Nekromanti Vad är dålig språkbruk i rollspel?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Ni ser ju frågan, det jag undrar över är era pet peeves när det kommer till skrivet språk i rollspel?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Förkortningar.

Jag gillar inte förkortningar. Det stör flytet och utseendet och sparar inte mycket plats.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Skönlitterär hållning i texter med faktainnehåll. Information ska vara information och inte epik eller dylikt. Komplicerade omskrivningar och liknelser är också jobbigt. Ska man göra liknelser ska de vara enkla och pedagogiska. Skriv heller inte som en 1800-talsakademiker. Använd så självklara och enkla ord du kan. Försök inte att vara så djävla innovativ. Använd hellre ordval som folk är vana vid. Läsaren vill inte se hur svåra ord du kan utan är ute efter att lära sig ditt spel.

Kort sagt, snirkla inte, keep it f-ing simple och spot on.

/solvebring som är dålig på just det han själv tar upp. Har en viss förmåga att alltid ha en skönlitterär touch.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Krille said:
Förkortningar.

Jag gillar inte förkortningar. Det stör flytet och utseendet och sparar inte mycket plats.
+1

Sedan är det fett bra att hålla isär nummer som siffror och text. Det är svårt som fan – jag vet för att jag brukar råka blanda – men det är väldigt bra om exempelvis alla regelvärden är skrivna som siffror, medan värden som förekommer i annan text skrivs med bokstäver.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,184
Location
Rissne
Att skribenten använder ett språk hen inte kan hantera. Alltså, skriver "över sin nivå". Har själv gjort mig skyldig till detta i mina yngre dagar.

Att texten uppenbart är skriven av någon som inte behärskar språket - allts när någon med dåliga betyg i engelska skriver på engelska. Det KAN funka i undantagsfall - i Mechanical Dream tycker jag det mest är charmigt - men i t.ex. delar av New Horizon blir det bara crap.

Sedan sånt som är uppenbart: grammatik, stavning, idiomatik etc. Språket måste flyta.

Men om det bara flyter och inte känns styltat bortom skribentens kapacitet så bryr jag mig nog mest om innehållet. Det är där de flesta rollspel faller.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,084
Location
Ereb Altor
Tony.M.Meijer said:
Ni ser ju frågan, det jag undrar över är era pet peeves när det kommer till skrivet språk i rollspel?
Rena språkfel tycker jag är tröttsamt, språk utan flyt är värre. Stelt och torrt språk är nästan värst.

Jag gillar personligt språk som flyter på och är välformulerat.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,394
Location
Örebro
Jag instämmer med krille om förkortningar. Använder du sådana ska du släppas ut på en bakgata och slåss med vadderade boffervapen tills du lovar att aldrig göra om det. :gremwink:
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Måns said:
Rena språkfel tycker jag är tröttsamt, språk utan flyt är värre. Stelt och torrt språk är nästan värst.

Jag gillar personligt språk som flyter på och är välformulerat.
Kan du ge ett exempel på vad som gör språk stelt och torrt?
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
krank said:
Att skribenten använder ett språk hen inte kan hantera. Alltså, skriver "över sin nivå". Har själv gjort mig skyldig till detta i mina yngre dagar.

Att texten uppenbart är skriven av någon som inte behärskar språket - allts när någon med dåliga betyg i engelska skriver på engelska. Det KAN funka i undantagsfall - i Mechanical Dream tycker jag det mest är charmigt - men i t.ex. delar av New Horizon blir det bara crap.

Sedan sånt som är uppenbart: grammatik, stavning, idiomatik etc. Språket måste flyta.

Men om det bara flyter och inte känns styltat bortom skribentens kapacitet så bryr jag mig nog mest om innehållet. Det är där de flesta rollspel faller.
Hur menar du ligger bortom skribentens förmåga? Kan du ge ett exempel?
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
Om vi nu antar att personen kan det svenska språket i hur man bygger meningar och dylikt.

Förkortningar och adjektivsjuka. Den senare formar i regel på tok för långa meningar.

Sedan har jag problem när jag märker att texten hoppar lika mycket som skribentens egna tankar - när texten inte har haft någon tanke bakom sig annat än att den ska bli nedskriven. Det här förekommer lyckligtvis bara i amatörprodukter (pdf:er).

/Han som också ogillar akademiskt språk där skribenten distanserar sig i någon sorts objektiv ton; föredrar när någon skriver personligt (som i Deadlands) än objektivt
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,739
Location
Helsingborg
Cool-to-the-max användande av påhittat och icke-påhittat slang.

Då börjar jag känna spykänslor.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,184
Location
Rissne
Tony.M.Meijer said:
Hur menar du ligger bortom skribentens förmåga? Kan du ge ett exempel?
Götterdämmerings stämningstexter, till exempel.

Alltså, när skriventen försöker använda bisatser, krångliga ord etc. men saknar förståelse för hur man skapar flyt i språket.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
När något skrivs på ett passivt sätt, vilket gör att texten försvåras och kan bli otydlig.

När skribenten skriver på ett passivt sätt, vilket försvårar texten och kan göra den otydlig.

Passiv form

/Han som kan säga att det här inträffar om spelmakaren vill undvika att använda "du", "de", "hon/han" i en text
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,966
Location
Stockholm
Två rubriker i rad utan mellanliggande text. Brrr …
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,084
Location
Ereb Altor
Tony.M.Meijer said:
Kan du ge ett exempel på vad som gör språk stelt och torrt?
Orättvist nog språk som är korrekt och sakligt, men som saknar nerv och puls. :gremsmile:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Måns said:
Tony.M.Meijer said:
Kan du ge ett exempel på vad som gör språk stelt och torrt?
Orättvist nog språk som är korrekt och sakligt, men som saknar nerv och puls. :gremsmile:
Det är just det jag tycker om akademiskt skrift (generaliserat). Det är inte bara högtravande, det är förbannat torrt också.

Fast puls... Ska informativ text verkligen ha puls? Jag menar, det ska vara enkelt och tillgänligt, men puls förknippar jag med skönlitterärt språk.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
krank said:
Tony.M.Meijer said:
Hur menar du ligger bortom skribentens förmåga? Kan du ge ett exempel?
Götterdämmerings stämningstexter, till exempel.

Alltså, när skriventen försöker använda bisatser, krångliga ord etc. men saknar förståelse för hur man skapar flyt i språket.
Hur skapar man flyt i språket?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Det kan hända när man har olika rubriknivåer, främst kapitelrubrik som sedan går direkt till en underrubrik (i det fallet tycker jag det är OK). Exempel:

Kapitel: Färdigheter
Vad är en färdighet?
När man ska göra något så måste man kunna det...

Andra exempel på det fenomenet kan tex se ut så här:

Färdighetslista
Färdighet 1
För att kunna bla bla bla...
Färdighet 2
För att kunna ditt och datt...

I det fallet är det också, ibland, OK. Det är åtminstone mycket värre när man fyller ut med en ren utfyllnadsmening som inte tillför något, tex "Nedan följer en lista över färdigheter".
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Hur känner folk för

1.0 En färdighet är en syssla
1.1 Färdigheter köps med poäng


Alltså såna siffror. Jag fixar det inte, men har inte sett det sen Merp/Rolemaster-tiden. Vanligt i krigsspel dock.
 
Top