Nekromanti Vad är bra med Svarta madonnan?

Mogger

Hipsteranka
Jag som bara spelade väldigt lite Kult när det begav sig har varken läst eller spelat Svarta madonnan. Men det brukar nämnas lite då och då som något fett, om nu med nyutgåva på gång så blir man lite nyfiken.

Vad är grejen? Hur bra är det? Och varför? Är det en kampanj?

Minimoni

Homelander
För min grupp blev det en tråkig psykadelisk(inte på det bra sättet) äventyr som i ärlighetens namn inte är vidare bra. Der är självklart min och min grupps högst personliga åsikter.

God45

#PrayersForBahakan
Det är ett äventyr som försöker omfatta hela den mänskliga existensens alla metafysiska aspekter som utspelar sig under mänsklighetens mörkaste ögonblick. Idéerna och filosofin man lyckas eller försöker omfamna är fantastiskt.

Kampanjen faller ner på många ställen, den är en räls, spelarna får inte reda på saker utan gud npc:er kastar bara runt dem och vissa koncept/karaktärer är idiotiska. Men de är utförande. Idéerna är fantastiska.

Vimes

Sillkung
Har aldrig spelat Den Svarta Madonnan, har planerat att leda den men aldrig lyckats förstå hur den ska funger i spel. Fascinerande "läsäventyr" dock. En remake kan bli skitbra faktiskt.

Vimes

Sillkung
Ser nu att det inte blir en remake av DSM, utan en översättning. Synd!

Mogger

Hipsteranka
Haha, det låter ju sjukt frustrerande! Jag kanske läser kampanjen någon gång, om andan faller på :)

Och tack för alla svar!

Conan

انتفاضة
Vimes;n161533 said:
Vart ser du det? Låter väldigt konstigt att översätta ett äventyr till ett annat spel som en del i crowdfundern.

PAX

Jordisk Äventyrare
Måns;n161495 said:
Vad är grejen? Hur bra är det? Och varför? Är det en kampanj?
Jag kommer fasiken inte ihåg. Måste rota fram lådan igen och läsa. Nostalgi!!!

Big Marco

Läskig
Vimes;n161533 said:

Det blir en anpassning - och en hel del uppdatering - av originalet. Och en översättning.

CapnZapp

Myrmidon
Det är väl helt självklart att det blir en uppdatering (och inte bara för att Marco just sagt det!)

Nya Kult ska ju utspelas idag. Svarta Madonnan är sjukligt fast i nittiotalet. Alltså: uppdatering.

Däremot kan jag tycka det är intressant att spekulera i vad som behöver uppdateras.

Vad gäller grunden har (om jag minns rätt) Helmgast "tur". Putin har ju skapat "lilla kalla kriget 2" så hotet från öst är mer relevant nu. Ett slag (mellan nu och då) hade det ju varit hopplöst utgånget.

terje

xenomorf mystiker
Det var rätt länge sen jag läste den men som jag kommer ihåg det skulle det kunna bli en ganska bra roman. Som rollspelskampanj betraktad har den stora problem då texten mer eller mindre bestämmer vad rollpersonerna ska göra. Men det finns bra idéer som säkert går att göra något vettigt av.

obak

Hero
God45;n161512 said:
Det är ett äventyr som försöker omfatta hela den mänskliga existensens alla metafysiska aspekter som utspelar sig under mänsklighetens mörkaste ögonblick. Idéerna och filosofin man lyckas eller försöker omfamna är fantastiskt.

Kampanjen faller ner på många ställen, den är en räls, spelarna får inte reda på saker utan gud npc:er kastar bara runt dem och vissa koncept/karaktärer är idiotiska. Men de är utförande. Idéerna är fantastiska.
Kan du utveckla det lite, kanske med exempel?

Jag som bara som spelat det , minns det som alldeles för låst, fanns säkert någon cool story i bakgrunden, men som spelare kändes det som man bara åkte med tåget. Jag kan acceptera en kul räls , men då vill ja ha motivation för att följa den, eller i alla fall tycka storyn verkar ball.

Personligen gillade jag ingenting med det, är ett av de sämre äventyr jag spelat, detta trots att jag älskade min rollperson som var något slags fixare, som bara ljög och efter typ 8 spelmöten blev förälskad i (och grym på) att döda folk med brandyxor.

Vimes

Sillkung
Evokee;n161550 said:
Vart ser du det? Låter väldigt konstigt att översätta ett äventyr till ett annat spel som en del i crowdfundern.
Citerar vad som står i senaste uppdateringen på KS: "Translated to English, and the rules updated to fit KULT: DIVINITY LOST."

Men nu iom Marcos svar verkar det ju som om Helmgast kommer göra mer än bara ovanstående.

Karlakarlen

Veteran
Vad jag tror att jag minns så handlade det mycket om andra världskriget och några barn som nu var vuxna och var macguffins i storyn. Rps motiverades av nån mask/ svampsjukdom. Kampanjen var tre- fyra häften lång. Jag minns att jag tyckte att den var lång och nu för tiden skulle jag väl säga att hade de trimmat fettet hade det blivit ett coolt äventyr, det fanns också ”cutscenes” där spelarna bara får stå och titta på medans något händer innan nästa kapitel börjar, typ monstrena kommer och släpar med sig boven till helvetet.

