Flurtis
Hero
Säg att man vill ha ett poängsystem för effekter utav olika slag. Det kan vara allt ifrån +1, +2 på olika slag till "gigantisk knytnäve" som fördel.
Hur går man tillväga för att lättast få ett balanserat "poängköpsystem" och samtidigt ge det Krativitet. Ofta när det finn poängsystem i rollspel finns det fasta specefika saker att spendera dom på som exempel:
Boxare Kostar: 20Poäng
Din rollperson är en jäkel med nävarna +1 på slag mot ansikte
Detta är tråkigt. Skulle man inte hellre kunna ha ett system där man köper +1 för en poäng och placera ut den på vilket slag man vill. Man köper bara effekten och inte specefikt "Boxare.
Problemet jag ser blir ju värderingen av olika effekter. +1 i dansa är ju förmodligen inte lika värt som +1 Att skjute med Ultra Domedagskanon. Då bör det ju rimligtviss hanteras på olika sätt.
Någon som har tips och ideér om hur man kan kringå det här problemet?
//Flurtis
Hur går man tillväga för att lättast få ett balanserat "poängköpsystem" och samtidigt ge det Krativitet. Ofta när det finn poängsystem i rollspel finns det fasta specefika saker att spendera dom på som exempel:
Boxare Kostar: 20Poäng
Din rollperson är en jäkel med nävarna +1 på slag mot ansikte
Detta är tråkigt. Skulle man inte hellre kunna ha ett system där man köper +1 för en poäng och placera ut den på vilket slag man vill. Man köper bara effekten och inte specefikt "Boxare.
Problemet jag ser blir ju värderingen av olika effekter. +1 i dansa är ju förmodligen inte lika värt som +1 Att skjute med Ultra Domedagskanon. Då bör det ju rimligtviss hanteras på olika sätt.
Någon som har tips och ideér om hur man kan kringå det här problemet?
//Flurtis