Nekromanti Vad är bra med Ebhron?

Ceram

Hero
Finns det någon som har använt sig av Ebhron i spel? Själv har jag aldrig förlagt en kampanj där eller använt mig av landet i internationella relationer eller liknande.

Jag upplever som att denna stora ö är gravt underutnyttjad och har börjat fundera på en mer intressant version av ön. Innan jag börjar skriva om denna skulle jag vilja veta vad ni tycker är bra och dåligt med Ebhron. Skriv gärna en liten plus och minuslista på ämnet.

Såhär tänker jag än så länge.

+ Den enormt blandande befolkningen ger upplägg för en mängd intressanta möten och kulturblandningar

+ Den med mundanamått mätt stora folkmängden borde betyda ännu fler människor med vettigare befolkningstäthet. Över tio miljoner människor ger givetvis mycket tuffa saker.

+ Avsaknaden av enhetligt myntsystem. Givetvis ska ett såhär stort land inte ha likadana mynt överallt.

- Magikratisk enhetsstat. Det här med ett byråkratiskt land styrt av en magikerorden känns som att det har gjorts redan i andra delar av Mundana.

- Obefolkat. Den lilla meningen att landet öster om Ebhron skulle vara obebott ignoreras givetvis.

- Ateismen. Vi har redan Thalamur där magikerna bekämpar religionen för något upplyst ateistidel, inget mer sånt.

- Självförsörjandet. Vist kanske det odlas tillräckligt med mat i landet men det är ju roligare om det handlas frekvent såväl österut som åtminstone med Consaber, Thalamur, övärlden och cirefalierna.

- De ointegrerade dvärgarna. Det är tråkigt att dvärgarna ska leva som någon egen stat hela tiden. Låt dvärgarna delta i människosamhället istället för att vara likadana som i khazimbergen. Speciellt sedan dvärgarna har privilegierad ställning i Ebhron.

Håller ni med eller tycker annorlunda?

ripperdoc

Myrmidon
Re: Vad är bra med Ebhron? [MASTODONT]

Det passar sig kanske att svara när jag är den som skrev Ebhron till Geographica Mundana (om än att texten i boken blev ordentligt redigerad på sina ställen). Jag har inte GM framför mig, så delar av det jag säger kan komma från min manustext snarare än från boken.

Ebhron är på sätt och vis ett Kina jämfört med Mundana (och detta skrevs innan Menon-Aun, tror jag). Ebhron är enormt, det är den äldsta statsbildningen, det åtskilt geografiskt med stora avstånd. De enda som under historien rått på Ebhron är raunerna. Likheterna med Kina är alltså ganska tydliga.

I historielinjen till Ebhron ges förklaringar till varför det är som det är. Ebhron inledde en ganska livskraftig handel med Colonan (vi pratar tusentals år sedan). Men när Danarth blev aggressiva stötte de ihop med Ebhron, och efter detta drog sig Ebhron tillbaka och höll sig för sig själva. Varför? För att de ansåg sig stå över resten av Mundana, för att de var just självförsörjande.

Men, de senaste hundra åren har Ebhrons kontakter med omvärlden öppnats avsevärt. Man har stött ihop med caserier och sabrier i övärlden, man har en ny livskraftig handel norrut mot Consaber, Daak-religionen har kommit in i landet samtidigt som Kabalaorden börjat sprida sig till flertalet mundanska städer.

Jag tycker det är en bra och unik vinkel i Mundana med ett isolerat land som börjat öppna sig. Det bäddar för just kulturkrockar och spännande plots.

Så, för att svara på dina minuspunkter lite mer direkt:

- Magikratisk enhetsstat. Det här med ett byråkratiskt land styrt av en magikerorden känns som att det har gjorts redan i andra delar av Mundana.
Det påminner visserligen om Thalamur, men jag avsåg aldrig att göra en kopia. Faktum är att Kabalaorden är långt mycket mer än en magiorden - magin är bara en del. Kabalaorden är dessutom långt mycket äldre än den thalaskiska magikratin. Kabalaorden är en slags upplyst, filosofisk organisation med syftet att se till att de visaste alltid bestämmer. Thalamurs magikrati är istället hårt familjebunden, fascistisk och hemlig. Den enda kvarvarande likheten är ju att Thalamur och Ebhron är de enda stora länderna som låter magiker vara en viktig del av administrationen - men det är snarast en anomali att fler länder inte gjort detsamma med tanke på vad en magiker kan åstadakomma i Eon.

