Nekromanti Vad är bra och dåligt med Cthulhu Dark?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
För er som aldrig hört talas om spelet så finns det i sin helhet här. Det är två sidor långt och ganska intressant läsning om man (som jag) gillar korta regelsystem.

Nu undrar jag:
- Har du spelat med de här eller liknande regler?
- Vad har du för positiva erfarenheter av det?
- Vad har du för negativa erfarenheter av det?

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Har bara läst det och vet inte vad som är bra eller dåligt med det men gillar det skarpt.
Meningslöst inlägg. Japp

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Allt annat än meningslöst :gremsmile:

Berätta vad du gillar med det. Gärna om du ser några potentiella problem med det också, jämfört med hur du är van att spela.

En sak som jag funderade på var hur stor sannolikhet man har att lyckas med ett slag när någon annan motsätter det. Någon som är lite skarpare än jag på statistik får gärna räkna ut det :gremsmile:

solvebring

Superhero
Nu har jag bara skummat så du får ta mitt svar för vad det är. Dessutom anser jag att det är svårt att säga något riktigt utförligt om ett sådant kort men svartvitt system utan att ha speltestat det.

Min spontana känsla är att det är tydligt - det står helt klart vad spelmakaren vill uppnå; berättelsefokus och enkelhet. Det finns inga tvivel. "Så här gör man - så här gör man inte. Skildra!"

Det är som sagt svart på vitt vad det här är - i alla fall enligt min tolkning. Det är bra. Däremot verkar inte systemet så noga avvägt? Vad jag förstått rullar man T6:or... Att då köra med att man startar med insanity 1, och får lägga på ytterligare en om man inte slår lika med eller under sin insanity, talar för att man kommer att bli galen rätt så snabbt.

... Det kanske är meningen, men det känns lite hårt hugget. Speciellt om man vill bygga en cool story. Döda rollpersoner som behöver bytas ut bryter fokus.

Att man sedan inte får några val vad gäller till exempel att slå tillbaka mot mörkrets varelser utan dör automatiskt är också hårt. Om det trots allt varit det berättelseinriktade spel som jag först finner det vara, anser jag att reglerna istället borde tala för att man genom berättande får lov att skildra fysiska konflikter istället för att helt enkelt dö.

Visst det finns en tydlig riktning hur man ska behandla fysiska konflikter - gömma sig eller fly. Men det finns ingen tydlig anledning bakom det. Visst, anledningen kan vara den jag nämner ovan: Undvik att dö, undvik att bryta fokus. Men alternativen är noll och riktlinjerna svaga.

Med andra ord är det tydligt och enkelt - bra, men jag betvivlar att det är lika smidigt i praktiken. Det känns som om man försökt göra ett berättelsespel - ett skildrande spel - med hjälp av handlingsresolution. Känns tveksamt med andra ord. Min erfarenhet på ämnet är dock knapp så jag bidar min talan. Om du testar det så vill jag mer än gärna göra om det! =) Häftigt system, helt klart, men möjligen lika tunt.

Jocke

Man med skägg
Jag använder just nu cthulhu dark i min Trails kampanj när spelarna får agera andra karaktärer än sina egna, i kvällens session var de en expedition i västra Australien i kanske femton minuter.

Fördelar:
- Det går snabbt att göra nya karaktärer
- systemet tillåter spelarna att lyckas så länge alla är med på att lyckas.
- Hög dödlighet lämpar reglerna till just tillfälliga karaktärer.
- Tydliga definitioner om vad man hittar vid undersökande.

Nackdelar
- Om din spelgrupp inte är van vid sammberättande så kan misslyckande regeln helt falla på SL.
- Systemet har inget stöd djupare karaktärer eller kampanjspel
- Spelarna kan ha svårt att hålla reda på insanity tärningen om man inte har olikfärgade tärningar.
- Systemet hanterar inte strid med andra människor.

Jag är ganska sugen på att slänga upp en svensk översättning på Boningen, efter som det är så lite text i spelet så lär det bli klart under helgen alternativt inte alls.
Edit: nu har jag skrivit ett första utkast.

Xyas

Swashbuckler
Jag gillar det. Kort och enkelt. Ser flera anvændninsområden før mig som kør mycket engångsscenarion. Till mer æn så skulle jag nog inte anvænda det.

Suppressing knowledge ær ju ett bra sætt att vænda en spelare emot de andra :gremsmile:

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Jochman said:
Jag är ganska sugen på att slänga upp en svensk översättning på Boningen, efter som det är så lite text i spelet så lär det bli klart under helgen alternativt inte alls.
Edit: nu har jag skrivit ett första utkast.
Intressant, klar snart? :gremsmile:

Jocke

Man med skägg
jag har ett par meningar som stör mig och layouten kvar, så 80% klart.

Rickard

Urverk speldesign
Jochman said:
jag har ett par meningar som stör mig och layouten kvar, så 80% klart.
Kan du inte slänga upp det i Google Docs?

/Han som ska försöka tänka på GDoc nästa gång han ska skapa någonting

Jocke

Man med skägg
Det kan jag! Dock så är jag på jobbet så jag fick använda en gammal version som låg i min utkorg och skräpade.

Det är mest hur jag ska behandla tilltalet av de andra spelarna som ger mig huvudbry (den aktiva spelaren heter you i texten, resten av spelgruppen är they, både i singular och plural).