyr kan och bör inte ha övertydliga namn som ger en väldigt exakt bild av deras egenskaper.

Rising

Vila i frid

"Sagor i allmänhet förlitar sig väldigt ofta på övertydlighet och på att vi associerar vissa saker med varandra. Men min personliga uppfattning är att alla personer som spelarna möter under ett normalt äventyr kan och bör inte ha övertydliga namn som ger en väldigt exakt bild av deras egenskaper. "

Grejen är att i verkligheten så ser du vem det är du pratar med, men ett bordsrollspel är helt verbalt. Därför kan det gälla att med så små medel som möjligt kunna urskilja spelledarpersonerna åt. Jag vill inte säga "Jag går och pratar med han, den blonda killen i blå tunika och de höga stövlarna, om han vet vad som har hänt med hon, den timida brunetten med smal näsa och rosiga kinder." Om folk heter namn som inte ger någon igenkänning så blir det svårt att undvika missförstånd.

Därför föredrar jag namn som direkt sätter sig i spelarnas huvuden och som skvallrar om hur karaktärerna är.

Mindre missförstånd, snabbare spel, bättre flyt, roligare för alla medverkande och fred på jorden.

/Rising

Zire

Swashbuckler
Så, vad jag vill veta är, hur mycket tid lägger ni ner på namn, både på karaktärerna och SLPna? Och hur elaborerade blir de? Räcker "Joe" eller krävs det ett "Ruthbert Constance Wilburforce III"?

Tja.. är det en extremt viktig karaktär för hela kampanjen så kan denne få ett efternamn åtminstone, och det är nog ganska viktigt att det är ett bra namn, eftersom man kan misstänka att det kommet att nämnas många gånger.

Är det å andra sidan en av flera hejdukar åt nån halvviktig karaktär så kan det mycket väl räcka med Joe, om de ens får nått namn. Det är mest beroende på vad de ska användas till.

Min personliga favorit jag funnit som spelare är när vi stötte ihop med "Spaden", "Kedjan", "Röret" och "Plankan". Mer beskrivande namn än så finns inte :gremsmile:

- Zire