Obefolkat. Den lilla meningen att landet öster om Ebhron skulle vara obebott ignoreras givetvis
Den kända Mundana-världen måste sluta någonstans. Om det som finns bortom är obebott eller inte får vara osagt. Själv tycker jag inte det behövs fler människokulturer på Mundana. Jag vill behålla en maximal mystik kring Mundanas gränser. Men det är fritt fram för varje SL att hitta på något till de enorma landmassorna i öster. Som mina spelare vet har jag använt dem i en av våra kampanjer :gremsmile:

Ateismen. Vi har redan Thalamur där magikerna bekämpar religionen för något upplyst ateistidel, inget mer sånt.
Det är en likhet, men skillnaden faller tillbaka på vad jag skrev ovan om Kabalaorden. Den motarbetar religion eftersom den sätter visheten (meritokratin) ur spel. Dessutom har Ebhron varit utan betydande religioner i tusentals år (undantaget raunatron) - Daakkyrkan upplevs som ytterst hotfull. Kabalaorden kör dock dock en mycket mer laissez-faire i Ehbron än vad Thalamur gör.

Självförsörjandet. Vist kanske det odlas tillräckligt med mat i landet men det är ju roligare om det handlas frekvent såväl österut som åtminstone med Consaber, Thalamur, övärlden och cirefalierna.
Ebhron har ganska nyligen inlett mer och mer handel med omvärlden, och har alltid handlat friskt med övärlden, men det ändrar inte faktumet att landet är i stort sett självförsöjande. Det enda de behöver importera är typ moderna vapen, lyxvaror och kongelat. Ebhron är en enorm landmassa.

De ointegrerade dvärgarna. Det är tråkigt att dvärgarna ska leva som någon egen stat hela tiden. Låt dvärgarna delta i människosamhället istället för att vara likadana som i khazimbergen. Speciellt sedan dvärgarna har privilegierad ställning i Ebhron.
Här kan jag hålla med dig. För Ebhrons del hade de gärna kunnat integrera sig mer med dvärgarna, men jag kände samtidigt att det är mer dvärgarna som till sin natur håller sig undan i sina fästen, särskilt Ghor och Roghan.

Så som avslutning. Jag ser ett mycket stort djup i Ebhron, som dessvärre är outforskat eftersom det finns så lite officiell text om det. Jag tycker inte du behöver ändra på mycket - däremot lägga till. Det finns en hel del "hooks" att spinna vidare på från Geographica Mundana. Samtidigt bör man behålla Ebhron som något mystiskt, något långt borta, för spelarna. Behåller man det kan man få intressanta "wow-scener" (i Ebhron är allt mycket större och äldre, så att Jargien verkar litet), och mycket intressanta kulturkrockar.

Därtill kan sägas att vi delvis spelade i Ebhron under en kampanj, och vi fick en riktigt bra stämning och känsla för landet. Dessutom var Kabalaorden involverade i mycket, mycket stora intriger som involverar saker som drakarna och Mörkret.

Jag ska just beskriva Ebhrons demonakademi för Demon-modulen, kanske jag ska passa på att skriva en artikel om Kabalaordens mörka intriger också?

Ymir

Liten kantbaron
Jag tror att ett av problem med Ehbron, utöver dess isolation som skapar stora avstånd till allt annat på Mundana, är en brist på uppenbara kulturella referensramar. Man har helt enkelt ingen aning om hur Ebhron ska visualiseras. Hur ser saker ut i Ebhron? Det enda vi har att gå på här är kläderna i grundboken, och de är ju bara Qin-dynasti-outfits rakt av, vilket är ganska fattigt, och illustrationer i Geografica Mundana och Mystik & Magi, som jag tänker dissa nedan.

