Finns det egentligen någon filosofisk anledning till varför vi lever i en civilisation och inte som jägare-och-samlare? Vad är målet? Uppnå odödlighet med transhumanism? Befolka galaxen för att säkra artens överlevnad? Maximal nytta och lycka, maximal kunskap och insikt?
Givetvis finns det *praktiska* anledningar eller förklaringar till varför vi lever i en civilisation: Jordbruk kan föda fler människor per kvadratmeter; jordägande ger upphov till en aristokrati; överflödet skapar utveckling och arbetsdifferentiering och så är stenen i rullning. Men jag är intresserad av den "moraliska" aspekten: Finns det någon moralisk anledning till varför *jag* ska bidra till att upprätthålla civilisationen? Och när kan vi säga: "Klart! Civilisationmålet är uppnått! Nu kan alla gå hem."
PS. Det uppenbara svaret är givetvis: "Civilisationen har inget mål - resan är målet!" DS.
PPS. Bonusfråga: Vad kommer efter civilisationen? (Ett post-apokalyptiskt samhälle är fortfarande en civilisation. Och "efter civilisationen" behöver inte betyda att en apokalyps inträffade!) DDS.
Edit: Det lilla jag vet om Hegel - eller tror mig förstå - är att han såg samhällets utveckling som dialektisk: Tes och antites förs samman och bildar en syntes, och universums slutmål är att på detta sätt realisera Gud i världen, och människan och civilisationen är givetvis en del i denna utveckling (jag tror till och med han ansåg målet vara uppnått i den dåtida Preussiska staten, men jag kan ha fel).
Edit 2: Ett slumpmässigt citat från en googling:
Citet from 1984:
Edit 4: Är det fortfarande en civilisation om den enbart består av robotar? Eller en simulation?
Givetvis finns det *praktiska* anledningar eller förklaringar till varför vi lever i en civilisation: Jordbruk kan föda fler människor per kvadratmeter; jordägande ger upphov till en aristokrati; överflödet skapar utveckling och arbetsdifferentiering och så är stenen i rullning. Men jag är intresserad av den "moraliska" aspekten: Finns det någon moralisk anledning till varför *jag* ska bidra till att upprätthålla civilisationen? Och när kan vi säga: "Klart! Civilisationmålet är uppnått! Nu kan alla gå hem."
PS. Det uppenbara svaret är givetvis: "Civilisationen har inget mål - resan är målet!" DS.
PPS. Bonusfråga: Vad kommer efter civilisationen? (Ett post-apokalyptiskt samhälle är fortfarande en civilisation. Och "efter civilisationen" behöver inte betyda att en apokalyps inträffade!) DDS.
Edit: Det lilla jag vet om Hegel - eller tror mig förstå - är att han såg samhällets utveckling som dialektisk: Tes och antites förs samman och bildar en syntes, och universums slutmål är att på detta sätt realisera Gud i världen, och människan och civilisationen är givetvis en del i denna utveckling (jag tror till och med han ansåg målet vara uppnått i den dåtida Preussiska staten, men jag kan ha fel).
Edit 2: Ett slumpmässigt citat från en googling:
Edit 3: En annan viktig vinkel är resursfödelning och maktfördlening. Går vi mot en mer jämlik resursfördlening? Eller maktfördelning? Eller är detta bara en oändlig kamp som saknar slut? Skulle civilisationen ta slut om resurs- och maktfördelningen är total? Säg, om alla äger en egen helautomatiserad bondgård och produktionsapparat off-grid.Conservatives think the goal of our society is health. We think that if we make ourselves sane, disciplined, honorable, noble, intelligent and thoughtful, we will be a reflection of all the good in the world, and good will come to us.
Citet from 1984:
Mer allmänt, kan det vara så att alla resursfördelningssystem har maktproblem? Man kan inte fördela resurser utan att centralisera makt.Power is not a means, it is an end. One does not establish a dictatorship in order to safeguard a revolution; one makes the revolution in order to establish the dictatorship. The object of persecution is persecution. The object of torture is torture. The object of power is power.
Edit 4: Är det fortfarande en civilisation om den enbart består av robotar? Eller en simulation?