Rollspelet CoC bygger på Cthulhu Mythos skapat av författaren H.P. Lovecraft mellan de två världskrigen.
Till skillnad från många andra författare tog han inte patent på sin värld. Tvärt om bjöd han in andra författare att skriva romaner/noveller som baserar sig på och utvecklar Mythosen. Och sådana böcker fortsätter skrivas än idag.
Mythosen betraktas normalt som skräcklitteratur, men vissa berättelser betraktas även som weird fantasy.
I många fall går berättelserna ut på att obeskrivliga varelser bortom tid och rum kommer till jorden och bara kunskapen om dessa varelser och sanningen om hur världen egentligen fungerar räcker för att driva en vuxen man till vansinne. Huvudprsonerna måste kämpa mot omnämnbara fasor för att förhindra att jorden går under och belöningen är ofta att de hamnar på dårhus.
Rollspelet CoC försöker återskapa dessa berättelser och utspelar sig normalt i 1920-talets USA (men kan vara vilken historisk era som helst nutid, 1890-talets Victorianska London, medeltiden, romartiden, framtiden när människan koloniserat Mars,...
CoC finns till massor med olika spelsystem, t.ex. d20, GURPS, Savage Worlds, Gumshoe. Men originalet är med BRP-regler.
Målet är för det mesta att skapa en skräckstämning, men det har en tendens att ibland bli "pulp" istället - den sortens hårdkokta hjältar som var populära på 1920-talet. Se några Indiana Jones-filmer så förstår du vad jag menar med pulp.
Det bästa är givetvis att få tag på några novell-samlingar av Lovecraft. Tyvärr är hans engelska rätt så svår så jag rekommenderar att man är minst på gymnasienivå innan man läser på originalspråk. Det finns ett par tre olika översättningar av honom, men dessa brukar vara svåra att få tag på.
Du kan även försöka få tag på novellsamlingen Samlade svenska kulter av Anders Fager, det är det närmaste Cthulhu på svenska som du kommer.
Fråga om någon av dina kompisars pappor är villiga att spelleda CoC för er.
CoC är ett fantastiskt spel och ju mindre man vet som spelare desto bättre blir det första gången man får spela.