Problemet hade kunnat avhjälpas med två saker:

- Tydliga kulturella referenspunkter (alla hajjar att Västlanden har orientalisk/islamsk look på det mesta, för hur mycket Kina jag än smyger in, är parallellerna till islamska kulturer uppenbara). Ebhron saknar, vad jag kan bedöma, detta, vilket inte i sig behöver vara ett problem; cirefalierna gör det också i någon mån, och är ändå en fenomenal fantasykultur. Men de har betydligt fler distinkta särdrag än ebhroniterna.

- Tydliga, illustrativa bilder. Geografica saknar detta, eftersom varenda illustration i modulen är fattigt bildbyråmaterial - okej...så arkitekturen i Ebhron är Belemtornet rakt av? (Jämför med sidan 151 i Geografica). Det är Portugal som gäller alltså? Men bilden i Mystik & Magi då? Den ser mer, jag vet inte, random romersk ut?

Resultatet är att vi inte ges någon vidare hjälp med att liksom se Ebhron för vårt inre öga. Det är den överlägset största anledningen att spel i Ebhron aldrig kommit på tal hos mig.

Kabalaorden däremot har ju utmärkt potential som en spelare om makten i Mundana, men det har diskuterats förr. Det är ju skitkoolt att de har en filial i Chadarians Hopp, till exempel. Ebhroniter som besökare i Mundana proper har jag använt mig av en massa.

Men vad är grejen med språket? Varför pratar både Kabalan och Jargien latin?

- Ymir, resonerar och undrar

ripperdoc

Myrmidon
Tack Ymir för dina searchskillz. Inlägget om Österns torn som du länkade var precis de idéer jag syftade till om Kabalaordens förehavanden.

Men tillbaka till själva Ebhron. Ja, de saknar en tydlig kulturell identitet. Det hade varit lätt att i läget landet skrevs göra det mycket mer kinesiskt. Men jag var inte bekäm med det, av någon anledning, även om det gjort det mycket enklare (om än kanske kolliderat med Menon-Aun).

På sätt och vis vill jag inte att man enkelt ska kunna kategorisera Ebhron. Landet är en bisarr smältdegel (ta en titt på demografin). Samtidigt ser jag vad du säger. problemet med Ebhron var redan när jag skrev det att passa in i tidigare material, och då var det helt enklare att göra landet lite ansiktslöst. När jag skrev artikeln tog jag alla Ebhronnamn som fanns sedan tidigare och genererade ett nytt språk från dem, men det var bara för att kunna skapa några fler orts- och personnamn. Helst hade jag velat göra ett helt nytt språk, men det hade kolliderat ganska rejält med de namn som fanns (Kabalaorden, liksom...).

Men i backspegeln är det kanske synd att jag inte tog chansen att ge det mer av en kulturell identitet, på viss bekostnad av bakåtkompabilitet.

Men, ingen idé att gråta över spilld mjölk. Frågan är vad vi kan göra åt det nu. När vi pratar om Ebhron har vi två stora influenser att arbeta med: raunerna och tauperna. Raunerna är pseudo-mongoler med en mix fornnodriskt, tauperna är... udda. Tauperna tycks ha varit en kontrollerande klass länge, medan raunerna funnit sig i en underordnad position. Det är alltså osannolikt att raunerna gett några större influenser på arkitektur och lära, men de har nog betydligt större influenser på vapen, vardagskultur och språk, exempelvis.

Om vi vill leta förebilder i vår verkliga värld, och inte vill använda kineser, så blir det komplicerat. Inka-riket är hyfsat outnyttjat i Mundana (väl? har dålig koll på senaste tidens moduler) men Inka var knappast en upplyst, vetenskaplig multi-etnisk stat heller. Kanske tauperna är inka? Inka framkallar åtminstone en viss känsla av uråldrighet.

En annan potentiell inspiration är Atlantis. Även om det inte ger oss mycket ledtrådar för kläde och arkitektur så har Atlantis intressanta resonanser i Ebhrons skapelseberättelse. Man kan också gräva lite i legenden om kontinenten Mu.

Sist men inte minst kan man kika på Khmerriket som en helt klart outnyttjad källa. För arkitekturen kan man då titta på Angkor Vat. Men språket skulle jag inte vilja anamma.

