Nekromanti Vad är bra med Khelataar?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Ja, vad är bra med det här gamla spelet? Vilka är de bästa anledningarna för mig att spendera mina surt förvärvade slantar på ett exemplar?

Det är strängeligen förbjudet att prata om vad som är dåligt med Khelataar i denna tråd.

Duddmannen

Hero
Snygga bilder. Man får en mycket bra uppfattning om miljöer och folk.

Intressant koncept. Kulturer istället för raser, liten värld, inga egentliga skurkar utan istället personer med lite olika intressen som kommer i konflikt.

Mycket material. I förhållande till andra rollspel från den här tiden var det gediget med bakgrund och fluff.

Lågmäld fantasy. Skulle inte gå så långt att kalla det för grisodling, men det har inte överdrivet mycket skumheter. Magin är jordnära, monstren för det mesta "naturliga", magiska föremål extremt få och inte överdrivet kraftfulla.

terje

xenomorf mystiker
Duddmannen said:

Intressant koncept. Kulturer istället för raser, liten värld, inga egentliga skurkar utan istället personer med lite olika intressen som kommer i konflikt.

Mycket material. I förhållande till andra rollspel från den här tiden var det gediget med bakgrund och fluff.

Lågmäld fantasy. Skulle inte gå så långt att kalla det för grisodling, men det har inte överdrivet mycket skumheter. Magin är jordnära, monstren för det mesta "naturliga", magiska föremål extremt få och inte överdrivet kraftfulla.
Ja detta sammanfattar ganska väl vad jag gillar med khelataar.

Systemet är inte alls kul, men världen är trevlig (pseudokeltiska järnåldersstammar / isländska sagor). Jag föreställer mig att man kan spela ättefejder, bokspasstölder, och klanintriger fyllda med lågmäld mystisk magi.

Ett khelataar-oralel + archipelago skulle säkert funka utmärkt! ;-)

DeBracy

Terje said:
Systemet är inte alls kul, men världen är trevlig (pseudokeltiska järnåldersstammar / isländska sagor). Jag föreställer mig att man kan spela ättefejder, bokspasstölder, och klanintriger fyllda med lågmäld mystisk magi.

Ett khelataar-oralel + archipelago skulle säkert funka utmärkt! ;-)
Snubblande nära att bryta mot trådens regler där i början, men jag blev förstås distraherad av att du nämnde Archipelago så det kommer jag ju inte komma ihåg att anmärka på.

DeBracy

Duddmannen said:

Skitsnygg sammanställning! Precis den typ av svar jag hade hoppats på. :gremsmile:

cogitare

Swashbuckler
Bilderna och världsboken.

Men ta min åsikt med en nypa salt då jag inte läst Khelataar på ~20 år eller nåt.

Cog.

CapnZapp

Myrmidon
Terje said:
---, men världen är trevlig (pseudokeltiska järnåldersstammar / isländska sagor). Jag föreställer mig att man kan spela ättefejder, bokspasstölder, och klanintriger fyllda med lågmäld mystisk magi.
Finns det någon publicerad modul som utforskar dessa teman?

Gärna med fokus på isländska sagor, ättefejder och klanintriger?

terje

xenomorf mystiker
CapnZapp said:
Terje said:
---, men världen är trevlig (pseudokeltiska järnåldersstammar / isländska sagor). Jag föreställer mig att man kan spela ättefejder, bokspasstölder, och klanintriger fyllda med lågmäld mystisk magi.
Finns det någon publicerad modul som utforskar dessa teman?

Gärna med fokus på isländska sagor, ättefejder och klanintriger?
Det skulle väl i så fall vara den här kampanjmodulen, men den har ju aldrig kommit i tryck utan finns bara på websidan där. Men den sägs ju ska vara den mest genuint khelataariska khelataarmodulen.

yokowermland

Warrior
I men mening helt klart världen. Den har klara potential att bli en framtida setting för min spelgrupp. Har haft det i tankarna några år nu.

Ser framför mig en bitter klanstrid. Blodig och våldsam. I högsta grad dödlig. Spelarna är unga män som slåss mot sina moraliska betänkligheter runt våld och döden samtidigt som klanen kräver lojalitet och blod.
Tänker mig lite Cormac McCarthy vibbar.

Blir kanske uppe hela natten nu....