Men nu var frågan vad som var bra med Svarta Madonnan och på det har jag nog inget svar jag fick aldrig mer än spela kanske första halvan och vad jag läst minns jag som ovan plus lite spoilers om backstoryn som var helt ok.

Vimes

Sillkung
Får lite känslan att alla som gillar DSM aldrig spelat det, medan de som spelat ogillar det. Stämmer det tror ni?

Någonstans är väl DSM:s problem samma som hela original-Kults: det är framför allt ett mörkt löfte om helt fantastiska upplevelser som är jävligt svårt att infria i spel. Jag har visserligen fått till det några gånger som Kult-spelledare, men det är många (rätt slumpmässiga) grejer som ska klicka för att det ska funka. Kult (och DSM) är lite världens bästa rollspel i teorin, men det är rätt sällan man hör historier om fantastiska Kult-spelsessioner.

Nä, dags att pledga kanske, så man får se var Helmgast tar det här.

JJoghans

Regelknackare
Det jag minns från mitt spelande av det, är känslan av maktlöshet. Det var stenhårt rälsade transportsträckor mellan stora chunks av box-text, vilket gav en känslan av att ens rollperson inte spelade någon som helst roll. Nu var ju det här väldigt länge sedan, och mycket av problemen kan säkert skyllas på vår SL och på oss som spelare, men jag har alltid tyckt att DSM har varit ganska överskattat.

Impetigo

Ärkebiskop
Jag spelledde det härom året, det blev ca 15 sessioner totalt och därmed det klart längsta sammanhållna spel jag spellett de senaste fem åren.

SPOILERVARNING: SVARTA MADONNAN (skriver man så?)

Stora bitar är dödshäftiga: Östtyskland, 90-tal, mystisk sjukdom som kanske eller kanske inte bara finns i rollpersonernas huvuden. Bakgrunden var häftig och lagom kryptisk när rp försökte nysta i den.

Sedan var det många svagheter av ganska klassiskt manér: För att "klara" äventyret som det är skrivet behöver man vara någon slags spetznas eller vad det heter, precis som många färdigskrivna CoC-kampanjer ("Ni kommer till stad X, när ni checkar in på hotellet kommer två galningar med hagelbössor och skjuter er i småbitar. Tack för att ni spelade!").

Jag löste detta genom att låta en av spelarna gestalta en GRU-snubbe av PTSD-James Bond-typ. Så fick han meja sig fram genom poliser, säkerhetsstyrkor gangsters och nynaziter med ljuddämpad k-pist (vi körde Kults egna system). Sedan fick jag verkligen utnyttja mig av devisen "Döden är bara början" och låta rp rädda varandra ur Inferno och Metropolis och varenda gudsförgäten avkrok som deras stackars själar blev förpassade till.

Det fortsätter länge med riktigt stämningsfulla miljöer och karaktärer: Nynazistiska organisationer, brottssyndikat, sovjetiska mentalsjukhus, allt detta i kombination med att osynliga larver äter upp rp inifrån och att de, i min variant, blev av med en av sina kroppar så att den fjärde karaktären besatte en av de andra, gör att det är mycket ångest, kval och förvirring.

Slutet, när man allierar sig med en arkont mot en dödsängel och börjar studsa fram mellan olika världar för att rädda världen från undergång är FÖR rälsat för att jag skulle få det att funka. Det var dessutom rätt mättat på lidande så spelarna började bli lite blasé: När de smugglat in massvis av vapen till Sovjet för att eventuellt anfalla en kärnvapensilo upptäcker de plötsligt att en av rp sitter i baksätet sovande, kastar sig av och an i ångest och mumlar: "Sfärerna! De brinnande kloten! De bränner mig! Sfärerna" uttryckte föraren: "Vad är det med henne?" varpå mannen i passagerarsätet svarade: "Jag vet inte. Hon är väl i sitt eget personliga helvete eller nåt... Nu går vi och köper korv."

När skurken, en dödsängel, väl visade sig på slutet kastade sig spelarna över varandra för att få chansen att sälja sina själar till honom, och tokbilligt dessutom. Vilket kändes helt rimligt med tanke på vad stackarna fått utstå.

Men de räddade barnen, ska tilläggas, och allt annat är ju faktiskt som det är i Kult: Skit samma om en arkont eller en dödsängel får äta din själ, jag har ändå aldrig fattat skillnaden.

Allt som allt en riktigt häftig resa, men ta det försiktigt med den metafysiska delen med tillbakablickar och liknande, som den är skriven är det för mycket utflippad helvetesondska och morbiditeter för att det ska gå att ta sig igenom det. Kanske presentera några av dessa kapitel som drömmar eller visioner i stället för att spela igenom dem? Det hade jag nog gjort.

Åtta svanar av tio möjliga!

zonk

muterad
Impetigo;n162098 said:
"Jag vet inte. Hon är väl i sitt eget personliga helvete eller nåt... Nu går vi och köper korv."
Årets rollspels-citat? Typisk spelar-reaktion efter överdos Kult.

Nässe

Myrmidon
Vi hade otroligt kul med äventyret, stämning, bakgrund, inledning- tills de många och tråkiga drömsekvenserna som bara skulle spelas av. En hade varit ok men tre (?) rälsade drömmar var för mycket.