Det är inte omöjligt att jag kan skriva mer officiellt material om Ebhron framöver, så ta för all del chansen att ge landet mer identitet.

DesertRain

Hero
Jag gillar Ebhron, det har jag gjort enda sedan jag lästa GM för första gången. Problemet med landet är, som nämnts tidigare, är att det saknas tillräckligt med material om hur saker och ting ser ut - både kläder och arkitektur.

Det här är bilden av Ebhron som jag har i huvudet iaf. Och jag beksriver det nog enklast med ett par bilder, de säger ju som bekant mer än tusen ord!

Svarte Faraonen

ром и смерть
En bred bild fuckar också upp forumsvisningen mer än tusen ord. Det vore hyggligt om du minskade storleken, så att man slipper det.

Well, nu kan jag ju inte ändra inlägget dessvärre, men jag tänkte inte på den apstora upplösningen i förhandsgranskningen.

EDIT: Sorry, jag vet inte vad jag tänkte på, nu är den ändrad trots att det inte gick :gremwink:

Ceram

Hero

Ebhron är på sätt och vis ett Kina jämfört med Mundana (och detta skrevs innan Menon-Aun, tror jag)....Likheterna med Kina är alltså ganska tydliga.
Aha. Fanns det någon tanke kring att ha ett jätterike på varje sida om det kända mundana som båda är Kinakopplade? Man är ju aningen indoktrinerad att det bara ska finnas ett Kina.

Den kända Mundana-världen måste sluta någonstans. Om det som finns bortom är obebott eller inte får vara osagt. Själv tycker jag inte det behövs fler människokulturer på Mundana. Jag vill behålla en maximal mystik kring Mundanas gränser.
Här skulle jag hellre ha sätt en fras i stil med: öster om Ebhron finns inga kända statsbildningar. Det blir lite mindre definitivt så. Detaljpet alltså...

Det är en likhet, men skillnaden faller tillbaka på vad jag skrev ovan om Kabalaorden. Den motarbetar religion eftersom den sätter visheten (meritokratin) ur spel. Dessutom har Ebhron varit utan betydande religioner i tusentals år (undantaget raunatron)
Det här känns lite svårt av två anledningar. För det första har ju det där med ett borttynande av religion funkat ytterst dåligt i vår värld (möjligtvis undantaget nord- och Västeuropa de senaste 150 åren)och det känns mindre rimligt i en värld som mundana med så mycket direktare övernaturliga kopplingar. Sen känns det jobbigt att försitta chansen att införa en tuff religion med maffiga tempel och obskyra präster.

Här kan jag hålla med dig. För Ebhrons del hade de gärna kunnat integrera sig mer med dvärgarna, men jag kände samtidigt att det är mer dvärgarna som till sin natur håller sig undan i sina fästen, särskilt Ghor och Roghan.
Jag har mer börjat tänka mig Ebhrons dvärgar som i majoritet i de stora bergsstäder som kallas dvärgfästen och i övrigt representerade i större delen av landet. Det vore ju tråkigt om dvärgarna tagit med sig klankonflikter och konflikter med tiraker och alver till det stora landet i öster.

Jag ska just beskriva Ebhrons demonakademi för Demon-modulen, kanske jag ska passa på att skriva en artikel om Kabalaordens mörka intriger också?
Absolut!

Ceram

Hero
När vi pratar om Ebhron har vi två stora influenser att arbeta med: raunerna och tauperna. Raunerna är pseudo-mongoler med en mix fornnodriskt, tauperna är... udda. Tauperna tycks ha varit en kontrollerande klass länge, medan raunerna funnit sig i en underordnad position. Det är alltså osannolikt att raunerna gett några större influenser på arkitektur och lära, men de har nog betydligt större influenser på vapen, vardagskultur och språk, exempelvis.
Glöm inte darkenerna. Dessa utmålas som sjöfarare och kom alltså åkande i sina båtar, underkuvade lokalborna längst kusten och har sedan dess varit härskar kast i stora områden. Det hela kan utmynna i ett blandfolk mellan Tauper och Darkerner som passande nog fått de bästa från båda folken och helt dominerar området kring de akademiska öarna :gremsmile:

Ymir

Liten kantbaron
Nejnejnejnej, det där är helt fel. Sydostasien och Indonesien, det är Menon-Aun, Miam, Tarhai och andra områden väster om Mûhad. Och Edron var typ Sassaniderna goes thalassokrati.

