put it this way, en välskriven karaktär är en som kan skina äve utan ÖT. du vill skriva så breda erfarenheter att dom kan användas ofta, och du vill ha ett öde som både kan driva kampanjen, men samtidigt låta dig få öt från karaktärstroget agerande. "att hitta min morbrors gamla halsband" är väldigt begränsat, medans "Att visa mig övermäktig alla varelser" kan tjäna dig ÖT på allt från varje fiende du dödar, till att mobba bönder och välta kor.Hubarth said:Jo, inser att det är en del av poängen, har lite svårt att svälja det i dess helhet bara
Jag har spelledat en kampanj i Svavelvinter och min erfarenhet är den motsatta. Ett alltför brett öde går visserligen att använda mycket men blir lätt lite urvattnat och driver inte berättelsen framåt. En av spelarna i kampanjen var tvungen att justera sitt öde eftersom det bara handlade om att prygla folk vilket blev tråkigt i längden.Bassejr said:put it this way, en välskriven karaktär är en som kan skina äve utan ÖT. du vill skriva så breda erfarenheter att dom kan användas ofta, och du vill ha ett öde som både kan driva kampanjen, men samtidigt låta dig få öt från karaktärstroget agerande. "att hitta min morbrors gamla halsband" är väldigt begränsat, medans "Att visa mig övermäktig alla varelser" kan tjäna dig ÖT på allt från varje fiende du dödar, till att mobba bönder och välta kor.Hubarth said:Jo, inser att det är en del av poängen, har lite svårt att svälja det i dess helhet bara
Nä. Läs om.bladerunner_35 said:Det låter som Hubarth vill köra standard fantasy medelst monsterbashing.
Ok.Hubarth said:Nä. Läs om.bladerunner_35 said:Det låter som Hubarth vill köra standard fantasy medelst monsterbashing.
Hubarth said:Systemet är en aning trubbigt där regelerna har konstruerats nästan uteslutande för att driva karaktärsberättelse på (för stor) bekostnad av simulationen och lämnar inget större utrymme för taktik. Dessutom så är det klart muppigt när all dådkraft i hela systemet beror på hur mycket öde man råkar sitta på. Har man inget öde är man lika kass som vilken sopa som helst (går ganska lätt att justera dock).
Hubarth said:Som sagt, har ingen större problem med detta, men minns jag inte rätt om det var så att man är precis lika in/kompetent som vilken SLP som helst om man har sumpat alla sina ödestärningar och bara har grundtärningar? Jag föreställer mig att det kan bli lite krystat om man måste springar unt och gamea till sig tärningar genom att göra karaktärsmässiga saker för att man egentligen vill göra Svår Utmaning X? Problemet kan ju iofs ganska enkelt lösas genom att öka upp antalet grundtärningar, så någon större grej är det inte.
”Simulation”, ”taktik”, ”kass som vilken sopa som helst”, ”springa runt och gamea till sig tärningar genom att göra karaktärsmässiga saker för att man egentligen vill göra Svår Utmaning X”, ”ens garvade hjälte med ens förvandlas till en genomsnittlig sopa”.Hubarth said:Jo, men erfarenheterna används ju bara i de fall det kan motiveras. Sinar ödestärningarna vid en given stund (och då är det nog inte aktuellt att utföra stordåd eller börja skuggspela) så får det konsekvensen att ens garvade hjälte med ens förvandlas till en genomsnittlig sopa, vilket är lite olyckligt och knappast (om jag får bedöma) eftersträvansvärt.
Visst kan det vara så men nu handlar ju Svavelvinter uttryckligen om att skapa en dramatisk berättelse. Att ”simulera rimliga utfall av en spelvärld” är något som är ganska symtomatiskt för standard fantasyrollspel och definitivt inte något du hittar i Svavelvinter som tvärtom är ganska abstrakt och inte bara öppet för tolkning utan som aktivt bjuder in inte bara spelledare eller den enskilde spelaren utan hela bordet till tolkning.Hubarth said:Man kan tycka att det kan finnas ett värde i att regler skall simulera rimliga utfall av en spelvärld utan att ha dungebash som huvudsakliga setting.
Jag vågar påstå att om du/din karaktär ”tvingas till att göra saker som känns orimliga” så har du/ni gjort något fel någonstans. Din karaktär har ett öde, en förbannelse, tre eller fler erfarenheter samt eventuellt ett tillfälligt mål. Om du/din karaktär vill frita sin ”fästmö från kobolderna” istället för att hitta sin morbrors halsband bör ditt öde och eller tillfälliga mål spegla detta. Och i värsta fall går det att ”akutjustera” utan att ”fuska” genom att ge upp sitt öde – helt enligt reglerna.Hubarth said:Ett konsekvens av att "ödet" utgör en så pass stor del av mekaniken kan bli att man tvingas till att göra saker som känns orimliga (grov karikatyr: "Jag kan inte frita min fästmö från kobolderna om jag inte hittar min morbrors halsband först") - förutsatt att man inte "fuskar" förstås (här menat att man akutjusterar reglerna för att motverka situationen).
Tja, det är möjligt men med tanke på hur du argumenterar är det för mig uppenbart att du missat flera viktiga regler/poänger med Svavelvinter. Läs det inte – spela det.Hubarth said:Jag tror inte att man måste spela spelet för att inse att en viss konstruktion kan gå snett, det låter mycket märkligt om så skulle vara fallet.
Tråden handlade om Svavelvinters styrkor: ”Vad är bra med Svavelvinter” och ”Kort sagt vad gör Svavelvinter unikt i jämförelse med andra fantasyrollspel?”.Hubarth said:Men, jag tror helt enkelt inte att det är något för alla alltid - vilket var vad tråden handlar om - och att det har sina styrkor och svagheter.
Som du säger så är smaken delad. Själv anser jag att jag bemöter dina ganska svaga och delvis helt felaktiga argument med mina sakliga och underbyggda argument.Hubarth said:Du kokar soppa på en spik.
Nej, jag missar inte din ”poäng”. Jag tycker bara att det inte är någon poäng. Det är istället du som missar poängen med mina och Harolds poänger; men framförallt med Svavelvinter. För det första är karaktärer speltekniskt långt ifrån identiska oavsett hur mycket, eller hur lite öde de har. För det andra så är själva motorn i Svavelvinter sökandet eller jakten på ödespoäng. DET är poängen med Svavelvinter. När en karaktär börjar få slut på ödespoäng är det dags att börja skapa scener och situationer som gör att det går att spela ut karaktärens öde, förbannelser och tillfälliga mål. Det är denna regelmekaniskt inbyggda strävan som skapar drama och driver berättelsen framåt.Hubarth said:Angående ödesbiten missar du min poäng. Problemet infinner sig när man sumpat alla sina tärningar. Man kan tycka att det är en smula knasigt att karaktärer speltekniskt då i stort sett är identiska, men jag medger naturligtvis att smaken är delad. Liksom att just det här går att justera ganska lätt.
Jag tyckte det var viktigt att bemöta och nyansera dina slutsatser om Svavelvinter. Inte så mycket för din skull utanför trådstartaren och andra spelare som eventuellt är intresserade av Svavelvinter.Hubarth said:Jaja. Vi har läst samma bok och har uppenbarligen skiftande åsikter om hur bra den är. Att försöka få det till att någondera part har en objektivt felaktig åsikt är sällan särskilt fruktsamt och definitivt inte särskilt sannolikt.