Rangertheman
Myrmidon
Jag ogillar när man gör töjmål av sådant som är helt uppenbart att man tänkt ha med från början.
Bra: Redaktörer som går genom texten och rensar upp, förenklar och förkortar.
Det ska inte vara ett stretch goal!Det ska finnas i vilket fall!
Så även om man kan tycka att flera redaktörer, plural alltså, skulle "finnas i vilket fall" så är det mer realistiskt att tänka sig att projekt i sin grundform kanske möjligen har en, sannolikt lika oavlönad som författaren/skaparen, redaktör.
99% av alla rollspel alltså.Min poäng är att icke-redigerat, icke-kvalitetssäkrat material sällan är OK
99% av alla rollspel alltså.![]()
Räknas det om redaktören är en AI?
Som Marco är inne på, jag tror inte att någon medvetet går in på att göra sin produkt dålig. Man gör sitt bästa med det man har och sedan får man betala för det övriga ... och det är väl också det en kickstarter kan bidra till?Att något är illa redigerat fast man i alla fall försökt är inte samma sak.![]()
Det som är en intressant obeservation är att många av grejerna ovan verkar utgå från att skaparna väljer som bas att ha sub-par kvalitet, snåla på illustrationer, väljer fladdrigt papper, etc. Och det är en trist utgångspunkt, tycker jag. Borde vi inte kunna "kräva" att baseline är hög från start?
Det gör mig dyster att det gått sådan inflation i "produktionskvalitet". Förväntningarna skruvas bara upp högre och högre, och fantasidsummor omsätts kring varje nytt spel. Det ställs (emrå) vansinniga krav på rollspel nuförtiden.
Jag gillade verkligen indievågens kultur där ett rollspel fick vara 36 sidor med återanvända public domain-illustrationer. Spel som gick att göra av ensamma makare utan att ha högskolediplom i flera discipliner.
Men det kanske börjar driva tråden av spåret. Vi kan ta min rosaskimrande syn på det enkla spelmakandet annorstädes.
Jag tycker att det (men här kommer väl naiviteten in) är mer tveksamt att avlöna sig själv.
- Högre ersättning till inblandade
- Skänka pengar till Ukraina el dyl