En -mycket- bättre modell för Ebhron är indiska civilisationer, Kasiriket, Kushanriket, Maurya, Guptariket, Cholariket, etc.

Liksom...något av det centrala med Menon-Aun är att de har en krigisk, imperialistisk, slavkultur. Det är mycket mer i linje med Sydostasien historiskt, tänk Khmerriket, Paganriket, etc. Plus, bisarra designer på rustningar och vapen känns mycket mer som Menon-Auns grej än Ebhrons. Och bisarra rustningar och vapen har i vår värld alltid varit Sydostasiens område.

Medan Ebhron är mycket mer lärdom, mystik och sofistikation. Det är mycket mer i linje med Indien historiskt; de äldsta universiteten i världen, överlägsen läkekonst, en massa bisarra mysteriereligioner. Varanasi är liksom spot on vad städer i Ebhron borde vara; Ganges som rinner förbi kunde lika gärna vara en ebhronitisk kanal.

Med allt som hittils etablerats, tycker jag rentav att Indien är en långt bättre Ebhron-modell än vad Kina är. jag ser inte alls många paralleller till Kina i Ebhrontexterna, typ utöver kanalerna och dräktkulturen.

- Ymir, tycker bra

Hur kan du säga att det är fel ? Det är väl en tolkningsfråga?
Visst kan man peka på ditten och datten, men säg aldrig att någon har fel i hur de föreställer sig något !

Draugen, lätt grinig.

ripperdoc

Myrmidon

Ceram said:
Aha. Fanns det någon tanke kring att ha ett jätterike på varje sida om det kända mundana som båda är Kinakopplade? Man är ju aningen indoktrinerad att det bara ska finnas ett Kina.
Du överskattar Eons frilansare om du tror att vi alltid är synkade (tyvärr). Jag kände inte till Menon-Aun när jag skrev Ebhron, och jag skulle förmdoligen dra mig för att använda Menon-Aun i spel också.

Ceram said:
Här skulle jag hellre ha sätt en fras i stil med: öster om Ebhron finns inga kända statsbildningar. Det blir lite mindre definitivt så. Detaljpet alltså...
Sure, det hade jag kunnat skriva. Vi får vänta på GM2.

Ceram said:
Det här känns lite svårt av två anledningar. För det första har ju det där med ett borttynande av religion funkat ytterst dåligt i vår värld (möjligtvis undantaget nord- och Västeuropa de senaste 150 åren)och det känns mindre rimligt i en värld som mundana med så mycket direktare övernaturliga kopplingar. Sen känns det jobbigt att försitta chansen att införa en tuff religion med maffiga tempel och obskyra präster.
Det är mycket med Mundana i allmänhet, och med Ebhron i synnerhet, som inte alls passar med vår verkliga värld. Ebhrons isolering är extrem och också dess oförmåga att utvecklas. Jag tror det hintas på sina ställen att Ebhron använder 1500 år gammal vapenteknologi...
Att inte ha en till religion - tja - jag tycker Mundana har tillräckligt med wacky religioner :gremsmile:

Ceram said:
Jag har mer börjat tänka mig Ebhrons dvärgar som i majoritet i de stora bergsstäder som kallas dvärgfästen och i övrigt representerade i större delen av landet. Det vore ju tråkigt om dvärgarna tagit med sig klankonflikter och konflikter med tiraker och alver till det stora landet i öster.
Om de tagit med sig konflikten eller inte beror helt på hur och när dvärgarna kom till Ebhron. Jag vill minnas att det saknas både tiraker och alver i Ebhron, men jag kan minnas fel. I vilket fall tror jag att dvärgarnas beteende i allra högsta grad beror på dem själva, deras långsinthet och kultur snarare än landet de råkar befinna sig i.

ripperdoc

Myrmidon
Ymir said:
En -mycket- bättre modell för Ebhron är indiska civilisationer, Kasiriket, Kushanriket, Maurya, Guptariket, Cholariket, etc.
Jag ska definitivt titta närmre på Indien (vi kan ju diskutera det separat), men jag tror inte så mycekt att vi saknar ett koncept för Ebhron, mer att vi saknar en image. Och image kan man ju sno även från kulturer som inte har samma bakgrund i övrigt.

Men, som sagt, Indien är värt att titta närmre på.

Oreh

Warrior
En blandras mellan tauper och drakerner är coolt. Men jag skulle nog vilja se dem som rotlösa, ett handelsfolk som inte kommit till rätta i det stora landet. Det kanske är ologiskt men det var bara en känsla jag fick...

Ceram

Hero
Men, som sagt, Indien är värt att titta närmre på.
Jag håller med. Nu när jag försökt tänka mig hur ett bra Ebhron ska se ut har jag också hamnat i Indien, åtminstone utseendemässig. Tyvärr hindras jag hela tiden av bristande indienkunskap (en liten bit av en guidebok, bhagavad-gita, nån bok om hinduismen, ett par artiklar om odlingssystem och det som skrivs i dagstidningar räcker inte så långt).

Ceram

Hero

Att inte ha en till religion - tja - jag tycker Mundana har tillräckligt med wacky religioner smile
Mundana har för få bra religioner. De enda som har framlagts någorlunda intressant är möjligtvis Daaktron och Makthadyrkan. I övrigt är de flesta religioner alltför torftiga, gudarnas kamp är tyvärr en av de sämsta böckerna till eon.

Ebhron skulle om statsateismen saknades ha en riktigt bra religion, kanske nått åt det här hållet. Den skulle utseendemässigt påminna om hinduismen men ha en sovande höggud som ingen kan påverka. Under denna skulle det finnas en grupp gudar som ses som de mäktigaste. I äkta ebhronitisk blandnig skulle här finnas typ Helion, solen, elden och värmens gud. En gud för livet och döden. Vontar, jorden, metallen, byggnadernas och bergens gud. En lätt rauisk gud, typ vindens, hästarna, resorna och fartens gud. En lätt tirakisk gud för mörkret, tryggheten och kriget. Kunskapens gud för Kabalaorden och kanske ett par till. Under dessa finns smågudar som funkar som byhelgon och liknande.

Då skulle vi få mängder med snygga tempel och gudastatyer. Gudarnas oförmåga att bestämma vad som händer i livet efter detta tvingar dem dessutom att locka med andra saker för att hålla kvar tillbedjare.

Men nu ska jag inte spåna mer på det vidare till nästa, mer lättinfogade sak.

Jag vill minnas att det saknas både tiraker och alver i Ebhron, men jag kan minnas fel.
GM anger 4 % dvärgar, 2% tiraker och 2% alver. Det vore trevligt om dessa var involverade i samhället och inte hade ufobyar i utmarkerna. Här skulle jag gärna slippa vilda bergstiraker och istället ha seriösa handelsmän och hantverkare med gott rykte. Om vi dessutom gör alverna till kringresande teatersällskap och dylikt suspekt drägg som alltid blir misstänkta för allt möjligt när de slår upp sina vagnar på byns allmänning. Får vi skön variation från andra länder. Ordspråk som "att spetsa öronen" när man ska tjuvlyssna på något man inte bör få veta och "försvinna som en alv om natten" antyder ju de kringresandes tvivelaktiga moral. Hoppas nu inte alver2 kommer och förstör för mig på den här punkten.

DesertRain

Hero

En tanke jag fick var att eftersom Ebhron ligger så pass avlägset så kanske alverna och dvärgarna där inte ser varandra som sina värsta fiender, utan att de istället umgås med varandra precis som med vem som helst. För övrigt så ser jag det som ett väldigt meritokratiskt samhälle, det spelar ingen roll vilken ras eller vilket folkslag du tillhör. Det som spelar roll är hur skicklig du är på det du gör. Fast det kanske är lite för likt cirefalierna fast utan den allmänna acceptansen för andra folkslag.